wonderla.jpg

Στο μεταίχμιο δύο αιώνων ο βρετανικός κινηματογράφος αντιμετωπίζει το μέλλον με αισιοδοξία. Είναι οι καινούριες πηγές χρηματοδότησης, είναι το αυξημένο ενδιαφέρον των υπεύθυνων κυβερνητικών φορέων, είναι τέλος οι ιδιώτες παραγωγοί που επενδύουν πάλι χρήματα στον χώρο: αυτές οι αλλαγές στις συνθήκες παραγωγής επέτρεψαν νέους ενδιαφέροντες δημιουργούς να αναδυθούν και να προκαλέσουν την προσοχή του κοινού και των κριτικών.
Έτσι εκτός από τους γνωστούς σκηνοθέτες που συνεχίζουν δημιουργικά το έργο τους (όπως είναι ο Ken Loach και ο Mike Leigh), εκτός από τους σκηνοθέτες μετανάστες που επιστρέφουν συχνά πίσω στην πατρίδα (όπως είναι οι Stephen Frears, Neil Jordan, Mike Figgis), μια νέα γενιά σκηνοθετών βρίσκεται στο προσκήνιο. Σκηνοθέτες όπως o Michael Winterbottom (Jude, Butterfly Kiss/ παρουσιάζονται δύο ταινίες του στο αφιέρωμα), η Lynne Ramsay (Ratcatcher), ο Peter Mullan (Orphans), o Shane Meadows (TwentyFourSeven), o Guy Ritcie (Lock, Stock and Two Smoking Barrels/ Δυο Καπνισμένες Κάνες), ή o Tim Roth (The War Zone) αποτελούν ορισμένα από τα νέα ονόματα στον χώρο. Προερχόμενοι είτε από τον χώρο της υποκριτικής, είτε από τον χώρο της τηλεόρασης και της διαφήμισης, αυτοί οι νέοι σκηνοθέτες δείχνουν να βρίσκονται σε αρμονία με τα τεκταινόμενα στο διεθνές κινηματογραφικό τοπίο. Ωστόσο μέσα από τις εικόνες των ταινιών τους κατορθώνουν να βρουν ένα κρυφό νήμα συνέχειας με το παρελθόν του χώρου: συνεχίζουν λοιπόν την παράδοση των μεγάλων στούντιο του παρελθόντος, ακολουθούν τα ίχνη των σύγχρονων δημιουργών (Ken Loach και Mike Leigh), συνδιαλέγονται με την παράδοση του free cinema. Ταινίες που ανήκουν σε κινηματογραφικά είδη (κωμωδίες, ταινίες εποχής, γκανγκστερικές) ή ταινίες που κοιτάζουν με ευαισθησία το κοινωνικό τοπίο, που προσεγγίζουν με λεπτότητα το ανθρώπινο πρόσωπο: αυτές είναι οι συντεταγμένες, που προσδιορίζουν την θέση της Βρετανικής Κινηματογραφίας στο διεθνές τοπίο.
Συνεχίζοντας την πετυχημένη συνεργασία του με το Βρετανικό Συμβούλιο, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει και φέτος (2000) την Εβδομάδα Βρετανικού Κινηματογράφου. Σ' αυτήν ο φίλος του κινηματογράφου έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει ορισμένους από τους πιο ενδιαφέροντες νέους σκηνοθέτες του χώρου. Στις επτά ταινίες του αφιερώματος θα βρούμε σχεδόν όλα  τα κυρίαρχα ρεύματα-τάσεις που διατρέχουν τον χώρο του σύγχρονου Βρετανικού κινηματογράφου. Κωμωδίες ανεξάρτητες παραγωγές στις οποίες οι εθνικές πολιτισμικές ταυτότητες είναι το κεντρικό στοιχείο -Guru In Seven (Shani Grewal)-, ταινίες που περιστρέφονται γύρω από τις συναισθηματικές ή άλλες δυσκολίες της νεανικής ζωής -Hold Back The Night (Phil Davis), The Darkest Light (Simon Beaufoy, Bille Eltringham)-, ευαίσθητες καταγραφές της ζωής των ενήλικων στις οποίες το δραματικό στοιχείο συχνά διαπλέκεται με το κωμικό -The Last Yellow (Julian Farino), With Or Without You και Wonderland (Michael Winterbottom)- ή τέλος ταινίες εποχής που αναπαριστούν το συναρπαστικό παρελθόν του κινηματογράφου -Vigo: Passion For Life (Julien Temple). Ενδείξεις μιας σταθερά ανερχόμενης πορείας ή απλώς κάποιες από τις καλύτερες στιγμές του σύγχρονου βρετανικού κινηματογράφου, οι ταινίες του αφιερώματος πιστοποιούν και επιβεβαιώνουν την δύναμη που πάντα κρύβεται στις εικόνες του κινηματογράφου. Είτε παρουσιάζοντας μία ανάλαφρη εκδοχή της ζωής, είτε καταγράφοντας τις μικρές και μεγάλες τραγωδίες της ύπαρξης, οι ταινίες του αφιερώματος συνιστούν μια δέσμη εικόνων τυπικά βρετανική.

Δημήτρης Μπάμπας