ΒΡΑΒΕΙΑ
PALME D'OR: THE TASTE OF CHERRY, Abbas Kiarostami και UNAGI, Shoei Imamura
Βραβείο για την 50η Επέτειο του Φεστιβάλ: Youssef Chahine, AL MASSIR
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: THE SWEET HEARAFTER, Atom Egoyan
Καλύτερης Ηθοποιού: Cathy Burke, NIL BY MOUTH
Καλύτερου Ηθοποιού : Sean Penn, SHE'S SO LOVELY
Σκηνοθεσίας: Wong Kar-Wai, HAPPY TOGETHER
Σεναρίου: James Schamus, THE ICE STORM (Ang Lee)
CAMERA D'OR: SUDAKU, Naomi Kawase
Τεχνικό Βραβείο της Επιτροπής: Thierry Arbogast γαι τα φιλμ THE FIFTH ELEMENT και SHE'S SO LOVELY
Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής: WESTERN, Manuel Poirier
Καλύτερη Μικρού Μήκους: Tessa Sheridan, IS IT THE DESIGN OR THE WRAPPER
Βραβείο Επιτροπής για Μικρού Μήκους: Lieven Debrauwer, LEONIE και Emmanuelle Bercot, LES VACANCES.
12η Ημέρα-ΚΥΡΙΑΚΗ 18 Μαΐου 1997
Η τελευταία προβολή του φεστιβάλ είναι αφιερωμένη σ'ένα πρόσωπο που έχει σημαδεύσει με την σιωπή του το σινεμά: ο Clint Eastwood και το φιλμ του ABSOLUTE POWER. Ηθοποιός με εξαιρετική θητεία στα γουέστερν-σπαγγέτι του Sergio Leone, αλλά και σκηνοθέτης με αξιόλογο έργο, ο Eastwood είναι ένα απο τα πιό αξιοσέβαστα πρόσωπα στον χώρο του σινεμά.
Στο τελευταίο του φιλμ ως σκηνοθέτης (αλλά και ως ηθοποιός) συγκεντρώνει ορισμένους απο τους καλύτερους ηθοποίους του Χόλλυγουντ: Gene Hackman, Ed Harris, Scott Glenn. Το φιλμ αφηγείται την ιστορία ενός κλέφτη υψηλών εισοδημάτων (τον ρόλο υποδύεται ο Eastwood), ο οποίος στην προσπάθεια του να ληστεύσει ένα εκατομυριούχο και την πλούσια γυναίκα του γίνεται μάρτυρας ενός εξαιρετικά σαδιστικού και σκληρού εγκλήματος. Οταν το ανθρωποκυνηγητό για την ανακάλυψη του θα ξεκινήσει, τότε η σιωπή του θα αξίζει περισσότερο απο την ζωή του.
11η Ημέρα-ΣΑΒΒΑΤΟ 17 Μαΐου 1997
Un Certain Regard- Φιλμ εποχής το SERPENT'S KISS του Philippe Rousselot έχει ως χρόνο της δραματουργίας του το 1699 και ως τόπο την Αγγλία. Το καστ -τυπικά βρετανικό- περιλαμβάνει ορισμένα απο τα πιό γνωστά και επίκαιρα ονόματα του χώρου: Ewan Mcgregor, Greta Scacchi, Pete Postlethwaite, Richard E. Grant είναι οι βασικοί ηθοποιοί του φιλμ- ενώ στην μουσική θα συναντήσουμε τον Goran Bregovic. Η αφήγηση έχει ως αφετηρία την απόφαση ενός μικρού βιομήχανου να εντυπωσιάσει την γοητευτική του γυναίκα, κατασκευάζοντας ένα κήπο "έργο τέχνης". Η απόφαση του υποδαυλίζεται απο ένα ερωτικό του αντίζηλο, ο οποίος ελπίζει να κερδίσει την αγάπη της γυναίκας του. Ομως η άφιξη ενός Ολλανδού κηπουρού -ο οποίος θα σχεδιάσει τον κήπο- θα ανατρέψει τις ισορροπίες των σχέσεων….
