b_505X0_505X0_16777215_00_images_diafora_cyprus-film-days.jpg

Με αλλαγή στην καλλιτεχνική του διεύθυνση -η Αργυρώ Νικολάου και ο Μάριος Λιζίδης βρίσκονται στο τιμόνι- αλλά πάντα προσανατολισμένο στο να προβάλλει το πιο ενδιαφέρον και συναρπαστικό σινεμά της εποχής μας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες-Κύπρος 2023 ξεκινά σε λίγες μέρες- όπως πάντα στη Λεμεσό και τη Λευκωσία.

Άνεμος ανανέωσης πνέει φέτος στο μεγάλο ανοιξιάτικο ραντεβού των φίλων του σινεμά στο νησί, το οποίο έχει οριστεί για τις 21-29 Απριλίου 2023. Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες-Κύπρος 2023 διατηρεί αναλλοίωτη τη δυναμική του, αλλάζοντας σελίδα αναφορικά με την καλλιτεχνική του διεύθυνση, την οπτική του ταυτότητα, αλλά και τις δράσεις του.
Η 21η έκδοση υποδέχεται το κοινό μπροστά από τη μεγάλη οθόνη του Θεάτρου Ριάλτο στη Λεμεσό και του Κινηματογράφου Ζήνα στη Λευκωσία, μ’ ένα κοινωνικά ευαισθητοποιημένο πρόγραμμα προβολών. Οι διοργανωτές, το Τμήμα Νεότερου και Σύγχρονου Πολιτισμού του Υφυπουργείου Πολιτισμού και το Θέατρο Ριάλτο, εγγυώνται για την ανάδειξη κορυφαίων προτάσεων του ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου και του καλλιτεχνικού οράματος ξεχωριστών δημιουργών, ενώ θα προσφερθούν φρέσκιες ευκαιρίες σε ντόπιους και διεθνείς επαγγελματίες.
Τη σφραγίδα του στον καταρτισμό του προγράμματος και των παράλληλων εκδηλώσεων βάζει φέτος το δίδυμο των νέων Καλλιτεχνικών Διευθυντών, που αποτελείται από τους σκηνοθέτες και εκπαιδευτές κινηματογράφου Αργυρώ Νικολάου και Μάριο Λιζίδη. Οι ίδιοι έχουν θέσει ως στόχο να χτίσουν πάνω στην επιτυχημένη πορεία του Cyprus Film Days για να καταστήσουν τη διοργάνωση σημείο αναφοράς στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, υπόσχονται «ένα φεστιβάλ δημιουργικών συνευρέσεων, μέσα σε μία ατμόσφαιρα ανακάλυψης, κοινωνικής ευαισθησίας και ανοιχτής συζήτησης».
Η 21η διοργάνωση επιφυλάσσει στους απαιτητικούς θεατές της ταινίες που εξελίσσουν την τέχνη του σινεμά αλλά και τον κόσμο μας, πρωτότυπες και ποικίλες κινηματογραφικές εμπειρίες, αισθητικά και αφηγηματικά φρέσκες προοπτικές από διαφορετικά μέρη του κόσμου.
Οι συντελεστές της ανανεωμένης διοργάνωσης υπόσχονται ένα πολυαισθητηριακό βίωμα που ανοίγει χαραμάδες θέασης σε διαφορετικούς τρόπους ζωής, σε συναισθήματα και αφηγήματα που μας παροτρύνουν να δούμε τη ζωή αλλιώς.

