(ταινίες που έχουν σημασία)
b_505X0_505X0_16777215_00_images_2324_hayat.jpg

Θωμάς Λιναράς
Οι καλύτερες του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2023
ΖΩΗ / LIFE-Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ /Zeki Demirkubuz-Τουρκία / Special Screenings
Ο Ζεκί (σε δικό του σενάριο) κινηματογραφεί τη ζωή και τίποτ’ άλλο: μέσα από τους καθηλωτικούς διαλόγους του και φιλμάροντας την ιστορία του με μια συγκλονιστική απλότητα, σε τραβά κατευθείαν στον βυθό της ζωής και της ανθρώπινης ύπαρξης, εκεί όπου τρεμοσβήνει η φλόγα της αγάπης και τη διασώζει, ανασύροντάς την στην επιφάνεια, επιβεβαιώνοντας έτσι την ρήση που ακούγεται στο “Pickpocket” του Robert Bresson: «οι δρόμοι της αγάπης είναι παράξενοι». Και τα 193 λεπτά της “Ζωής” αξίζουν το κάθε τους δευτερόλεπτο. Εξαιρετική και πανέμορφη η πρωταγωνίστρια Miray Daner.
ΣΤΟΝ ΦΑΚΟ /IN CAMERA-Νακάς Καλίντ / Naqqash Khalid-Ηνωμένο Βασίλειο / International Competition
Στην καλύτερη ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού ο πολύ καλός πρωταγωνιστής (Antonio Aakeel) καθώς μετακινείται συνεχώς από τη μια audition στην άλλη, από τη μια πρόβα στην επόμενη και σε μία ακόμα, αναζητώντας έναν ρόλο (ηθοποιός γαρ) μέσα στον οποίο να μπορέσει να μπει, περνά, χωρίς να το καταλάβει, το σημείο της μη-επιστροφής και χάνει όχι μονάχα τον ίδιο του τον εαυτό, αλλά καταλήγει σ’ ένα υπαρξιακό no man’s land όπου διαπιστώνει τρομαγμένος πως γίνεται ένας άλλος.
ΣΤΟ ΝΕΡΟ /IN WATER & ΙΝ OUR DAY-Χονγκ Σανγκ-σου / Hong Sang-soo -Νότια Κορέα / Film Forward Special Screenings & Special Screenings
Στον πυρήνα του έργου του σπουδαίου Κορεάτη βρίσκεται, σχεδόν πάντα, η ίδια η κινηματογραφική πράξη. Στην πρώτη ταινία, σ’ ένα ηθελημένα θολό κάδρο ενός καλοκαιρινού τοπίου, οι τρεις νεαροί ήρωες μια κουβέντα και μια βόλτα στην παραλία μετουσιώνεται –μ’ έναν τρόπο αδιόρατο και μαγικό- σε γύρισμα μιας κινηματογραφικής σκηνής· έτσι μια στιγμή «αληθινής» ζωής, γίνεται μια κινηματογραφική πρόβα και χύνεται στο ποτάμι του σινεμά.
Στη δεύτερη ένας γέρο ποιητής, για τον οποίο μια νεαρή σκηνοθέτις γυρίζει ένα ντοκιμαντέρ, δίνει ένα μάθημα για το νόημα της ζωής που κατά τον ίδιο δεν υπάρχει, οπότε είναι ανώφελο να το αναζητά κανείς. Στο δε ερώτημα ενός νεαρού θαυμαστή του για το τι σημαίνει να ζεις, η απάντηση είναι ότι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για τα μικρά πράγματα που μας προσφέρει η ζωή. Και για το λόγο του αληθούς συνεχίζει να πίνει και να καπνίζει –παρότι οι γιατροί του το έχουν αυστηρά απαγορεύσει.
ΑΠΟ Τ’ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ / FROM THE EAST-Σαντάλ Άκερμαν/ Chantal Akerman-Γαλλία / Fantasmas Tribute
Η πρόωρα και αδόκητα χαμένη Σαντάλ Άκερμαν κινηματογραφεί μ’ έναν τελετουργικό τρόπο –εκπληκτικά, υπνωτιστικά τράβελινγκ- ανθρώπους σε μια κατάσταση σχεδόν υπαρξιακής αναμονής· ουρές ατελείωτες σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, στάσεις λεωφορείων, στον δρόμο, με τον φακό της κάμερας επίμονο, κοντινό αλλά ταυτόχρονα και απόμακρο, μεταμορφώνοντας αυτά τα πρόσωπα σε ανοίκειες φασματικές παρουσίες που θαρρείς πως περιμένουν το τραίνο για το πουθενά. Η ταινία είναι βασική (και δεδηλωμένη) επιρροή για τα ιδιαίτερα ντοκιμαντέρ του Σεργκέι Λοζνίτσα, ενώ είναι εντυπωσιακή η εξαιρετικά επεξεργασμένη ηχητική μπάντα (ακούμε σε μια πολύβουη και πολυπληθή αίθουσα αναμονής, τον ήχο από τα βελονάκια μιας κυρίας που καθισμένη πλέκει – καθώς η κάμερα περνά), κατά την ρήση το Δασκάλου Μπρεσσόν: «οι θόρυβοι πρέπει να γίνουν μουσική».