Ο Ιρανικός κινηματογράφος θεωρείται απο τους ειδικούς, μια απο τις πιο ενδιαφέρουσες σε αισθητικό επίπεδο κινηματογραφία. Το πιό γνωστό όνομα του στην Δύση είναι ο Abbas Kiarostami, ένας σκηνοθέτης με έντονες τις επιρρόες απο το Ιταλικό Νεορεαλισμό. Τα φιλμ του - AND LIFE GOES ON, WHERE IS THE FRIEND'S HOME?, THROUGH THE OLIVE TREES, CLOSE UP -χαρακτηρίζονται από απλότητα και λιτότητα τόσο στο επίπεδο της φόρμας, όσο και στο επιπεδο των νοημάτων -χαρακτηριστικά δυσεύρετα στις δυτικές κινηματογραφίες. Το φιλμ του TA'M E GUILASS (THE TASTE OF CHERRY) δημιούργησε ένα μικρό θόρυβο, λόγω της διστακτικότητας που υπήρχε απο την πλευρά της Ιρανικής κυβέρνησης για τον αν θα επιτρέψει την προβολή του στις Κάννες. Ο σκηνοθέτης δυκολεύεται να περιγράψει την υπόθεση του φιλμ και αντί γι'αυτό χρησιμοποιεί μια φράση απο τον Ρουμανο-Γάλλο φιλόσοφο Σιοράν: "Χωρίς την δυνατότητα της αυτοκτονίας, θα είχα αυτοκτονήσει εδώ και αρκετό καιρό".
Ο Κινέζος Wong Kar-Wai είναι το ανερχόμενο όνομα στον χώρο της Απω Ανατολής, καθώς τα προηγούμενα φιλμ του -Days Of Being Wild, Ashes Of Time, Chungking Express, Fallen Angels- προκάλεσαν το ενδιαφέρον του δυτικού κοινού. Ταινίες σχέσεων οι περισσότερες δίνουν ιδιαίτερο βάρος στα συναισθήματα των χαρακτήρων. Ενα ζευγάρι ομοφυλόφιλων, σε κατάσταση χωρισμού, έχει στο κέντρο του το φιλμ HAPPY TOGETHER, μια θεματική που συναντάμε και στο φιλμ Chungking Express. Η αφήγηση περιγράφει την πορεία μιας σχέσης που ξεκινά με τις εικόνες ενός έρωτα για να οδηγηθεί σταδιακά στην φθορά. Ο σκηνοθέτης ενδιαφέρεται περισσότερο για αυτόν που περιμένει, παρά για αυτόν που φεύγει. Ενώ παράλληλα επικεντρώνει την οπτική του και στις αλλαγές που φέρνει ο χρόνος στην ισορροπία της σχέσης…
10η Ημέρα-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 16 Μαΐου 1997
Ο Mathieu Kassovitz με το προηγούμενο του φιλμ, το LA HAINE, δημιούργησε την αφετηρία μιας πιθανά μεγάλης καριέρας. Το νέο του φιλμ, ASSASSIN(S) είναι μια ταινία για την σχέση ανάμεσα σε δύο άνδρες. Ο πρώτος είναι ένας επαγγελματίας δολοφόνος για πάνω απο 40 χρόνια, με μια ιδιαίτερη αίσθηση επαγγελματικής ηθικής, ενώ ο δεύτερος είναι ένας άνεργος 25χρονος που αναζητά τους δρόμους της ζωής. Μια σχέση δασκάλου-μαθητή ανάμεσα στα δύο πρόσωπα, όπου το αντικείμενο διδασκαλίας είναι τελικά ηθική. Μόνο που οι καιροί αλλάζουν και οι αλλαγές αυτές φαίνεται ότι αλλάζουν, όχι μόνο τα πρόσωπα, αλλά και τις αξίες…
