(Μοίρα)
του Zeki Demirkubuz
(η συνέντευξη του σκηνοθέτη)
 b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_yazgi-2001.jpg

Ο Zeki Demirkubuz θεωρείται ως ένας από τους πιο ελπιδοφόρους σκηνοθέτες της Τουρκίας. Γεννήθηκε στην Ισπάρτα της Τουρκίας το 1964. Αποφοίτησε από το τμήμα επικοινωνιών του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης. Ξεκίνησε την καριέρα του το 1986, ως βοηθός του Ζεκί Οκτέν. Οι ταινίες του Αθωότητα και Τρίτη σελίδα συμμετείχαν σε προηγούμενα φεστιβάλ.
Στις ταινίες του στο κέντρο βρίσκουμε ανδρικά πρόσωπα αντιμέτωπα με καταστάσεις που δεν μπορούν να ελέγξουν: ένα πικρό σχόλιο αναμφίβολα για την κοινωνική κατάσταση στην Τουρκία. Στην Αθωότητα, μία ιστορία τυπικά μελοδραματική, ο ήρωας βιώνει τον αποκλεισμό, την εγκατάλειψη, το προσωπικό (αλλά και κοινωνικό) αδιέξοδο, και τέλος στην αδυναμία προσαρμογής στο χωρίς ηθική σημερινό κοινωνικό τοπίο. Ενώ στην Τρίτη Σελίδα ο κεντρικός χαρακτήρας είναι σε απόγνωση και φαίνεται ότι κυριαρχείται από δυνάμεις αόρατες, που τον οδηγούν στην απελπισία. Δέσμιος του κοινωνικού περιβάλλοντος που ζει, ο ήρωας δεν μπορεί να ελέγξει την ζωή του: η μόνη απόδραση που είναι δυνατή είναι η αποχώρηση του από τα εγκόσμια. Η Μοίρα είναι το πρώτο μέρος μίας τριλογίας με τίτλο "Ιστορίες για το σκοτάδι".
Στις γραμμές που ακολουθούν αναφέρεται στα της ταινίας...
Δ.Μ.

-Η ταινία είναι το πρώτο μέρος μιας τριλογίας με τον τίτλο “Ιστορίες Σκότους”. Ποία είναι η κεντρική ιδέα της τριλογίας;
Η κεντρική ιδέα της τριλογίας είναι το σκότος που ενυπάρχει στην ανθρώπινη ψυχή. Σ’ αυτό είναι δυνατό να ρίξεις φως.

-Ποία είναι η σχέση της ταινίας Μοίρα και του μυθιστορήματος του Albert  Camus;
Είναι και τα δύο όμοια, αλλά και αντίθετα μεταξύ τους. Το μυθιστόρημα, σε τελική ανάλυση,  προσεγγίζει τους ανθρώπους και την ζωή, με μέσο το κοινωνικό και το ορθολογικό. Όμως η ταινία προσπαθεί να τους προσεγγίσει διαμέσου του πνευματικού και το ανορθολογικού.
Και τέλος η ταινία δεν καταλήγει σ’ ένα συμπέρασμα, δεν πετυχαίνει ένα στόχο. Όμως  το μυθιστόρημα καταλήγει κάπου, και δείχνει στους αναγνώστες κάποια “γεγονότα”.

-Είναι η παθητικότητα του κεντρικού χαρακτήρα είναι σχόλιο για την πολιτική και κοινωνική κατάσταση στην Τουρκία;
Όχι. Σύμφωνα με τον άποψη μου ο άνθρωπος είναι παντού ο ίδιος, ανεξάρτητα της χώρας καταγωγής του.

-Πιστεύετε ότι το “κενό της ψυχής”, που χαρακτηρίζει τον κεντρικό πρόσωπο τον Musa, είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι στις σύγχρονες κοινωνίες;
Όχι. Η ταινία Μοίρα δεν αναφέρεται σ’ ένα πρόβλημα. Είναι απλώς μια ταινία για το πρόσωπο της ανθρώπινης φύσης.

-Ποία είναι η κατάσταση στον Τούρκικο σινεμά; Πιστεύετε ότι θα υπάρξουν αλλαγές μετά τις πρόσφατες εκλογές;
Δεν έχω ιδέα το τι συμβαίνει στον Τουρκικό ή στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Μ’ ενδιαφέρει απλώς το σινεμά που έχει ηθική και αρχές.

-Ποία είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Σκοπεύω στο μέλλον να γυρίσω ταινίες για το σκότος της ανθρώπινης ψυχής.

(συνέντευξη Δημήτρης Μπάμπας. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε μέσω e-mail)