Κινηματογραφική Λέσχη
|
||
Μια χώρα τυραννισμένη
από συνεχείς εισβολές και κατακτήσεις των ισχυρών γειτόνων της επί πολλούς
αιώνες, που ανέπτυξε όμως (ή ίσως και εξ αιτίας αυτού) μια λαμπρή πολιτιστική
παράδοση στη λογοτεχνία και στο θέατρο. Κι έτσι δεν είναι καθόλου παράξενο
ότι, κατά τη δεκαετία του ’50 και αργότερα, η Πολωνία παρουσίασε μια πλειάδα
σπουδαίων κινηματογραφιστών, που θεμελίωσαν τη Μεγάλη Πολωνική Σχολή.
Ακόμα και όταν η χώρα μπήκε σε νέες, οξύτατες πολιτικές περιπέτειες και
η κινηματογραφική παραγωγή της τραυματίστηκε, Πολωνοί σκηνοθέτες και τεχνικοί
μετανάστευσαν και αιμοδότησαν το παγκόσμιο σινεμά. Kινηματογραφική Λέσχη 5/2/2010 Στις 8 Μαΐου 1945 (ημέρα που συνθηκολογεί η χιτλερική
Γερμανία) μια ομάδα νέων Πολωνών στήνει ενέδρα και σκοτώνει. Όμως, διαπιστώνουν
ότι εκτέλεσαν λάθος άνθρωπο. Ο υπεύθυνος, ο Μάσιεκ, ανήκει σε μια εθνικιστική
αντιστασιακή οργάνωση, που επιδιώκει να σκοτώσει τον τοπικό γραμματέα
του Κομμουνιστικού Κόμματος. Ο Μάσιεκ συζητεί με το φίλο του και «αρχηγό»
του Άντρζεϊ, εκφράζει δισταγμούς αλλά, πιεζόμενος, δέχεται να επαναλάβει
την απόπειρα με το πραγματικό υποψήφιο θύμα. Πιάνει δωμάτιο στο ξενοδοχείο
«Μονοπόλ» και φλερτάρει την κοπέλα του μπαρ, με την οποία περνούν τη νύχτα
μαζί ενώ στις αίθουσες του ξενοδοχείου γίνεται μια μεγάλη γιορτή. Ένας
έρωτας υφαίνεται δειλά…… Kινηματογραφική Λέσχη 12/2/2010 Στο νυχτερινό τρένο ανεβαίνουν διάφοροι επιβάτες και
συνεννοούνται με τη συνοδό ,για τις θέσεις τους στο βαγκόνλι. Ο Γιώργα
της προτείνει να πληρώσει την αξία του δεύτερου κρεβατιού ,γιατί θέλει
να μείνει μόνος. Εμφανίζεται όμως, η Μάρθα που έχει το εισιτήριο της άλλης
θέσης. Το αγόρασε από έναν άνδρα αφού μπήκε στο τρένο, γιατί δεν υπήρχαν
θέσεις .Μια ξανθιά, ένας παπάς και ένας φαλακρός σχολιάζουν το «λεπτό
γεγονός».Ο Γιώργα από αβρότητα, δίνει τέλος στην ιστορία. Κάθεται μαζί
με τη Μάρθα στο κάτω κρεβάτι. Κατόπιν βγαίνει από το διαμέρισμα. Η ξανθιά
τον φλερτάρει .Ο παπάς κι ο φαλακρός μιλούν για κάποιον φονιά που καταζητείται.