ΤΟ ΣΑΝΑΤΟΡΙΟ ΤΗΣ ΚΛΕΨΥΔΡΑΣ / THE HOURGLASS SANATORIUM-Βόιτσεκ Γέρζι Χας / Wojciech Jerzy Has –Πολωνία / Fantasmas Tribute
Τι συμβαίνει όταν η κλεψύδρα του χρόνου σπάει και ο κάθε κόκκος άμμου που σκορπίζεται απελευθερώνει ένα ολόκληρο σύμπαν που περιέχει εντός του το άπειρο; Παράδεισος και Κόλαση, ζωή και θάνατος, αθανασία του πνεύματος και φθορά της ύλης, ονειροεφιάλτες και θαύματα – όλα αυτά μαζί και αξεδιάλυτα μπερδεμένα· πλοία που βγήκαν στο σεργιάνι και αράζουν στο κατάστημα υφασμάτων του πατέρα –μια φαντασμαγορική χάβρα Ιουδαίων- που ξεπηδά από την αχαλίνωτη όσο και αλλόκοτη φαντασία του μέγιστου Πολωνοεβραίου συγγραφέα Μπρούνο Σουλτς, στα διηγήματα του οποίου βασίστηκε η ταινία και κινηματογραφήθηκε με τρόπο αξεπέραστο από τον Βόιτσεκ Χας. Ένα αταξινόμητο αριστούργημα!
DECASIA-Μπιλ Μόρισον / Bill Morrison- USA / Fantasmas Tribute
Με πρώτη ύλη το φθαρτό (όσο και αιώνιο) κινηματογραφικό σελυλόιντ, ο αμερικανός πρωτοποριακός σκηνοθέτης δημιουργεί έναν μοναδικό καθεδρικό ναό φτιαγμένο από τα ερείπια και τα συντρίμμια της ιστορίας του σινεμά, κινηματογραφώντας τη ζωή του θανάτου, ενώ η υπέροχη μουσική του Μάικλ Γκόρντον είναι η σκαλωσιά πάνω στην οποία ανεβοκατεβαίνουν αυτές οι φασματικές εικόνες.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ / JANUARY-Αντρέι Μ. Παούνοφ / Andrey M. Paounov-Βουλγαρία / Balkan Survey και ουδόλως Meet the Neighbors + Survey Expanded: Reflections of Topos
Μ’ ένα εκτυφλωτικό μπελαταρικό ασπρόμαυρο (και συγγενές ύφος) ο υποβλητικός και ατμοσφαιρικός “Ιανουάριος” είναι ένας χιονισμένος δασικός εφιάλτης, μια αλληγορία ή ακόμα και θρησκευτική παραβολή για την ύπαρξη του κακού που ελλοχεύει στην καρδιά του δάσους, ενώ οι κοκαλωμένοι λύκοι που επιστρέφουν αντί των ανθρώπων, πίσω με το έλκηθρο, είναι ίσως οι ίδιοι άνθρωποι που πήγαν να πολεμήσουν τον εχθρό και επανέρχονται με τη μορφή βαλσαμωμένων θηρίων, αποκαλύπτοντας ίσως την πραγματική τους φύση.
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΠΛΑΓΚΑ / BLAGA’S LESSONS-Στέφαν Κομαντάρεφ/ Stephan Komandarev-Βουλγαρία / Open Horizons: Main Program
Στον τάφο που απεγνωσμένα θέλει να αγοράσει η Μπλάγκα (έξοχη η βραβευμένη στο Κάρλοβυ Βάρυ Eli Skorcheva) για τον εκλιπόντα αγαπημένο της σύζυγο, ο οποίος αγαπούσε τον Λένιν περισσότερο απ’ τον Χριστό, θάβεται τελικά η ανθρωπιά, η συμπόνια, η καλοσύνη και η αλληλεγγύη μιας κοινότητας πιασμένης στο δίχτυ του κακού που εξαπατά, καθώς εκμεταλλεύεται την αθωότητα, την αφέλεια και τον φόβο των απλών ανθρώπων. Η ηρωίδα, χάνοντας το ηθικό της έρμα από την οσμή του χρήματος, παγιδεύεται στον ιστό της αράχνης (υποδειγματικό το σενάριο) που υφαίνει αριστοτεχνικά η ταινία και το σκοτάδι γύρω της και μέσα της πυκνώνει. Το μάθημά της θα μείνει μετέωρο και χωρίς αντίκρισμα: η μαθήτριά της μόλις πάρει τη Βουλγαρική υπηκοότητα, περνώντας τις εξετάσεις στην γλώσσα, θα πέσει στα νύχια μιας προγλωσσικής κοινωνίας. Ίσως, η καλύτερη βαλκανική ταινία του Φεστιβάλ.
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΑΞΙΤΖΗΣ / THE LAST TAXI DRIVER-Στέργιος Πάσχος /Stergios Paschos-Eλλάδα / International Competition
Γιατί μονάχα στο ταξί του τελευταίου ταξιτζή μπορεί κανείς ν’ ακούσει το Naima του John Coltrane!