Ο Nick Cassavetes έχει ένα βαρύ οικογενειακό παρελθόν, πίσω του: είναι γιός του Ελληνοαμερικάνου σκηνοθέτη John Cassavetes . Στο φιλμ του SHE'S SO LOVELY, οι επιρροές απο τον πατέρα του και ο σεβασμός στην παράδοση του, είναι ένα ανοικτό στοίχημα. Η παρουσία κάποιων γνωστών ονομάτων του Χόλλυγουντ Sean Penn, Robin Wright Penn, John Travolta, Harry Dean Stanton, δίνει μια ιδιαίτερη δυναμική στο φιλμ ενός νεαρού σκηνοθέτη. Κέντρο της αφήγησης ένα ερωτευμένο ζευγάρι, που ξαφνικά βρίσκεται στο κενό: ο άνδρας θα τεθεί υπο ψυχιατρική παρακολούθηση για πάνω απο 10 χρόνια. Οταν επιστρέψει πίσω, η γυναίκα με την οποία ήταν ερωτευμένος έχει παντρευθεί ένα άλλον. Ο σκηνοθέτης θέτει ένα ερώτημα κρίσιμο για τα πρόσωπα του φιλμ: Μπορεί ο έρωτας -τρελλός και ασυμβίβαστος- να αλλάξει τις νέες ισορροπίες που έχουν διαμορφωθεί;
9η Ημέρα-ΠΕΜΠΤΗ 15 Μαΐου 1997
Ο Αιγύπτιος σκηνοθέτης Youssef Chahine, είναι το πιό γνωστό όνομα απο τον χώρο του αραβικού σινεμά. Η συμμετοχή στις Κάννες, με το φιλμ AL MASSIR, φέρνει κάτι απο το παρελθόν του αραβικού χώρου στο σήμερα. Ενας Αραβας φιλόσοφος στην Κόρντομπα του 12ου αιώνα, θεωρείται επικίνδυνος απο τους φανατικούς ισλαμιστές. Ο χαλίφης διατάζει να καούν τα βιβλία του για να εξευμενίσει τους φανατικούς. Ομως οι μαθητές του θα προσπαθήσουν να διασώσουν την σοφία του, σώζοντας τα βιβλία του απο την πυρά. Ο σκηνοθέτης μέσα απο μια ιστορία του παρελθόντος μοιάζει να σχολιάζει το παρόν, όχι μόνο του αραβικού χώρου αλλά και του δυτικού: είναι η αιώνια πάλη του πνεύματος και της ανθρώπινης γνώσης ενάντια στο φανατισμό, στην προκατάλύψη και στην μισαλλοδοξία….
Ο Atom Egoyan (EXOTICA) είναι ήδη γνωστός σ'ένα ευρύ κύκλο σινεφίλ απο τις προηγούμενες ταινίες του. Κάνοντας ένα σινεμά που διερευνά την σεξουαλικότητα και την επικοινωνία, ο αρμενικής καταγωγής σκηνοθέτης έχει δημιουργήσει ήδη ένα σώμα ταινίων εξαιρετικά συνεκτικό σε νοήματα και συνεχές στην αισθητική του: είναι το έργο ενος δημιουργού. Το φιλμ THE SWEET HEREAFTER (Ian Holm, Sarah Polley, Arsinee Khanjian), έχει στο κέντρο του μια μικρή επαρχιακή πόλη διχασμένη απο την καχυποψία και την αμφιβολία, που φέρνει στην πόλη ένας μεγαλοδικηγόρος. Μια κοπέλα προσπαθεί να ξανακερδίσει την χαμένη της αξιοπρέπεια και να χαρίσει στην πόλη την ενότητα. Τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας είναι απροσδόκητα…
Σκηνοθετημένο από την τελευταία του σύντροφο (Anna Maria Tato) το αφιερωμένο στο Marcello Mastroianni, φιλμ MI RICORDO SI IO MI RICORDO είναι ένα φιλμ ανάμνησης και θλίψης. Ομως οι καλές προθέσεις (;) της δημιουργού του αμφισβητούνται, καθώς η ταινία δημιούργησε κάποιου είδους θόρυβο όταν η πρώην σύντροφος του ηθοποιού Catherine Deneuve και η κόρη του Chiara Mastroianni, αμφισβήτησαν την αυθεντικότητα του και άσκησαν διακριτικές πιέσεις για να μην παιχθεί το φιλμ στο παράλληλο πρόγραμμα του φεστιβάλ UN CERTAIN REGARD.
Μια ταινία για μιά πόλη -την Νέα Υόρκη-, το φιλμ A, B, C... Manhattan του Amir Naderi είναι μια ταινία για τρείς γυναίκες. Πορτραίτο πάνω σε τρεις γυναικείους χαρακτήρες, το φιλμ του Ιρανο-αμερικάνου σκηνοθέτη μιλά για τα όνειρα, τις επιθυμίες των γυναικών, καθώς κινούνται παγιδευμένες μέσα στον ιστό του αστικού χώρου.
