(ένας διάλογος στο Facebook)
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1718_gertrud.jpg

Κώστας Μαυρουδής / Costas Mavroudis
Ανάρτηση στις 13 Μαρτίου 2018
"ΓΕΡΤΡΟΥΔΗ", 13.3 2014
"Τιτάνια", Θεμιστοκλέους. Αίθουσα τσέπης, σαν εκείνη τη μικρή στη Saint Andre des Arts, στα Παρίσια, που μας έδειξε τις ταινίες της το '70. Κάρλ Ντράγιερ, λοιπόν. "Γερτρούδη". Για κάποιους λόγους δεν την είχα δει. Ήθελα να ρωτήσω έναν εμπειρογνώμονα των εικόνων, τον Γουδέλη ή τον θεωρητικό Βαλούκο, γιατί τα πρόσωπα κινούνται και μιλούν τόσο αφύσικα, αργά, εξωπραγματικά, σαν υπό την επήρεια κατευναστικών; Τι παραστατικότητα είναι αυτή που δεν πειθαρχεί σε στοιχειώδη αυτονόητα της συμπεριφοράς; Πιθανόν θα χαμογελούσαν με τον "άγριο" της οικείας τους τέχνης και θα μου εξηγούσαν πειστικά το κλίμα. Δεν προσέφυγα στη σοφία τους. Σε μια κριτική διάβασα ότι "οι ήρωες βρίσκονται σε περιβάλλον που έχει αποστραγγιστεί από τη ζωή, καθαρά πνευματικό".

Τάκης Σπετσιώτης
 ...κι όμως, Κώστα, ο Ντράγερ απαντούσε σε παρόμοια ερωτήματα με τη φράση ''οι ηθοποιοί κινούνται φυσικότατα στις ταινίες μου''. Πολλές φορές ξενίζει, δημιουργεί ωστόσο γοητεία το στήσιμο των πλάνων του και ατμόσφαιρα, ήδη απ' τις ''Μέρες Οργής''. Κατά την ταπεινή μου γνώμη δεν κινούνται ''αφύσικα και εξωπραγματικά'' οι ηθοποιοί αλλά με τον αρχιτεκτονημένο τρόπο που ''υπήρχαν'' στις βουβές ταινίες του, τον ''Μίκαελ'', και ιδίως το 'Πάθος της Ζαν Ντ' Αρκ'' . Είναι σαν η εφεύρεση του ήχου στον κινηματογράφο να μην προσέθεσε πολλά - αν και την χρησιμοποίησε- σ' αυτόν τον αρχιτέκτονα στυλίστα του βωβού, η αισθητική του είχε ήδη διαμορφωθεί.-

Τάκης Σπετσιώτης
... και βέβαια το στυλιζάρισμα - μ' άλλα λόγια η αφαίρεση στο στήσιμο-, μπορεί να εκφράσει καλύτερα ήρωες ιδεατούς- σύμβολα, παρότι μόνος ο ρεαλισμός, νομίζω..- και το ήθελε όσον αφορούσε τους ήρωές του αυτό ο Ντράγιερ, το, όπως γράφεις, ''καθαρά πνευματικό''.

Κώστας Μαυρουδής
 Ευχαριστώ, Τάκη. "Σαν η εφεύρεση του ήχου να μην προσέθεσε πολλά σ' αυτόν τον στιλίστα του βωβού, η αισθητική του είχε ήδη διαμορφωθεί". Κι ακόμα: "η αφαίρεση εκφράζει καλύτερα τους ιδεατούς ήρωες".

* Ο Κώστας Μαυρουδής  / Costas Mavroudis είναι ποιητής, συγγραφέας και εκδότης του περιοδικού Το Δένδρο. Το 2017 κυκλοφόρησε σε δεύτερη  αναθεωρημένη έκδοση η συλλογή  Οι κουρτίνες του Γκαριμπάλντι (Νεφέλη).

* Ο Τάκης Σπετσιώτης είναι σκηνοθέτης και συγγραφέας. Μεταξύ άλλων σκηνοθέτησε τις ταινίες  Μετέωρο και σκιά (1985),  Τα κοράκια (1991).