ΚΑΜΠΙΑ ΝΥΜΦΗ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ / EMBRYO LARVA BUTTERFLY-Κύρος Παπαβασιλείου/ Kyros Papavassiliou-Κύπρος / Film Forward Competition
Για τον οξυδερκή και ρηξικέλευθο τρόπο που η ταινία τεμαχίζει τον χρόνο της, κρατώντας παράλληλα σταθερό το συνεκτικό αφηγηματικό της νήμα· κι αυτό δεν είναι καθόλου λίγο· και φυσικά για το χρονολογικό δελτίο (αντί του μετεωρολογικού) που μεταδίδει η τηλεόραση και για το Υπουργείο του Χαμένου Χρόνου, το οποίο ο μόνος άξιος να το αναλάβει θα ήταν ο Μαρσέλ Προυστ!
ΜΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ / DO NOT EXPECT TOO MUCH FROM THE END OF THE WORLD-Ράντου Ζούντε /Radu Jude-Ρουμανία / Special Screenings
Ο Ράντου Τζούντε αφήνει ελεύθερη, κυριολεκτικά ξαμολάει την απίθανη ηρωίδα του να αλωνίζει με το αυτοκίνητό της οριζοντίως, καθέτως και διαγωνίως το Βουκουρέστι, και μ’ έναν ρυθμό νευρώδη και πυρετικό πιάνει τον θεατή απ’ τον λαιμό και σχολιάζει με δηκτικό αθυρόστομο και χλευαστικό λόγο τα πάντα όλα: τις τεράστιες κοινωνικές ανισότητες, τις εξευτελιστικές εργασιακές σχέσεις, την αισχρή χειραγώγηση των ανθρώπων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την αναλγησία των ισχυρών απέναντι στους αδύναμους και την ηθική εξαχρείωση μιας κοινωνίας που αδιαφορεί εντελώς εάν η ιστορία την καταγράψει ως έθνος βαρβάρων (για να θυμηθούμε και τον τίτλο μιας παλιότερης ταινίας του). Όσο δε για το τέλος του κόσμου, ύστερα από 163 λεπτά ταινίας ακόμα να ρθεί!
ΚΛΕΙΣΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ /CLOSE YOUR EYES –Βίκτορ Ερίθε / Victor Erice-Ισπανία / Special Screenings
Πολλοί (απ’ αυτούς που ξέρω πως ξέρουν) τη βρήκαν παλιά, παρωχημένη, γεροντική… Calma ragazzi… O ακριβοθώρητος Βίκτορ Ερίθε επιστρέφει 30 χρόνια μετά, με μια εξόχως εσωτερική και εντελώς προσωπική ταινία, που παίρνει τον χρόνο της για να αφηγηθεί μια στοχαστική ιστορία εξερεύνησης των μυστικών τοπίων του εαυτού· ο σκηνοθέτης-ντετέκτιβ με μόνο όπλο μια ξεθωριασμένη μνήμη και μερικές καταχωνιασμένες μπομπίνες φιλμ, ανακαλύπτει πως αυτός ο ίδιος είναι το θήραμα που κυνηγά και όχι ο ηθοποιός που εξαφανίστηκε. Στο τέλος, η κλειστή κινηματογραφική αίθουσα που ανοίγει για να προβάλλει τα χαμένα σπαράγματα ενός ανολοκλήρωτου έργου, δεν είναι μονάχα μια άμεση αναφορά στην ταινία “Η υπόσχεση της Σαγκάης” που ο Ερίθε προσπάθησε για χρόνια, χωρίς ποτέ να καταφέρει να γυρίσει, αλλά και μια δήλωση αγάπης για το σινεμά που είναι και παραμένει πάντα ένα από τα θαύματα του κόσμου. Respect!
Αξίζουν επίσης τα λεφτά τους
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / AFIRE – Kρίστιαν Πέτσολντ / Christian Petzold
MMXX- Κρίστι Πούιου / Cristi Puiu
ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ /KIDNAPPED-Μάρκο Μπελόκιο /Marco Bellocchio
ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΩΜΑΤΙΑ / RED ROOMS-Πασκάλ Πλαντ / Pascal Plante
TΑ ΧΑΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ /THE LOST CHILDREN- Μισέλ Ζακόμπ / Michèle Jacob
LIBERTATE – Τουντόρ Γκιουργκίου /Tudor Giurgiu
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ /UPON ENTRY – Aλεχάντρο Ρόχας & Χουάν Σεμπαστιάν Βάσκες / Alejandro Rojas & Juan Sebastian Vasquez
ΟΛΑ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΣΠΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΑΥΡΟ / ALL THE COLOURS OF THE WORLD ARE BETWEEN BLACK AND WHITE –Μπαμπατούντε Απαλόγουο /Babatunde Apalowo
ΣΟΣΑΝΑ / SHOSHANA –Μάικλ Γουίντερμπότομ /Michael Winterbottom