8η Ημέρα-ΤΕΤΑΡΤΗ 14 Μαΐου 1997
Ο Curtis Hanson (BAD INFLUENCE, THE HAND THAT ROCKS THE CRADDLE, THE RIVER WILD) έχει μια καριέρα στο Χόλλυγουντ από ταινίες που προκάλεσαν το ενδιαφέρον περισσότερο σε κριτικούς, παρά στο κοινό. Το φιλμ του L.A. CONFIDENTIAL μοιάζει να υπακούει στους κανόνες της βιομηχανίας, καθώς είναι η παρουσία κάποιων γνωστών ονομάτων που δίνει τον τόνο: Kevin Spacey, Kim Basinger, Danny Devito. Μια ταινία για μία πόλη, το Λος Αντζελες, το φιλμ του Hanson διαδραματίζεται τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 50. Η πόλη αναπτύσεται, η τηλεόραση είναι το νέο μέσο, η ουτοπία δείχνει δυνατή για τους ανθρώπους της πόλης: το Λος Αντζελες μοιάζει ως ο παράδεισος στον πλανήτη Γη, ο τόπος εκπλήρωσης όλων των ονείρων. Πίσω όμως απ'όλα αυτά υπάρχει ένας κόσμος διαφθοράς και επικίνδυνων παθών. Τα πρόσωπα του φιλμ μοιάζουν διχασμένα ανάμεσα στην εξωτερική τους εικόνα και στον εσωτερικό κόσμο. Τα καταπιεσμένα πάθη τους απειλούν τα πάντα ….
Ο Αυστριακός σκηνοθέτης Michael Haneke (BENNYS VIDEO, 71 FRAGMENTE) συνήθως τοποθετεί τα πρόσωπα των ταινίων του σ'ένα αστικό περιβάλλον. Η αλλοτρίωση, η έκπτωση των συναισθημάτων, η διάλυση των οικογενιακών δεσμών, η απουσία επικοινωνίας και η βία, αποτελούν σταθερές παραμέτρους του έργου του. Το φιλμ του FUNNY GAMES, έχει στο κέντρο του μία οικογένεια, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές της διακοπές. Στην αρχή τα πράγματα δείχνουν ήσυχα, αλλά λίγο παράξενα. Η συνέχεια θα'ναι μάλλον βίαιη. Και το τέλος -όπου συνήθως υπάρχει η κάθαρση και η σωτηρία- θα'ναι τώρα διαφορετικό…
Το THE WELL της Samantha Lang είναι το πρώτο φιλμ της Αυστραλέζας σκηνοθέτιδας. Γυναικείο, στα πρόσωπά του, το φιλμ εστιάζεται στην μεταξύ δυο γυναικών σχέση. Μια φιλία πολύ στενή, πολύ προσωπική και πολύ εύθραυστη που δένει τις δύο ηρωίδες. Αυτή όμως η σχέση -που ξορκίζει την μοναξιά και την απομόνωση- θα πάρει γρήγορα επικίνδυνες και απρόοπτες διαστάσεις .
Το φιλμ MA VIE EN ROSE (ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟ ΤΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ) του Alain Berliner εξετάζει τον σκοτεινό κόσμο της παιδικής σεξουαλικότητας. Ο ήρωας του φιλμ, ένας 7χρονος, προτιμά να ντύνεται γυναικεία και σχεδιάζει να παντρευτεί έναν συνομηλικό του. Ο σκηνοθέτης υιοθετεί την οπτική του μικρού του ήρωα και περιγράφει τις αντιδράσεις των μεγάλων, καθώς παρακολουθούν έκπληκτοι τις παρεκλίνουσες εκφράσεις της σεξουαλικότητας του μικρού ήρωα.