Εκτός συναγωνισμού, στο τμήμα Viewfinder προβάλλονται επτά πολυαναμενόμενες ταινίες που ξεχώρισαν και διακρίθηκαν τον τελευταίο χρόνο από την κινηματογραφική κοινότητα και αγκαλιάστηκαν από το διεθνές κοινό. Πρόκειται για προτάσεις με διαυγές κοινωνικό στίγμα, που ανοίγουν το βλέμμα και πραγματεύονται επίκαιρες θεματικές όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, ο επαναπροσδιορισμός του φύλου και η αμφισβήτηση των πατριαρχικών προτύπων.
Αυτές είναι:
το συγκινητικό ντεμπούτο της Σκωτσέζας Charlotte Wells «Aftersun» (Η.Β.- ΗΠΑ) που χάρισε μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Ανδρικού ρόλου στον Paul Mescal
η νέα ταινία του Jafar Panahi «No Bears» (Ιράν), ένας διεισδυτικός στοχασμός πάνω στα όρια της τέχνης και της ελευθερίας της έκφρασης
το γλυκόπικρο queer δράμα του Saim Sadiq «Joyland» (Πακιστάν) που έκανε αίσθηση στις Κάννες
το ονειρικό οδοιπορικό της -μεγαλωμένης στην Κύπρο- Iva Radivojević «Aleph» (ΗΠΑ, Κροατία, Κατάρ)
το αφρο-φουτουριστικό, αντιιμπεριαλιστικό μιούζικαλ «Neptune Frost» των Saul Williams και Anisia Uzeyman (ΗΠΑ, Ρουάντα)
η επική ιστορία μιας βουνίσιας φιλίας «The Eight Mountains» των Felix Van Groeningen και Charlotte Vandermeersch (Ιταλία, Βέλγιο, Γαλλία)
ο υποψήφιος για Όσκαρ φιλοζωικός ύμνος του πολύπειρου Jerzy Skolimowski «Eo» (Πολωνία, Ιταλία)- φόρος τιμής στον Robert Bresson.

Πανανθρώπινα θέματα με κοινωνικοπολιτική, περιβαλλοντική αλλά και υπαρξιακή χροιά χαρακτηρίζουν τις οκτώ ταινίες που συμμετέχουν φέτος στο διαγωνιστικό τμήμα Glocal Images. Από το πρόγραμμα δεν λείπουν οι σκεπτόμενες κωμωδίες και οι ιστορίες ενηλικίωσης.
Αυτές είναι:
το νευρώδες κοινωνικό δράμα της Κόριννας Αβρααμίδου και του Κυριάκου Τοφαρίδη «ΙΜΑΝ» (Κύπρος)
το αινιγματικό ντεμπούτο του Χρήστου Πασσαλή «Ησυχία 6-9» (Ελλάδα)
το σπλαχνικό γυναικείο πορτρέτο της Ma’ayan Rypp «The Other Widow» (Ισραήλ, Γαλλία)
η ιδιοσυγκρασιακή, οικογενειακή κωμωδία του Eldar Shibanov «Mountain Onion» (Καζακαστάν)
η μαύρη κωμωδία με στοιχεία θρίλερ της Maha Haj «Mediterranean Fever» (Γερμανία, Γαλλία, Κύπρος, Παλαιστίνη, Κατάρ)
το αδυσώπητα ανθρώπινο ψυχόδραμα «Love Dog» της Πολωνής Bianca Lucas (Πολωνία, Μεξικό, ΗΠΑ)
το λυρικό ντεμπούτο, με φεμινιστικές και περιβαλλοντικές προεκτάσεις, της Πορτορικανής Glorimar Marrero Sánchez «The Fishbowl» (Ισπανία)
η μοχθηρά ξεκαρδιστική κωμωδία του Kristoffer Borgli «Sick of Myself» με θέμα τον ναρκισσισμό.

Παράλληλες προβολές
Πέρα από τα δύο βασικά τμήματα, από τη φετινή διοργάνωση δεν λείπουν οι επιπλέον προβολές. Στο τμήμα Με Συμπαραγωγό την Κύπρο περιλαμβάνεται το ιστορικό δράμα της γαλλοϊσραηλινής Michale Boganim «Tel Aviv – Beirut» (Κύπρος, Γερμανία, Γαλλία) με φόντο τις συγκρούσεις μεταξύ Ισραήλ- Λιβάνου το 1982 και το 2006. Προβάλλεται ακόμη το σουρεαλιστικό φιλμ του Kristijan Risteski «Snow White Dies at the End» (Βόρεια Μακεδονία, Κύπρος). Επίσης, φιλοξενούνται δύο ταινίες σε Ειδικές Προβολές. Η ταινία τεκμηρίωσης της φετινής Προέδρου της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής Julie Bertuccelli «Jane Campion, La Femme Cinéma», η οποία σκιαγραφεί τη ρηξικέλευθη διαδρομή της πρωτοπόρου Νεοζηλανδής σκηνοθέτριας Jane Campion. Επίσης, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ανδρέα Κυριάκου «Αντίο, Κοπρόσκυλα», μια αμιγώς κυπριακή παραγωγή με ταραντινικές αναφορές.

