diploma-dogma.jpg

Το ΔΟΓΜΑ ’95/ DOGMA 95 ιδρύθηκε από μια ομάδα Δανών σκηνοθετών στην Κοπεγχάγη την άνοιξη του 1995.
Το ΔΟΓΜΑ ’95 έχει δεδομένο στόχο την καταπολέμηση «συγκεκριμένων τάσεων» στον κινηματογράφο σήμερα.
Το ΔΟΓΜΑ ’95 είναι μια πράξη σωτηρίας!

 (…) Σήμερα, μια απίστευτη τεχνολογική επανάσταση συντελείται, το αποτέλεσμα της οποίας θα είναι ο απόλυτος εκδημοκρατισμός του κινηματογράφου. Για πρώτη φορά, ο καθένας μπορεί να κάνει ταινίες. Όμως, όσο πιο προσβάσιμα γίνονται τα μέσα, τόσο πιο σημαντική γίνεται η πρωτοπορία. Δεν είναι τυχαίο ότι η φράση avant-garde (πρωτοπορία, εμπροσθοφυλακή) έχει στρατιωτικά σημαινόμενα.
(…) Το 1960 τα πράγματα είχαν φτάσει στο απροχώρητο. Ο κινηματογράφος είχε ωραιοποιηθεί μέχρι θανάτου, είπαν ωστόσο από τότε η χρήση οπτικών εφέ έγινε μεγαλύτερη. Το «ύψιστο» καθήκον των συμβιβασμένων κινηματογραφιστών είναι να κοροϊδέψουν το κοινό. Αυτό είναι για το οποίο είμαστε τόσο περήφανοι. Αυτό μας έφεραν τα «100 χρόνια κινηματογράφου»; Την ανάγκη παροχής ψευδαισθήσεων για τη δημιουργία συναισθημάτων; Και με ποίο τρόπο; Με τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής από τον ιδιώτη -δημιουργό του είδους της απάτης που θα χρησιμοποιήσει;
(…) Η δραματουργία έγινε το «χρυσόμαλλο δέρας» γύρω από το οποίο χορεύομε. Οι ταινίες, στις οποίες οι εσωτερικές ζωές των χαρακτήρων δικαιολογούν την πλοκή, παραείναι πολύπλοκες και δεν θεωρούνται «υψηλή τέχνη». Όπως ποτέ στο παρελθόν, η επιφανειακή δράση και η επιφανειακή κινηματογραφία λαμβάνουν όλους τους επαίνους. Το αποτέλεσμα είναι στείρο, άγονο, μάταιο. Μια ψευδαίσθηση πάθους και μια ψευδαίσθηση αγάπης.
(…) Το ΔΟΓΜΑ '95 αντιστέκεται στον κινηματογράφο των ψευδαισθήσεων με την παρουσίαση μιας ομάδας αδιαφιλονίκητων κανόνων, γνωστών ως «ΟΡΚΟΣ ΑΓΝΟΤΗΤΑΣ».

Ο όρκος της αγνότητας

1. Η κινηματογράφηση πρέπει να γίνεται στους φυσικούς χώρους. Κατασκευές και σκηνικά δεν πρέπει να φτιάχνονται (Εάν ένα συγκεκριμένο σκηνικό είναι απαραίτητο για την πλοκή. Θα πρέπει να επιλεγεί ένας χώρος όπου το συγκεκριμένο σκηνικό να μπορεί να βρεθεί).

2. Ο ήχος δεν πρέπει ποτέ να παράγεται ξεχωριστά από την εικόνα και το αντίστροφο. (Μουσική δεν πρέπει να χρησιμοποιείται, εκτός και αν παίζεται την ώρα που γυρίζεται η σκηνή).

3. Η κάμερα πρέπει να κρατιέται στο χέρι. Οποιαδήποτε κίνηση ή στασιμότητα μπορεί να επιτευχθεί με το χέρι είναι αποδεκτή. (Δεν είναι η ταινία που πρέπει να γυριστεί εκεί όπου στέκεται η κάμερα, η κάμερα πρέπει να είναι εκεί όπου η ταινία λαμβάνει χώρα).

4. Η ταινία πρέπει να είναι έγχρωμη. Ιδιαίτερος φωτισμός δεν είναι αποδεκτός. (Εάν ο φωτισμός είναι τόσο χαμηλός, ώστε δεν είναι δυνατό το γύρισμα, η σκηνή ή θα πρέπει να κοπεί ή να γυριστεί με μια μόνη λάμπα πάνω στη κάμερα).

5. Οπτική επεξεργασία και φίλτρα απαγορεύονται.

6. Η ταινία δεν πρέπει να περιέχει επιφανειακή δράση.(Φόνοι, όπλα κ.λ.π. δεν πρέπει να εμφανίζονται).

7. Χρονικά και γεωγραφικά εφέ απαγορεύονται.(Αυτό σημαίνει ότι η ταινία γίνεται εδώ και τώρα).

8. Ταινίες ειδικού περιεχομένου δεν είναι αποδεκτές.

9. Η φόρμα της ταινίας πρέπει να είναι σε 35mm όπως ορίζεται από την Ακαδημία.

10. Ο σκηνοθέτης δεν πρέπει να αναγνωρίζεται ως ο «δημιουργός».

Κοπεγχάγη, Δευτέρα 13 Μαρτίου 1995

Εκ μέρους του DOGMA '95

Lars von Trier,
Thomas Vinterberg

[Δημοσιεύτηκε στο dogme95.dk , ελληνική μετάφραση εφ. Επενδύτης, Σάββατο 13 -Κυριακή 14 Μαρτίου 1999]