Το φιλμ του Udayan Prasad, MY SON THE FANATIC (ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟ ΤΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ), έχει στο κέντρο του το πρόβλημα των διαφυλετικών σχέσεων και των πολιτισμικών συγκρούσεων, αλλά αυτή την φορά ειδωμένο απο την σκοπιά μιας φυλετικής μειονότητας. Τοποθετημένο στην Αγγλία και βασισμένο σ'ένα διήγημα του Hanif Kureishi, το φιλμ έχει ως κεντρικό χαρακτήρα το νεαρότερο μέλος μιας οικογένειας Πακιστανών μεταναστών -ένα πρόσωπο ευάλωτο στις νέες πολιτισμικές συμπεριφορές. Ο σκηνοθέτης συνεχίζει την πορεία που ξεκίνησε με το προηγούμενο του φιλμ BROTHERS IN TROUBLE (Α! Βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσ/νίκης 1996) εξετάζοντας πάντα απο την σκοπιά μιας μειονότητας, τα συναισθήματα που συνοδεύουν τον διχασμό ενός μετανάστη μέσα σε μια δυτική κοινωνία: ανάμεσα σε μια παράδοση που χάνεται στο βάθος των αιώνων και στα νεωτερίστικα στοιχεία.
7η Ημέρα-ΤΡΙΤΗ 13 Μαΐου 1997
Ο Francesco Rosi είναι ένας απο τους παλαιότερους εν ενεργεία Ιταλούς σκηνοθέτες. Βοηθός μεγάλων ονομάτων όπως ο Luchino Visconti ή ο Michelangelo Antonioni, έχει μια φιλμογραφία -όχι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Φιλμ, όπως Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ ΣΤΟ ΕΜΠΟΛΙ και LUCKY LUCIANO τον έκαναν γνωστό σ'ένα εκτός Ιταλίας κοινό. Στο φιλμ του LA TREGUA, χρησιμοποιεί ένα Ιταλοαμερικάνο ηθοποιό, με αξιοσημείωτη παρουσία, τον John Turturro, στο κεντρικό ρόλο και το βιβλίο του Primo Levi για την οδύσσεια ενός επιζώντα απο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης. Ταινία ταξιδιού, το φιλμ του Rosi, έχει ως σημείο αφετηρίας την ομίχλη του Αουσβιτς, στάσεις την μαύρη αγορά της Κρακοβίας και τα στρατόπεδα του Κατοβίτσε. Οχημα σ'αυτο το ταξίδι οι φάλαγγες του Κόκκινου Στρατού. Ενα ταξίδι: άλλοτε κωμικό άλλοτε τραγικό…
Το φιλμ LA FEMME DEFENDUE του Philippe Harel μοιάζει να έχει κάποιες αυτοβιογραφικές αναφορές (;), καθώς ο σκηνοθέτης υποδύεται τον κεντρικό χαρακτήρα. Μια ιστορία έρωτα ή μια ιστορία μοιχείας ; το φιλμ περιγράφει την συνάντηση του Francois και της Muriel, την σχέση τους. Οι εντάσεις μιας ερωτικής περιπέτειας, τα παιχνίδια της, οι σπάνιες στιγμές της, οι άσχημες στιγμές της: Ενα φιλμ πάνω σε δύο πρόσωπα και στις απροόπτες εκδοχές μιας ερωτικής σχέσης.
Ο Omer Kavur θεωρείται ως ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης της Τουρκίας και η συμμετοχή του, στο παράλληλο πρόγραμμα Un Certain Regard, με το φιλμ του LA TOUR DE L'HORLOGE αποτελεί επιβεβαίωση αυτού του χαρακτηρισμού. Είναι η ιστορία ενός επισκευαστή ρολογιών που φτάνει σε μια επαρχιακή πόλη για να επισκευάσει το κεντρικό ρολόι. Μια μυστήρια γυναίκα απο την οποία γοητεύεται, ο συζυγός της, ένα έγκλημα του οποίου γίνεται ακούσιος μάρτυρας: συνιστούν το σκηνικό στην ταινία. Καθώς ο ήρωας προσπαθεί να αποκαλύψει την κρυμμένη αλήθεια, ο χρόνος μοιάζει να χάνεται και το παρελθόν συγχωνεύεται με το μέλλον.
Η αμερικάνικη συμμετοχή στο πρόγραμμα Un Certain Regard, του Neil LaBute με το φιλμ IN THE COMPANY OF MEN, ανήκει στον χώρο του ανεξάρτητου σινεμά. Είναι η ιστορία δύο νεαρών γιάπι, που στέλνονται σε μια αντιπροσωπεία της εταιρείας τους για έξι βδομάδες. Απογοητευμένοι απο την επαγγελματική τους κατάσταση και απο την απόρριψή τους απο τις γυναίκες, αποφασίζουν να αντιδράσουν και να εκδικηθούν. Αποφασίζουν εκεί που θα πάνε, να βρουν μια νεαρή γυναίκα, να την ξελογιάσουν και μετά να την εγκαταλείψουν. Η γυναίκα αυτή θα περάσει έξι βδομάδες με την συντροφιά τους...