*Δεν είδα τις δύο ταινίες του Άντονυ Τσεν /Anthony Chen ΣΕ ΑΓΝΩΣΤΑ ΝΕΡΑ / DRIFT και Ο ΠΑΓΟΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ / THE BREAKING ICE καθώς και ΤΟ ΤΕΡΑΣ /MONSTER του Κόρε-έντα Χιροκάζου / Kore-eda Hirokazu για να συνενοούμαστε και προς αποφυγήν παρεξηγήσεων.
*Στη φωτό η πρωταγωνίστρια της “Ζωής” του Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ.

* Ο Θωμάς Λιναράς είναι κριτικός κινηματογράφου. Μεταξύ άλλων υπήρξε επιμελητής βιβλίων των εκδόσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και ένας εκ των ιδρυτών της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης. Μια συλλογή κριτικών κειμένων του είναι η έκδοση Κινηματογραφικά δεινά: Από τον Βιμ Βέντερς στον Γιασουχίρο Όζου, εκδόσεις Εντευκτηρίου. Το 2019 εκδόθηκε η μονογραφία Stalker: Το μεγάλο πουθενά, από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν.

b_505X0_505X0_16777215_00_images_2223_afire.jpg
Σωτήρης Ζήκος
Ξένες
ΣΤΗ ΦΩΤΙΑ / THE POT-AY-FEU Tran Anh Hung
ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΒΟΥΝΑ / BEHIND THE MOUNTAINS Mohamed Ben Attia
LIBERTATE Tudor Giugiu
ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΩΜΑΤΙΑ / RED ROOMS pascal Plante
ΑΣΦΥΞΙΑ / WITHOUT AIR Katalin Moldovai
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ / UPON ENTRY Alejandro Rojas, Juan Sebastian Vasguez
Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΩΣ ΕΧΕΙ ΠΕΡΑΣΕΙ ΠΙΑ Η ΩΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ / THE FEELING THAT THE TIME FOR DOING SOMETHING HAS PASSED Joanna Arnow
ΑΓΓΙΓΜΑ / TOUCHED Claudia Rorarius
ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / AFIRE Christian Petzold
ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ / KIDNAPPED Marco Bellochio

Ελληνικές
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΑΞΙΤΖΗΣ Στεργιος Πάσχος
ΜΕΝΤΙΟΥΜ Χριστίνα Ιωακειμίδη
ANIMAL Σοφία Εξάρχου

* Ο Σωτήρης Ζήκος είναι κριτικός κινηματογράφου. Διετέλεσε διευθυντής και αρχισυντάκτης σε κινηματογραφικά (και όχι μόνο) περιοδικά. Έχει γράψει σενάρια για ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους. Η έκδοση Κορνήλιος Καστοριάδης, Κώστας Αξελός, Γιώργος Χειμωνάς , Επίκεντρο (2020) που περιλαμβάνει συνεντεύξεις που έκανε με τους  Καστοριάδη, Αξελό και Χειμωνά.


