(Με κομμένη την ανάσα)
του Jean-Luc Godard
aboutde.jpg

Ο Μισέλ Πουακάρ, ένας μικρογκάνγκστερ, που μοιάζει περισσότερο σε σινεφίλ λάτρη των
b-movies και του αμερικάνικου νουάρ, παρά σε άνθρωπο του υποκόσμου, κλέβει ένα αυτοκίνητο στη Μασσαλία και στην διαδρομή του προς το Παρίσι σκοτώνει, για ασήμαντο λόγο, έναν  αστυνομικό, με το περίστροφο που βρίσκει στο αμάξι. Στο Παρίσι συναντά μια αμερικανίδα που θέλει να γίνει δημοσιογράφος και ζει μαζί της έναν εφήμερο έρωτα. Η κοπέλα όμως τον προδίδει τελικά στην αστυνομία, που τον ψάχνει παντού...
Η εμβληματική, πρώτη ταινία του Jean-Luc Godard/ Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, είναι και το σημείο εκκίνησης του γαλλικού νέου κύματος που έσπασε τους αφηγηματικούς κανόνες της μέχρι τότε κινηματογραφικής γλώσσας («μια ταινία πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος, αλλά όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά»), βάζοντας τα θεμέλια μιας ρηξικέλευθης κινηματογραφικής αντίληψης και καθιερώνοντας τους νέους σκηνοθέτες και πρώην κριτικούς του περιοδικού Cahiers du Cinéma: Φρανσουά Τρυφώ (που έγραψε το σενάριο), Κλωντ Σαμπρόλ (που είχε την καλλιτεχνική διεύθυνση), Ερίκ Ρομέρ, Ζακ Ριβέτ κ.ά. Ο Γκοντάρ δημιουργεί έναν αντι-ήρωα, αρχέτυπο για το σινεμά της περιπλάνησης της δεκαετίας του ’60, χωρίς ιδεολογικές δεσμεύσεις, ανερμάτιστο ηθικά, που ζει την κάθε του μέρα σαν να είναι η τελευταία, στην κόψη του κύματος της ζωής και αρνείται να υποταχθεί στις κοινωνικές συμβάσεις: τον πρώτο αυθεντικό τεντυμπόυ του ευρωπαϊκού σινεμά. Ταυτόχρονα, η αέναη κίνηση της κάμερας στο χέρι, τα  κυκλωτικά τράβελινγκ, οι σκηνές αυτοσχεδιασμού που συλλαμβάνουν το απροσδόκητο, οι ηθελημένες ανακολουθίες στα περάσματα των πλάνων, ο free jazz ρυθμός της ταινίας και τα γυρίσματα σε φυσικούς χώρους, συνιστούν το μανιφέστο ενός κινηματογραφικού στυλ, αλλά και το ύφος μιας ολόκληρης εποχής. Θαυμάσιοι στους κεντρικούς ρόλους ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό και η Τζιν Σίμπεργκ.
Στην ταινία απονεμήθηκε η Αργυρή Άρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου (1960), το Βραβείο Ζαν Βιγκό για καλύτερη πρώτη ταινία και το Βραβείο καλύτερης ταινίας από την Ένωση γάλλων κριτικών κινηματογράφου.
(δ.τ.)