του Andrei Ujică
(κριτική: Δημήτρης Μπάμπας)
b_505X0_505X0_16777215_00_images_2425_twst.jpg

Ένα καράβι μέσα στη θάλασσα. Πάνω του ένας ραδιοφωνικός σταθμός είναι το Ράδιο Καρολίνα, θρυλικός πειρατικός σταθμός της δεκαετίας του 60. Ένα rock n roll τραγούδι το Roll Over Beethoven στην εκτέλεση των Beatles. 1965. Νέα Υόρκη Αύγουστος. Η δεύτερη άφιξη στον Beatles στην Αμερική και μια συναυλία τους στο στάδιο Shea. Ένα πλήθος δημοσιογράφων αστυνομικών και θαυμαστριών τους περιμένουν. Υστερία, συνεντεύξεις με θαυμάστριες, συνωστισμός...
Ο σκηνοθέτης με κέντρο την άφιξη του βρετανικού συγκροτήματος και την επικείμενη συναυλία του (*), χρησιμοποιεί υλικό αρχείου - home movies, ειδησεογραφικό υλικό, ραδιοφωνικές εκπομπές- πάνω στο οποίο ενθέτει το σκίτσο μιας μικρής ημιδιαφανής φιγούρα animation, εν είδει φαντάσματος , σχεδιασμένη πάνω στο φιλμ. Παράλληλα, ηχογραφημένοι διάλογοι, ακούγονται πάνω από τις εικόνες, προσθέτοντας ένα επίπεδο ρεαλισμού. Η φιγούρα του "φαντάσματος"  -και μαζί τους εμείς οι θεατές- περιπλανιέται, μέσα στην πόλη ανάμεσα στις θαυμάστριες, τους δημοσιογράφους. Αλλά και πέρα από το γεγονός της συναυλίας: η Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης, οι ταραχές στο Watts στο Λος Άντζελες μέσα από τηλεοπτική οθόνη (… και όχι μόνο) -διαφυλετικές ταραχές, βανδαλισμούς και συγκρούσεις με την αστυνομία-, η νυχτερινή ζωή στη Νέα Υόρκη, το καλοκαίρι, παιχνίδια το Σέντραλ Παρκ, βαρκάδες, ραδιοφωνικές εκπομπές, η ζωή στα προάστια, οι μεγάλες λεωφόροι, η έξοδος στις κοντινές παραλίες, το Χάρλεμ και τα παιχνίδια των παιδιών στους δρόμους, μουσικοί που παίζουν blues στις γωνίες των δρόμων, οι χοροί στα night clubs. Η Νέα Υόρκη, αλλά και μακριά από αυτήν, το  Los Angeles και η Φιλαδέλφεια.
Το “φάντασμα”, εν είδει παρατηρητή της αστικής (...και όχι μόνο) ζωής. Ό,τι βλέπουμε δεν είναι παρά ένα υποκειμενικό πλάνο αυτής της φανταστικής φιγούρας. Ένα είδος ηθογραφικού ντοκιμαντέρ ή μετα -εθνογραφικού ντοκιμαντέρ με πρώτη ύλη σκίτσα της αστικής; Αναμφίβολα ένα συναρπαστικό μετα-ντοκιμαντέρ στο είδος του found footage, όπου ο σκηνοθέτης συνθέτει μια αφήγηση, λίγο χαλαρή και  ακατάτακτη, με κέντρο τη συναυλία των Beatles που καταλήγει να γίνει καταγραφή, μια μαρτυρία της αστικής ζωής. Με πολύ ενδιαφέρον σκηνοθετικό παρελθόν - Videograms of a Revolution,  (συνσκηνοθεσία Harun Farocki, 1991), Out of the Present (1995)-ο βετεράνος ρουμάνος σκηνοθέτης κάνει μια καταγραφή, όχι επιφανειακή, αλλά ουσιαστική της εσωτερικής αστικής ζωής...

* Για την συναυλία έχει γυριστεί το ντοκιμαντέρ με τίτλο The Beatles at Shea Stadium (σε σκηνοθεσία Robert Precht)

Φεστιβάλ Βενετίας 2024 / Εκτός συναγωνισμού