b_505X0_505X0_16777215_00_images_2223_in-water.jpg

Γιάννης Μουγγολιάς
64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. ‘Ένα ακόμα φεστιβάλ στην ιστορία και σε πείσμα των καιρών και της άνθησης των τηλεοπτικών σειρών και διαδικτυακών πλατφορμών, το σινεμά στις αίθουσες καλά κρατεί στον χώρο της ιεροτελεστίας και της μαζικής όσο και προσωπικής αναζήτησης. Αν κρίνουμε από τη σοδειά του φεστιβάλ και όσων εκεί αντικατοπτρίστηκαν, θα είναι μια καλή σεζόν προβολών για τον κινηματογράφο. Μπορεί αυτόν τον Νοέμβρη να μη φύγαμε από τη Θεσσαλονίκη με τα φιλμικά αριστουργήματα και τις αξέχαστες κορυφώσεις, αλλά το βασικό χαρακτηριστικό ήταν μια ισορροπία στο επίπεδο χωρίς πολλές απογοητεύσεις αλλά με έναν ανεβασμένο ποιοτικά μέσο όρο. Από όσες ταινίες είδα τις μέρες της παραμονής μου κρατάω 20 ξένες και 2 ελληνικές. Για όσες δεν θα δείτε εδώ και πραγματικά αξίζουν, για σας και για μένα υπάρχει και το κύκλωμα διανομής ταινιών στις αίθουσες όλη τη σεζόν.
20 ξένες:
-«Ama Gloria» της Marie Amachoukeli (Γαλλία)
-«Κόκκινα Δωμάτια» του Pascal Plante (Καναδάς)
-«Όλα τα χρώματα του κόσμου είναι ανάμεσα στο άσπρο και το μαύρο» του Babatunde Apalowo (Νιγηρία)
-«Η αίσθηση πως έχει περάσει η ώρα για να γίνει κάτι» της Joanna Arnow (ΗΠΑ)
-«Όλοι οι χωματόδρομοι έχουν γεύση από αλάτι» της Raven Jackson (ΗΠΑ)
-«Μην περιμένετε πολλά από το τέλος του κόσμου» του Radu Jude (Ρουμανία)
-«Ξόρκια» του Christopher Woodworth (Χιλή)
-«Σχολική εκδρομή» της Una Gurniak (Βοσνία)
-«Στο νερό» του Hang Song-Soo (Νότια Κορέα)
-«Libertate» του Tudor Giurgiu (Ρουμανία)
-«Τα μαθήματα της Μπλάγκα» του Stephan Komandarev (Βουλγαρία)
-«Στον φακό» του Naqqash Khalid (Ηνωμένο Βασίλειο)
-«Κατά την άφιξη» των Alejandro Rojas και Juan Sebastian Vasquez (Ισπανία)
-«Λούκα» της Jessica Woodworth (Βέλγιο)
-«Ψωμί και αλάτι» του Damian Kocur (Πολωνία)
-«Ουδέποτε υπήρξαμε μοντέρνοι» του Matej Chlupacek (Τσεχία)
-«Τα παιδιά του χειμώνα» του Alexander Payne (ΗΠΑ)
-«Ηρωικό» του David Zonana (Μεξικό)
-«Το σανατόριο της κλεψύδρας» του Wojciech Jerzy Has (Πολωνία)
-«Κρίσιμη ζώνη» του Ali Ahmadzadeh (Ιράν)
Και δύο ελληνικές:
-«Ο τελευταίος ταξιτζής» του Στέργιου Πάσχου (Ελλάδα)
-«Κάμπια, νύμφη, πεταλούδα» του Κύρου Παπαβασιλείου (Ελλάδα)

* Ο Γιάννης Μουγγολιάς είναι δημοσιογράφος με έμφαση σε θέματα μουσικής, κινηματογράφου και λογοτεχνίας. Ήταν εμπνευστής και επί πολλά χρόνια καλλιτεχνικός υπεύθυνος του διεθνούς φεστιβάλ "Jazz+Πράξεις" της Πάτρας.
b_505X0_505X0_16777215_00_images_2223_animal.jpg
Ζωή-Μυρτώ Ρηγοπούλου
Από τις ταινίες που είδα στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (να διευκρινίσω εδώ ότι τα Πεσμένα φύλλα του Καουρισμάκι είχα προλάβει να τα δω στο Κάρλοβι Βάρι αλλιώς θα ήταν στην κορφή αυτής της λίστας με γράμματα που θα αναβόσβηναν σαν επιγραφή νέον…) αυτές που μου άρεσαν πιο πολύ είναι:

