b_505X0_505X0_16777215_00_images_1819_laura-mulvey.jpg

Το πρωτοποριακό δοκίμιο της Laura Mulvey γραμμένο το 1975 με τίτλο «Οπτική Απόλαυση και Αφηγηματικός Κινηματογράφος», αποτελεί κομβικό σημείο στη φεμινιστική θεωρία του κινηματογράφου, και αντηχεί μέχρι σήμερα. Η ψυχοαναλυτική θεωρία της θέασης τοποθετεί την εξουσία και την απόλαυση μιας ταινίας σε δύο ανεξάρτητους άξονες: τη σκοποφιλία και την ταύτιση. Με την πρωτοπόρα ριζοσπαστική κριτική της, η Mulvey στρέφει το επίκεντρο από το περιεχόμενο στη φόρμα, ισχυριζόμενη ότι όλες οι ταινίες του κλασικού κινηματογράφου διαιωνίζουν την κυριαρχία του φαλλοκρατικού πατριαρχικού καθεστώτος. Το 1977, σε συνεργασία με τον συνάδελφό της και θεωρητικό κινηματογράφου Peter Wollen, σκηνοθετεί μία πειραματική ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο Riddles of the Sphinx, η οποία θέτει σε πράξη τις θεωρίες του εν λόγω δοκιμίου, επικρίνοντας έτσι το ανδρικό βλέμμα και προσφέροντας τη δυνατότητα ανάδειξης ενός «θηλυκού βλέμματος».
Αυτό το δοκίμιο-ορόσημο «Οπτική Απόλαυση και Αφηγηματικός Κινηματογράφος» και η ταινία της Mulvey συνυφαίνονται σε μία σειρά σύγχρονων ταινιών, τις οποίες υπογράφουν τέσσερις σκηνοθέτιδες πειραματικού κινηματογράφου που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της Mulvey, για ένα μη φαλλοκρατικό τρόπο θέασης που ενθαρρύνει την καλλιέργεια του «θηλυκού βλέμματος».

(δ.τ. Φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου 2019)