La Battaglia di Algeri |
||
Η Μάχη του
Αλγερίου (La Battaglia di Algeri) είναι μια ταινία για την Αλγερινή
επανάσταση στα τέλη της δεκαετίας του '50. Σκηνοθετημένη από τον Τζίλο
Ποντεκόρβο (Gillo Pontecorvo) περιγράφει με εντυπωσιακή αμεσότητα την
έκρηξη του απελευθερωτικού κινήματος, την βαρβαρότητα του γαλλικού ιμπεριαλιστικού
στρατού κατοχής, την δικαιολογημένη χρήση βίας από τους αγωνιστές της
αντίστασης. Το εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα, το FLN, ξεκίνησε το
1954 και δυο χρόνια αργότερα απλώθηκε στην πρωτεύουσα, το Αλγέρι. Η ταινία
περιγράφει τη σύγκρουση στις φτωχογειτονιές της Κάσμπα, που ήταν το κάστρο
του FLN, με ηγέτη τον 29χρονο Σααντί Γιασίφ (που υποδύεται ο ίδιος τον
ρόλο). Η γεμάτη ρεαλισμό απεικόνιση της αθημερινής ζωής και
η ένταση στις σκηνές των ταραχών και των διαμαρτυριών, η Μάχη του Αλγερίου
κλέβει τις εντυπώσεις. Ο δεξιοτεχνικός χειρισμός του πλήθους, μεταφέρει
στον θεατή το πάθος των πραγματικών γεγονότων. Θέλοντας να δώσουν μία
μορφή ντοκιμαντέρ, ο Prontecorvo και ο Marcello Gati, γυρνάνε την ταινία
ασπρόμαυρη και πειραματίζονται με διάφορες τεχνικές. Για να μπορέσει να
αποδώσει το ρεαλισμό που ήθελε, ο Prontecorvo μαζί με το Solinas, μένουν
για δύο χρόνια στο Αλγέρι ψάχνοντας τοποθεσίες. Με το Yacef οδηγό, μαθαίνουν
για την κουλτούρα και τις συνήθειες των κατοίκων. Επιλέγει το καστ μέσα
από Άραβες, που γνωρίζει εκεί, βάση των χαρακτηριστικών τους και της συναισθηματικής
απήχησης που θα μπορούσαν να έχουν στο κοινό. Γι’ αυτό το λόγο, κάποιοι
από τους διαλόγους είναι μεταγλωττισμένοι. Ο ήχος – τόσο η μουσική όσο και τα εφέ- παίζει ένα πολύ
σημαντικό ρόλο στην ταινία. Ο Pontecorvo σε πολλές συνεντεύξεις του δηλώνει,
πως πέρασε πάρα πολύ καιρό στην επεξεργασία των σωστών μοτίβων, που θα
ταίριαζαν απόλυτα στην ταινία. Τα αρχικά μοτίβα ενσωματώθηκαν με την ορχηστική
μουσική του Ennio Morricone και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την απόλυτη εναρμόνιση
εικόνας και ήχου. Τα συναισθήματα εντείνονται ακόμα πιο πολύ. Morricone
και Pontecorvo συνεργάζονται στενά, αν και στη σκηνή της βομβιστικής επίθεσης
ο Morricone απαιτεί να έχει τον πλήρη έλεγχο. O Oliver Stone δηλώνει για την ταινία: "Αυτό
που με συγκλόνισε ήταν η δομή της. Ο Gillo Pontecorvo κατάφερε να «δέσει»
δυο διαφορετικά είδη κινηματογράφου. Το ντοκιμαντέρ και τον κινηματογράφο
στην κλασσική του μορφή. " (πηγή σημειώσεις για την παραγωγή) |
|
|
|