Animal της Σοφίας Εξάρχου
Κλείσε τα μάτια σου του Βίκτωρ Ερίθε
Ανθρωπίστρια βρικόλακας αναζητά αυτοκτονικό άτομο της Αριάν Λουί-Σεζ
Guest star του Βασίλη Χριστοφυλάκη
Νεάνδρεια του Ρέχα Ερντέμ
Μέντιουμ της Χριστίνας Ιωακειμίδη
Το καλοκαίρι της Κάρμεν του Ζαχαρία Μαυροειδή
Όνειρα γλυκά της Ένα Σεντιγιάρεβιτς
Στον φακό του Νακάς Καλίντ
Η αίσθηση πως έχει περάσει πια η ώρα για να γίνει κάτι της Τζοάνα Άρνοου
και
Σχολική εκδρομή της Ούνα Γκούνιακ

* Η Ζωή- Μυρτώ Ρηγοπούλου είναι ψυχολόγος, κριτικός κινηματογράφου και μεταφράστρια. Είναι επίσης συγγραφέας του βιβλίου Καλοί καιροί, εκδ. Κέδρος (2005).
b_505X0_505X0_16777215_00_images_2324_the-breaking-ice.jpg

Καλλιόπη Πουτούρογλου
I.
- Hayat/ Life , Zeki Demirkubuz
- Close your eyes, Victor Erice
- Do Not Expect Too Much from the End of the World, Radu Jude
- MMXX, Cristi Puiu
- Blaga’s Lessons, Stephan Komandarev
- January, Andrey M. Paounov
- Monster, Hirokazu Kore-Eda
- The Breaking Ice, Anthony Chen
- Rapito, Marco Bellocchio
- Upon Entry, Alejandro Rojas, Juan Sebastian Vasquez
II.
- Notes on Summer, Diego Llorente
- Les enfants perdus, Michèle Jacob
- Sweet Dreams, Ena Sendijarevic
- Property, Daniel Bandeira
- Passages, Ira Sachs
- Shortcomings, Randall Park
III.
- Animal, Σοφίας Εξάρχου
- Κάμπια, Νύμφη, Πεταλούδα, Κύρος Παπαβασιλείου
- Μονοκατοικία, Ιωακείμ Μυλωνά
- Aθήνα, Αγάπη μου, Δημήτρης Κεχρής (ντοκ.)

* Η Καλλιόπη Πουτούρογλου είναι κριτικός κινηματογράφου, βοηθός σύνταξης του Σινεφίλια [Cinephilia.Gr].
b_505X0_505X0_16777215_00_images_2324_mmxx.jpg
Δημήτρης Μπάμπας
DISCO BOY, Giacomo ABBRUZZESE
MMXX, Cristi PUIU
ΖΩΗ / LIFE, Zeki DEMIRKUBUZ
ΠΕΡΑΣΜΑΤΑ / PASSAGES, Ira SACHS
Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ / THE PRACTICE, Martin REJTMAN
ΚΟΥΣΟΥΡΙΑ / SHORTCOMINGS, Randall PARK
Ο ΠΑΓΟΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ / THE BREAKING ICE, Anthony CHEN
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ / UPON ENTRY, Alejandro ROJAS & Juan Sebastián VASQUEZ
Η ΑΥΓΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ / THE HUMAN SURGE 3, Eduardo WILLIAMS
ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑ, ΠΩΣ Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΜΑΣ ΣΩΜΑ / YUGOSLAVIA, HOW IDEOLOGY MOVED OUR COLLECTIVE BODY, Marta POPIVODA
και 3 ελληνικές
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΑΞΙΤΖΗΣ / THE LAST TAXI DRIVER, Στέργιος Πάσχος
ΚΑΜΠΙΑ ΝΥΜΦΗ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ / EMBRYO LARVA BUTTERFLY, Κύρος Παπαβασιλείου
ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ / DETACHED HOUSE, Ιωακείμ Μυλωνάς

* Ο Δημήτρης Μπάμπας είναι υπεύθυνος σύνταξης του Σινεφίλια [Cinephilia.Gr] και επιμελητής προγράμματος στο φεστιβάλ Εικόνες και όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου (Λευκωσία).