6η Ημέρα-ΔΕΥΤΕΡΑ 12 Μαΐου 1997
Το φιλμ του Ταϊβανέζου Ang Lee THE ICE STORM, περιλαμβάνει μια σειρά απο ηθοποίους με αξιοσημείωτο παρόν και παρελθόν στο Χόλλυγουντ: Kevin Klyne, Sigourney Weaver, Joan Allen, Jamey Sheridan, Christina Ricci , Elijah Wood. Ο σκηνοθέτης έχει ένα παρελθόν τόσο στο Χόλλυγουντ (SENSE AND SENSIBILITY) όσο και στην χώρα καταγωγής του (THE WEDDING BANQUET, EAT DRINK MAN WOMAN) προσανατολισμένο σ'ένα σινεμά συναισθημάτων έντονα επηρεασμένο απο το κλασικό Χόλλυγουντ. Η υπόθεση του φιλμ έχει ως χρονικό πλαίσιο το 1973, μια εποχή που οι "άνεμοι της αλλαγής" της δεκαετίας του 60 φυσούσαν ακόμα στην Αμερική. Στο κέντρο του φιλμ βρίσκεται η οικογένεια Hood, καθώς ανακαλύπτει, τη νύχτα μιας θύελλας, τους κρυφούς συναισθηματικούς δεσμούς που τους κρατάνε ενωμένους -και οι οποίοι κινδυνεύουν να διαλυθούν και να τους χωρίσουν.
Ο Ιάπωνας σκηνοθέτης Shohei Imamura (Η ΜΠΑΛΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΝΑΡΑΓΙΑΜΑ, BLACK RAIN) ανήκει στην παλιά γενιά του Ιαπωνικού σινεμά -στην γενιά του Naghisa Oshima- και έχει θητεύσει σαν βοηθός δίπλα σε μια μορφή του ιαπωνικού σινεμα, στον Ozu. Τα φιλμ του έχουν, εκτός απο την συναισθηματική τους δύναμη, και ένα έντονο κοινωνικό περιεχόμενο. Η τελευταία του ταινία UNAGI βασίζεται πάνω σε μία ιστορία του πιο δυτικού Ιαπωνα σκηνοθέτη, του Akira Kurosawa, ενός σκηνοθέτη σημάδεψε το παρελθόν του παγκόσμιου σινεμά. Είναι μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σ'ένα πρώην κατάδικο για την δολοφονία της γυναίκας του και σε μια νεαρή γυναίκα που αποπειράται να αυτοκτονήσει. Οταν όμως τα φαντάσματα του παρελθόντος τους επιστρέφουν, τότε θα πρέπει να δώσουν την δική τους μάχη…
NIRVANA είναι ο τίτλος της ταινίας του Gabriel Salvatore, που προβάλλεται εκτός συναγωνισμού- σκηνοθέτη βραβευμένου με το ΟΣΚΑΡ ΞΕΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ το 1991 για το MEDITERRANEO. Η ταινία έχει ως ήρωα ένα σχεδιαστή computer game, ο οποίος προσπαθεί να σώσει την αγαπήμενη του που έχει παγιδευτεί σ'ένα κόσμο εικονικής πραγματικότητας (virtual-reality). Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Christopher Lambert , Diego Abatantuono και Emmanuelle Seigner. Η ταινία είναι ήδη επιτυχία στην Ιταλία με εισπράξεις πάνω απο 10 εκατομύρια δολλάρια και έχει ήδη εξασφαλίσει την διανομή της στις ΗΠΑ απο την MIRAMAX.
