(Το θέατρο του Θεού)
του Jayaraaj
Η παράξενη αυτή ινδική ταινία βασίζεται στη δημιουργική συνάντηση δύο παραδόσεων: Από τη μία πλευρά έχουμε τη δυτική πολιτιστική παράδοση, με άμεση αναφορά σ' ένα από τα κλασικά θεατρικά της κείμενα, στον Οθέλο του Σαίξπηρ. Από την άλλη, έχουμε την παράδοση της Ανατολής και το Theyyam, μια παραδοσιακή μορφή τέχνης της Ινδίας. Το βασικό αξίωμα στο οποίο στηρίζεται το Theyyam είναι η "Θεϊκή μορφή της Τέχνης". Σύμφωνα με αυτό το αξίωμα, ο ερμηνευτής αποκτά θεϊκές διαστάσεις, όταν φορά την μάσκα και υποδύεται τον ρόλο.
Ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί αυτήν τη συνάντηση των δύο πολιτισμών, για να δημιουργήσει μία αναλυτική μελέτη για τα διάφορα επίπεδα της εξουσίας. Αυτά τα επίπεδα αποκαλύπτονται μέσα από την ιστορία ενός καλλιτέχνη του Theyyam, ο οποίος ερωτεύεται μία κοπέλα ανώτερης κοινωνικά κάστας (η σαιξπηρική Δεισδαιμόνα) ενάντια στη θέληση του πατέρα της. Έτσι ο χαρακτήρας του Οθέλου έχει μεταβιβαστεί στο πρόσωπο του καλλιτέχνη του Theyyam. Ενώ ο Ιάγος είναι ένας χαρακτήρας που προσφέρει έναν τόνο κωμικού.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας Jayaraaj εξηγεί τις προθέσεις του σχετικά με αυτήν την συνάντηση των δύο πολιτισμών: "Η παγκοσμιότητα των χαρακτήρων των Σαίξπηρ, που ξεπερνούν τα όρια του χρόνου και του χώρου, με απασχολούσε εδώ και καιρό. Η αναβίωση αυτών των χαρακτήρων ήταν για μένα μία έμμονη ιδέα. Ένιωσα ότι η παραδοσιακή μορφή τέχνης Theyyam θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως βάση πάνω στην όποια θα στηνόταν οι χαρακτήρες του θεατρικού έργου."
Δ.Μ.