Τέσσερις διακεκριμένες και πολυσυζητημένες ταινίες περιλαμβάνει και το Τμήμα του Φεστιβάλ που απευθύνεται σε Παιδιά και Νέους. Ο λόγος για τις ταινίες «The Quiet Girl» του Colm Bairéad (Ιρλανδία), «Mission Ulja Funk» της Barbara Kronenberg (Γερμανία, Λουξεμβούργο, Πολωνία), «Comedy Queen» της Sanna Lenken (Σουηδία) και «Aya» του Simon Coulibaly Gillard (Βέλγιο, Γαλλία).

Η εικόνα του φεστιβάλ
Σε διαφορετικά στοιχεία της ιστορίας του κινηματογράφου αποτίει φόρο τιμής η νέα εικόνα του φετινού φεστιβάλ, που υπογράφουν οι γραφίστριες Κλειώ Χατζηγεωργίου και Lisa Rebeca. Το κύριο εικαστικό μέρος έχει προκύψει μέσω λογισμικού παραγωγής εικόνων με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και δίνει βήμα σε μια συνομιλία της αρχαίας ιστορίας της Κύπρου με εργαλεία της προηγμένης τεχνολογίας. Σύμφωνα με τους Καλλιτεχνικούς Διευθυντές, η εικόνα εγείρει ερωτήματα σχετικά με το επόμενο βήμα για τον κινηματογράφο, τις κοινωνίες μας, το περιβάλλον και τον κόσμο.

Σινεμά για παιδιά και νέους
Η έκδοση του Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες για Παιδιά και Νέους φιλοδοξεί και φέτος να συμβάλει στην κινηματογραφική εκπαίδευση του νεανικού κοινού της Κύπρου, ερεθίζοντας τη σκέψη και διευρύνοντας τους ορίζοντες του νεαρού θεατή. Προσεκτικά επιλεγμένες ταινίες κι ένα εύφορο πρόγραμμα εργαστηρίων πυροδοτούν ένα παιχνίδι φαντασίας και γνώσης. Καλλιτεχνικός Διευθυντής της έκδοσης είναι και φέτος ο σκηνοθέτης Σταύρος Παμπαλλής.

4o Dot.on.the.Map για επαγγελματίες
Η αναπτυξιακή διάσταση της διοργάνωσης προβλέπει και φέτος την πραγματοποίηση του 4ου Dot.on.the.Map Industry Days, της πλατφόρμας συμπαραγωγής, επιμόρφωσης και δικτύωσης με επικεφαλής την παραγωγό και σκηνοθέτρια Δανάη Στυλιανού. Στόχος του είναι να ενθαρρύνει τις συνεργασίες μεταξύ παραγωγών, σκηνοθετών και σεναριογράφων από τις χώρες της Μεσογείου, με επαγγελματίες του διεθνούς κινηματογραφικού χώρου.
Περισσότερα στην ιστοσελίδα dot.cyprusfilmdays.com

Το αναλυτικό πρόγραμμα του 21ου Cyprus Film Days θα είναι σύντομα διαθέσιμο στην ιστοσελίδα cyprusfilmdays.com και στη σελίδα του Φεστιβάλ στο Facebook (facebook.com/cyprusfilmdays).

Επιπρόσθετες Πληροφορίες:
Υπότιτλοι: Όλες οι ταινίες θα προβάλλονται στους πρωτότυπους διαλόγους με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Είσοδος:
€5 ανά προβολή
€30 κάρτα διαρκείας (για όλες τις προβολές του Φεστιβάλ)
Δωρεάν για φοιτητές με την παρουσίαση της φοιτητικής κάρτας
Δωρεάν για μαθητές, στο παιδικό πρόγραμμα
Δωρεάν για κατόχους κάρτας ΑμεΑ
Όλες οι προβολές, πέραν του παιδικού προγράμματος, είναι για άτομα άνω των 18.

(δ.τ.)