Ο νεαρός Στάτσεκ στέλνει στη Μάρθα ένα σημείωμα «Αν δεν έρθεις αμέσως
,θα εκτροχιάσω το τρένο». Εκείνη το σκίζει και το πετάει από το παράθυρο
.Μιλάει με το Γιώργα ,που φέρεται παράξενα, ξεσκεπάζοντας τα πόδια της
από το σεντόνι. «Θα τρελαθώ»,λέει. «Έχετε δει νεκροτομείο;»Κι ύστερα «δε
με φοβάστε;»Πέφτει το σακάκι του και ξαναβγαίνει. Το τρένο σταματάει σε
σταθμό. Ο Στάτσεκ έρχεται να μιλήσει στη Μάρθα από το παράθυρο .Η ξανθιά
«κολλάει» στο Γιώργα. Ο Στάτσεκ χτυπάει δυνατά το χέρι της Μάρθας .Ο Γιώργα
την περιποιείται αλλά την προσβάλλει κι εκείνη φεύγει θυμωμένη, για να
βρεθεί άθελα της στην αγκαλιά του Στάτσεκ, που τη φιλάει και κατόπιν την
βρίζει. Εκείνη κλαιει και επιστρέφει στο διαμέρισμα της…. Kινηματογραφική Λέσχη 19/02/2010 Σταθερές εικόνες ενός πλοίου που ταξιδεύει, τα πρόσωπα
της Λίζα και του συζύγου της Γουόλτερ. Είναι Γερμανίδα αλλά έλλειψε πολλά
χρόνια στην Αμερική, όπου παντρεύτηκε και τώρα επιστρέφει. Η Λίζα διακρίνει
μιαν άλλη γυναίκα, αναγνωρίζει τη Μάρτα και ταράζεται. Με κλειστά μάτια
θυμάται το παρελθόν ( πάντα ακίνητες φωτογραφίες) τραγικές εικόνες από
το στρατόπεδο συγκεντρώσεως του Άουσβιτς. Πάλι στο παρόν, η Λίζα ομολογεί
στο σύζυγό της ότι δεν ήταν κρατούμενη στο στρατόπεδο όπως του είχε πει
αλλά διοικητική υπάλληλος. Η Μάρτα ήταν κρατούμενη. «Δεν έβλαψα κανένα
και η Μάρτα μου χρωστάει τη ζωή της». Δεύτερη επιστροφή στο παρελθόν:
(Φιλμ) αφήγηση της Λίζας στο σύζυγο. Η άφιξη των αιχμαλώτων. Η Λίζα διαλέγει
τη Μάρτα για βοηθό της, η οποία αναλαμβάνει την αποθήκη των αντικειμένων,
που αφαιρέθηκαν από τους κρατουμένους. Η Μάρτα στην αποθήκη με τον Ταντέους,
επίσης φυλακισμένο και μνηστήρα της. Η Λίζα εξηγεί πως τον είχε φέρει
για να την ανακουφίσει. Ο διοικητής του στρατοπέδου αναζητεί τη Μάρτα
στο υπνωτήριο για αιτία που αγνοεί η Λίζα. Ζητάει ειδική άδεια και την
επισκέπτεται στη φυλακή των μελλοθανάτων. Πάλι στο παρόν, η Λίζα παρακολουθεί
τη Μάρτα με εντεινόμενη ανησυχία. Τρίτη επιστροφή στο παρελθόν…. Kινηματογραφική Λέσχη 26/2/2010 Κατά τους Ναπολεόντειους Πολέμους, στη μάχη για την
πόλη της Σαραγόσσα, ένας Γάλλος αξιωματικός καταφεύγει στ δεύτερο όροφο
ενός πανδοχείου της Σιέρα Μορένα. Εκεί βρίσκει ένα μεγάλο βιβλίο με σχέδια.
Παριστάνουν δυο άντρες κρεμασμένους σε αγχόνες και δυο γυναίκες ξαπλωμένες
σε κρεβάτι. Ένας αξιωματικός του εχθρού επιχειρεί να τον συλλάβει αλλά
καταλήγει να μεταφράζει το βιβλίο. Ανακαλύπτει έτσι, στο πρόσωπο του συγγραφέα,
τον παππού του, λοχαγό των Βαλώνων, Αλφόνσο Φαν Βόρντεν. Ο παππούς Αλφόνσο
εμφανίζεται, με δύο υπηρέτες, να αναζητεί τον πιο σύντομο δρόμο για τη
Σιέρα Μορένα. Οι δυο άντρες τον προειδοποιούν ότι ο δρόμος που διάλεξε
είναι επικίνδυνος. Φτάνει σ’ ένα φαινομενικά έρημο πανδοχείο, όπου όμως
συναντά δυο Μαυριτανές πριγκίπισσες, που τον καλούν σ’ ένα μυστικό εσωτερικό
δωμάτιο. Η Εμίνα και η Ζιμπέλντα τον πληροφορούν ότι είναι εξαδέλφες του
και τον καλούν να παντρευτεί και τις δύο για να κληρονομήσει το θρόνο.
Όμως οφείλει να προσυλητισθεί στο Ισλάμ. Εκείνος περιπαιχτικά τις αποκαλεί
«φαντάσματα» και εκείνες του δίνουν να πιει μέσα σ’ ένα κρανίο. Κοιμάται
και ξυπνάει στην εξοχή, δίπλα σε μια κρεμάλα και σωρούς από κρανία….. Kινηματογραφική Λέσχη 5/3/2010 Ένα ζευγάρι «επιτυχημένων», κατά το παλιό σοσιαλιστικό
καθεστώς στην Πολωνία, που διαθέτουν καλό αυτοκίνητο και ένα μικρό ιστιοφόρο
κότερο, ξεκινούν το γουικέντ τους για ιστιοπλοΐα σε μια λίμνη. Στο δρόμο
παίρνουν στο αυτοκίνητο ένα νεαρό που κάνει οτοστόπ και ο σύζυγος τον
φέρνει και στο κότερο. Θέλοντας να επιδείξει την οικονομική του εξουσία
αλλά και την αθλητική φόρμα του, επιβάλλει δουλειές και δοκιμασίες στο
νεαρό. Η κατάσταση εξελίσσεται σε ανδρική σύγκρουση….. |
|
|
|