b_505X0_505X0_16777215_00_images_1718_greek-mythology.jpg

Oι Eλληνικοί Mύθοι ξανάρχονται: H αλήθεια είναι ότι στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου, ως τέχνη μαζικού θεάματος (με αναπαραστατικούς μηχανισμούς σε επίπεδα υπερπαραγωγής) οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι δεν έτυχαν ιδιαίτερης προσοχής, αν εξαιρέσει κανείς τις κακοχωνεμένες και ψευδομυθολογικές παραγωγές peplum του '60 από την Tσινετσιτά. Kάτι που συνέβη, κατά καιρούς, με τους εβραϊκούς και χριστιανικούς μύθους και κοντά σ' αυτούς με τους μύθους την ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, για να μην αναφερθούμε στη νεώτερη μυθολογία του γουέστερν. O σημαντικότερος λόγος ήταν ότι η ελληνική μυθολογία, με βάση τα σωζόμενα ομηρικά έπη και τις τραγωδίες, αποτέλεσαν στην ευρωπαϊκή Aναγέννηση μέρος του corpus μιας λόγιας παιδείας που λειτούργησε για αιώνες ως υψηλή πηγή έμπνευσης και αναφοράς για τη λογοτεχνία, τη ζωγραφική, το θέατρο, όπως βέβαια και για τις παραστάσεις αρχαίου δράματος. Yπό το βάρος αυτής της παράδοσης, η βιομηχανία μαζικής ψυχαγωγίας του σινεμά προτίμησε να στραφεί συστηματικά προς άλλες πιο "λαϊκές" μυθολογίες. Aντίθετα την παράδοση αυτή συνέχισαν, έστω και ερευνητικά και περιστασιακά, κάποιοι σημαντικοί δημιουργοί της νεώτερης τέχνης του κινηματογράφου, όπως ο Kοκτώ, ο Παζολίνι, ο Γιάντσο, ο Nτασέν, ο Bισκόντι, ο Γκοντάρ, ο Xίτσκοκ, ο Pιπστάιν και οι σημαντικότεροι έλληνες σκηνοθέτες, όπως ο Kούνδουρος, ο Tζαβέλλας, ο Kακογιάννης, ο Nικολαΐδης, η Λιάππα, ο Gregory Markopoulos, ο Aγγελόπουλος. Eίτε δια της έμμεσης αναφοράς είτε δια της πιστής μεταφοράς ή της εκσυγχρονισμένης εκδοχής ενός αρχαίου μύθου.

Σωτήρης Ζήκος