του Takeshi Kitano
(τα σχόλια του σκηνοθέτη)
kitano4.jpg

Ο Takeshi Kitano (Τακέσι Κιτάνο), είναι ένας από τους πιο γνωστούς γιαπωνέζους σκηνοθέτες της εποχής μας. Έγινε ευρύτερα γνωστός στην Δύση με την εξαιρετικά βίαιη αλλά και στυλιζαρισμένη Sonatine (Σονατίνα). Λίγο αργότερα, ένα εξίσου βίαιο αλλά και βαθιά υπαρξιακό φιλμ με τον ιδιόμορφο τίτλο Πυροτεχνήματα κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία. Ο δρόμος για το Χόλιγουντ ήταν πλέον ανοικτός -κι έτσι τώρα, ο Takeshi Kitano εισβάλλοντας  σε ένα ξένο τόπο, σκηνοθετεί την πρώτη του ταινία, με τίτλο Brother, εξ' ολοκλήρου σε αγγλική γλώσσα και με αμερικάνικα κεφάλαια.
Η ταινία είναι το χρονικό μιας απόβασης: της εισβολής των Yakuza (Γιακούζα) στην αμερικάνικη ήπειρο. Αφηγείται την ιστορία ενός γκάνγκστερ της γιαπωνέζικης μαφίας, του Γιαμαμότο που φεύγει για το Λος Άντζελες προκειμένου να βρει τον ετεροθαλή αδελφό του, τον Κεν, έναν έμπορο ναρκωτικών που έχει να δει για χρόνια. Τα δυο αδέλφια συναντιούνται και πολύ σύντομα ο Ντένι, ένας πρώην συνεταίρος του Κεν, προστίθεται στην παρέα τους
Τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ όταν θα έρθουν αντιμέτωποι με την ιταλική μαφία, η οποία αρνείται βέβαια να παραδώσει τόσο εύκολα στους γιαπωνέζους τα κεκτημένα τόσων χρόνων. Τα κέρδη από τα ναρκωτικά είναι πάρα πολλά κι ο αγώνας για τον τελικό νικητή πιο σκληρός και βίαιος από ποτέ...
Ότι ακολουθεί είναι τα σχόλια του Takeshi Kitano για την ταινία...

Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Στην Ιαπωνία, η δεμένη με όρκους αδελφότητα των Yakuza, περιγράφεται ότι είναι "πιο στενά δεμένη και από την σχέση των αδελφών εξ' αίματος". Όπως θα δείτε στο Brother, ορισμένες φορές η αδελφική σχέση μεταξύ ορισμένων ανδρών μπορεί στα αλήθεια να είναι δυνατότερη και από την σχέση μεταξύ πραγματικών αδελφών…
Θέλησα να προσαρμόσω το ύφος της Γιαπωνέζικης Yakuza στο χώρο του Λος Αντζελες -και έτσι το Brother έγινε η πρώτη ταινία που γύρισα σε ξένη χώρα. Εξ' αιτίας αυτού του γεγονότος περίμενα ότι θα ήμουν αναγκασμένος να κάνω κάποιους συμβιβασμούς. Καθώς τα γυρίσματα προχωρούσαν αντιλήφθηκα ότι αυτό ήταν ολοκληρωτικά λανθασμένο. Χάρις τη φοβερή αφοσίωση των Γιαπωνέζων μόνιμων συνεργατών μου, αλλά και του εντυπωσιακού επαγγελματισμό των Αμερικανών μελών του συνεργείου, είχα την ευκαιρία να βιώσω τα πλεονεκτήματα των γυρισμάτων στην Αμερική, χωρίς να κάνω κανένα καλλιτεχνικό συμβιβασμό.
kitano3.jpg
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
Στην αρχή, στα πολύ πρώτα στάδια της δημιουργίας της ταινίας, έρχομαι με τέσσερις κύριες εικόνες (σαν ένα καρτούν). Δεν έχει σημασία τι κατεύθυνση θα πάρει η ταινία ανάμεσα σ' αυτές τις τέσσερις εικόνες.
Επιτρέπω όχι μόνο στον εαυτό μου, αλλά και στους ηθοποιούς να αυτοσχεδιάζουν, να αφήσουν την ταινία να τους οδηγήσει. Το μόνο που πρέπει να κάνουν είναι να περάσουν από αυτές τις τέσσερις βασικές εικόνες.

ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ
Αν κοιτάξω πίσω, στις αρχές της καριέρας μου, νομίζω ότι τότε είχα την καθαρή πρόθεση να κάνω ταινίες που ήταν καθ' ολοκληρίαν δικές μου, με το δικό μου ύφος. Αυτό συνεχίστηκε μέχρι την ταινία Sonatine. Μετά το ατύχημα που είχα, νομίζω έγινα περισσότερο ανοικτός στις εξωτερικές ιδέες και επιρροές- πιο ώριμος.

ΑΔΕΛΦΟΣ ΕΞ' ΑΙΜΑΤΟΣ
Ωστόσο ίσως η ταινία Brother να σηματοδοτεί το τέλος αυτής της περιόδου. Θα ήθελα να επιστρέψω στη υψηλή ένταση που είχα στις αρχές τη καριέρα μου. Ίσως το Brother δηλώνει ότι η περίοδος ανάρρωση, μετά το ατύχημα, έχει ολοκληρωθεί.

ΕΝΑΣ ΚΑΜΙΚΑΖΙ
Όλοι οι κεντρικοί Ιάπωνες χαρακτήρες στις σκηνές του Λος Άντζελες έχουν πάρει το όνομα τους από διακεκριμένους μιλιταριστές της περιόδου του Β. Παγκοσμίου πολέμου. Ο Yamamoto πήρε το όνομα του από τον στρατηγό Yamamoto Isokuru και ούτω καθεξής. Τα ονόματα Shirase, Kato, Ishihara, είναι ονόματα του Β. Παγκοσμίου πολέμου.
Ναι είναι μια ταινία, για κάποιον που πηγαίνει στην Αμερική για να πεθάνει, ένα καμικάζι. Υπάρχουν κάποιες ενδιαφέρουσες αναλογίες ανάμεσα στο Pearl Harbor (σ.τ.μ. η επίθεση των Ιαπώνων στη αμερικάνικη βάση της Χαβάη σήμανε την έναρξη του Β! Παγκοσμίου πολέμου στον Ειρηνικό). Ο δισταγμός του Yamamoto για να αντιμετωπίσει την Μαφία ταιριάζει με τις αμφιβολίες του στρατηγού Yamamoto Isokuru, πριν την επίθεση. Στην Ιαπωνία κανένας δεν το αντιλήφθήκε αυτό το στοιχείο της ταινίας. Πίστευα ότι τα ονόματα των χαρακτήρων θα έκαναν προφανείς τις αναλογίες...

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ
Το να δουλεύεις είναι σαν να οδηγείς ποδήλατο: Αν πέσεις, πεθαίνεις.
(…) Είναι ο καιρός για να σκεφτούμε σοβαρά πως να πεθάνουμε, αντί για το πως να ζούμε.

ΕΝΑΣ ΣΤΑΡ
Το πλεονέκτημα ότι είμαι μεγάλος σταρ στην χώρα μου (σ.τ.μ.Ο Takesi Kitano έχει μια εξαιρετικά δημοφιλή κωμική εκπομπή στην Ιαπωνική τηλεόραση) είναι ότι μου επιτρέπεται να κάνω ταινίες, οι οποίες να είναι εμπορικές αποτυχίες.
Το μειονέκτημα είναι ότι το κοινό της Ιαπωνία με βλέπει δωρεάν κάθε βράδυ στο τηλεοπτικό μου σόου -έτσι δεν ενδιαφέρονται να πληρώσουν χρήματα για να με δουν στην μεγάλη οθόνη.

(αποσπάσματα από συνεντεύξεις του σκηνοθέτη στα έντυπα Sight and Sound, April 2001 και Filmmaker, Spring 1998 και δηλώσεις του στον κατάλογο του Φεστιβάλ Βενετία 2000)