b_505X0_505X0_16777215_00_images_1819_der-goldene-handschuh.jpg

Der goldene Handschuh (The Golden Glove), Fatih Akin
Με μια πρώτη ματιά ο Fritz Honka , ο επονομαζόμενος Fiete, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα αξιολύπητο ανθρωπάκι. Ο άντρας με το παραμορφωμένο πρόσωπο περνάει τα περισσότερα βράδια «Στο χρυσό γάντι», ταβέρνα της γειτονιάς του, όπου κυνηγάει μοναχικές γυναίκες. Κανένας από τους θαμώνες του μαγαζιού δεν υποψιάζεται ότι ο φαινομενικά άκακος Fiete κρύβει στην πραγματικότητα ένα τέρας.
Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Heinz Strunk , που με τη σειρά του βασίστηκε σε πραγματικά γεγονότα, η ταινία «τρόμου» του Fatih Akin παρακολουθεί την ιστορία ενός κατά συρροή δολοφόνου γυναικών στο Αμβούργο κατά τη δεκαετία του 70, έχοντας ως σημείο αναφοράς το λαϊκό στέκι Der goldene Handschuh, ένα καταγώγι που κατακλύζεται από γερμανικά σουξέ της εποχής, ανακατεμένα με ποτό και δάκρυα πονεμένων ιστοριών αγάπης. Στην ερώτηση γιατί να κάνει μια ταινία τρόμου ο γνωστός σκηνοθέτης απαντά: «Όλοι μιλούν για την κρίση του κινηματογράφου εξαιτίας του streaming. Υπάρχει ωστόσο ένα είδος που αντέχει κι αυτό είναι οι ταινίες τρόμου. Και πάντα τις παρακολουθούσα ευχάριστα για αυτή την αίσθηση ανατριχίλας που μεταδίδουν. Η ανατριχίλα όπως έχει πει ο Stephen King είναι και ένας τρόπος αναμέτρησης με το εφήμερο και το θάνατο. Το να μιλάς για αυτά τα θέματα σε τρελαίνει. Γιαυτό υπάρχει ίσως αυτού του είδους η κάθαρση. Η ταινία τρόμου προσφέρει στο θεατή τη δυνατότητα να σταθεί απέναντι στους φόβους του.»
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1819_the-ground-beneath-my-feet.jpg
Der Boden unter den Füßen (The Ground Beneath My Feet), Marie Kreutzer
Η Λόλα λίγο πριν τα τριάντα φαίνεται να ελέγχει την προσωπική της ζωή με την ίδια αδίστακτη αποτελεσματικότητα που χρησιμοποιεί στη δουλειά της ως φιλόδοξη σύμβουλος επιχειρήσεων. Κανείς δε γνωρίζει ωστόσο για τη σχέση της με τη διευθύντρια του τμήματος, ούτε και για τη μεγαλύτερη αδερφή της Conny, που πάσχει από σχιζοφρένεια. Όταν όμως οι περιστάσεις πιέζουν τη Λόλα να αφιερώσει περισσότερο χρόνο για την αδερφή της, το οικοδόμημα που έχει χτίσει φαίνεται να κινδυνεύει, ενώ και η ίδια αρχίζει να χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια της. Η Marie Kreutzer αφηγείται την ιστορία μιας νέας γυναίκας, που μετά τη συνεύρεση με την ψυχικά άρρωστη αδερφή της νιώθει να χάνει τον έλεγχο της αυστηρά ρυθμισμένης ζωής της.
H αυστριακή σκηνοθέτιδα έχοντας κάνει ενδελεχή έρευνα πάνω στο επάγγελμα των νεαρών συμβούλων επιχειρήσεων κατέληξε στο ότι ο απαιτητικός τους κόσμος - που δεν επιτρέπει λάθη και παρεκκλίσεις- δεν απέχει πολύ από το σύγχρονο τρόπο ζωής πολλών νέων εργαζομένων, ενώ με την ταινία της αυτή έρχεται να ρίξει φως και σε ό,τι τυπικά θεωρείται άρρωστο ή υγιές, να μιλήσει για το σκοτάδι που ο καθένας μας κρύβει μέσα του. b_505X0_505X0_16777215_00_images_1819_to-thayma-tis-thalassas.jpg
Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών, Σύλλας Τζουμέρκας
Σε μια επαρχιακή πόλη της δυτικής Ελλάδας δυο γυναίκες ζουν άχαρες μοναχικές ζωές και το μόνο που ονειρεύονται είναι να φύγουν μακριά. Μια φιλόδοξη αστυνομικός που αναγκάστηκε να αφήσει την Αθήνα πριν δέκα χρόνια και μια ήσυχη εργάτρια σε τοπικό εκτροφείο χελιών. Ένας μυστηριώδης θάνατος που αναστατώνει την περιοχή φέρνει κοντά τις δυο γυναίκες, που ως τότε αγνοούσαν η μια την ύπαρξη της άλλης. Και καθώς τα κρυμμένα στους βάλτους μυστικά αρχίζουν να βγαίνουν στην επιφάνεια, η συνάντηση των δύο γυναικών μπορεί να είναι και η σωτηρία τους. Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών είναι η ιστορία δυο γυναικών και μιας κοινότητας μέσα σε έναν ονειρικό κόσμο. Όνειρα πραγματικά, λυτρωτικά, βίαια. Ένας παράδεισος ποθητός αλλά και διαστρεβλωμένος. Στο κέντρο του δυο γυναίκες υπνοβατούν σε μια Ελλάδα βαλτωμένη από την κρίση. Στερημένες από κάθε δυνατότητα, πληγωμένες, παγιδευμένες. Που ξυπνάνε ακριβώς όπως τα χέλια, όταν ακούν το μυστικό κάλεσμα και ξεκινούν για το επικίνδυνό τους ταξίδι. Το πάθος με το οποίο ρίχνονται στη μάχη για να ανακτήσουν τη χαμένη τους ύπαρξη είναι ο πυρήνας της ταινίας. 

(πηγή κατάλογος Berlinale 2019, σημειώσεις για την παραγωγή. Π.)