(ένας διάλογος στο Facebook)
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1718_luchino-visconti.jpg

Τάσος Γουδέλης
Ανάρτηση στις 3/7/2018
Η αληθινή ποίηση του κεκρυμμένου: Σε συζήτηση συντροφιάς ο συγγραφέας και εκδότης Διονύσης Μουσμούτης μεταφέρει περιστατικό από τα γυρίσματα του "Γατόπαρδου": ο Λουκίνο Βισκόντι στήνει το πλάνο όπου ο πρίγκηπας Σαλίνα (Μπαρτ Λάνκαστερ) αναζητά τις παντόφλες του σε συρτάρι του κομοδίνου, οι οποίες δεν πρόκειται να φανούν στο πλάνο, αλλά ο σκηνοθέτης επιμένει ότι πρέπει να είναι επώνυμης μάρκας! Η παρευρισκόμενη αρχαιολόγος και τεχνοκριτικός Άννα Χουλιαρά θυμίζει ότι και κάποια αρχαιοελληνικά αγάλματα τοποθετημένα σε ζωοφόρους ήταν λαξευμένα και στην πίσω πλευρά, η οποία δεν φαινόταν!

Vassilis Konstandopoulos
Είναι γνωστό ότι στο "Λούντβιχ", ο Βισκόντι χτυπιότανε για τα εσώρουχα των ηθοποιών, να είναι ραμμένα στο χέρι από τάδε δαντέλα, όπως στην εποχή που διαδραματιζόταν το σενάριο. Στην ερώτηση κάποιας αμπιγέζ "και καλά, αφού κανείς δεν θα τα δει, τι έγινε;", απάντησε έξαλλος "δε με νοιάζει αν τα βλέπει ο θεατής, θέλω να τα νοιώθουν στο κορμί τους οι ηθοποιοί".

Michel Demopoulos
Έτσι λειτουργούν οι μεγάλοι ιδεοληπτικοί δημιουργοί που θέλουν οι εμμονές τους να είναι τακτοποιημένες.Ένας απ'αυτούς είναι ο Ζαν-Μαρί Στράουμπ που γύρισε τις πρώτες του ταινίες σε 35χιλ χωρίς σύνχρονο ήχο, επέμενε όμως να συλλέγει τους φυσικούς ήχους για το μιξαζ απο τους ίδιους δρόμους όπου έκανε τα γυρίσματα. Και μάλιστα στο αριστούργημα του "Ασυμφιλίωτοι"(1965) βασισμένο σε διήγημα του Χάινριχ Μπέλ, παρότι τεχνικοί του έλεγαν δεν χρειάζεται να πας μέχρι το Μόναχο για να γράψεις τον ήχο ενός τραμ, όλοι οι ήχοι των τραμ μοιάζουν, αυτός ήταν ανένδοτος και επέμενε μα εκει τράβηξα το πλάνο, εκει θα ηχογραφήσω τον σωστό ήχο. Στην ουσία αυτές οι μυθοπλασίες συνδέονται με την πραγματικότητα του ντοκιμαντέρ.

Vassilis Konstandopoulos
Ο Ταρ πάλι, μετά το Βερκμάιστερ, είχε δεχτεί πρόταση από Αμερικανό παραγωγό να γυρίσει το "Σεισμό στη Χιλή" του Κλάιστ (το είχανε δουλέψει ήδη με τον Κρασναχορκάι). Όλα καλά, μόνο που ο Μπέλα ήθελε μπάτζετ να δημιουργήσει αληθινό σεισμό, οπότε το σχέδιο ναυάγησε.


* Ο Τάσος Γουδέλης είναι σκηνοθέτης, κριτικός και λογοτέχνης. Συνεργάζεται με τον ποιητή Κώστα Μαυρουδή στην έκδοση του λογοτεχνικού περιοδικού "Το Δέντρο".
* Ο Βασίλης Κωνσταντόπουλος / Vassilis Konstandopoulos δουλεύει στην εταιρεία Carousel Films - Διανομή Κινηματογραφικών Ταινιών.
* Ο Μισέλ Δημόπουλος / Michel Demopoulos είναι κριτικός κινηματογράφου. Υπήρξε αρχισυντάκτης και διευθυντής του θρυλικού περιοδικού “Σύγχρονος Κινηματογράφος”, καλλιτεχνικός διευθυντής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1991-2004) και προγραμματιστής, μαζί με τον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο, της Κινηματογραφικής Λέσχης στην κρατική τηλεόραση. Σήμερα δουλεύει σε εταιρεία παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, είναι μέλος της καλλιτεχνικής επιτροπής στο Lisbon & Estoril Film Festival και ιδρυτικό μέλος των βραβείων LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.