5η Ημέρα-ΚΥΡΙΑΚΗ 11 Μαΐου 1997
Η συμμετοχή του Wim Wenders με το φιλμ The End Of Violence, φέρνει στις Κάννες κάτι απο την γοητεία των δεκαετιών 70 και 80, όταν ο Γερμανός σκηνοθέτης ήταν το μεγαλύτερο όνομα στον χώρο του Ευρωπαϊκού σινεμά. Με ένα καστ καθε άλλο απο ευρωπαϊκό - Bill Bullman, Andie Mac Dowell, Gabriel Byrne- και στην μουσική τον Ry Cooder, το φιλμ σχηματίζει την ταυτότητα του. Είναι μια ιστορία με πλαίσιο τον χώρο του σινεμά -χώρο που έχει τροφοδοτήσει στον παρελθόν τον σκηνοθέτη, Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ. Ενας σκηνοθέτης φτηνών ταινίων βίας, ζει μια ακρως πολυτελή και γεμάτη ανέσεις ζωή. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν δύο πληρωμένοι δολοφόνοι αναλαμβάνουν να τον σκοτώσουν.
4η Ημέρα-ΣΑΒΒΑΤΟ 10 Μαΐου 1997
Στο φιλμ του Johnny Depp, THE BRAVE συναντάμε την παρουσία ενός μεγάλου σταρ: του Marlon Brando, στο ρόλο ενός σκηνοθέτη snuff φιλμ, που υπόσχεται στον ήρωα -ένα Ινδιάνο- ένα μεγάλο πόσο ικανό να βγάλει την οικογένεια του απο την φτώχια και την μιζέρια. Με το φιλμ αυτό ο Johnny Depp περνά στην σκηνοθεσία, μετά απο μια πετυχημένη καρίερα ως ηθοποίος. Ο Depp έχει χαρακτηριστεί, όχι άδικα, από συναδέλφους του όπως ο Brando και Al Pacino ως καλύτερος ηθοποιός της γενιάς του.
KINI & ADAMS λέγεται το φιλμ του Αφρικάνου Idrissa Ouedraogo. Με χώρα καταγωγής την Μπουργίνα Φάσο, ο σκηνοθέτης έχει κάνει τις κινηματογραφικές του σπουδές στο Παρίσι (IDHEC, Sorbonne) και θεωρείται ένας απο τους πίο σημαντικούς κινηματογραφιστές της μαυρής Ηπείρου. Το φιλμ έχει στο κέντρο του ένα ζευγάρι χαρακτήρων (τον Adams και τον Kini) και στον πυρήνα του τα προβλήματα της φιλίας. Οι δύο φίλοι κυνηγούν τις χίμαιρες και τις ουτοπίες τους με το ίδιο πάθος. Η προσγείωση στην πραγματικότητα θα οδηγήσει την φιλία του σε κρίση και τις σχέσεις τους σε ένταση…
Το EAST PALACE WEST PALACE του Zhang Yuan είναι ένα κινέζικο φιλμ για την ομοφυλοφιλία που προβάλλεται στα πλαίσια του παράλληλου προγράμματος UN CERTAIN REGARD. Το γεγονός αυτό δημιούργησε στην ταινία αρκετά προβλήματα απο την πλευρά της κινέζικης κυβέρνησης, καθώς δεν είχε δώσει την επίσημη έγκρισή της. Ο σκηνοθέτης -που έχει θητεύσει επιτυχημένα στο MTV σκηνοθετώντας μια σειρά απο βίντεο κλιπ- περιγράφει μια παράξενη ιστορία αγάπης ανάμεσα σ'ένα συγγραφέα που συλλαμβάνεται σε μια επιχείρηση "αρετής" και στον αστυνομικό που τον ανακρίνει. Η επιστροφή στην παιδική ηλικία, η πρώτη σεξουαλική εμπειρία, οι σχέσεις με του γονείς και η αναζήτηση της αληθινής αγάπης, είναι θραύσματα απο τις εικόνες της ταινίας.
3η Ημέρα-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 Μαΐου 1997
Το φιλμ WELCOME TO SARAJEVO του Βρετανού Michael Winterbottom (BUTTERFLY KISS, JUDE) είναι τοποθετημένο στην πρωτεύουσα της Βοσνίας την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Ο ήρωας, ένας Βρετανός ανταποκριτής, ανακαλύπτει ένα ορφανοτροφείο μέσα στην εμπόλεμη ζώνη και προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά, χάνωντας παράλληλα την επαγγελματική του αμεροληψία. Το φιλμ αποτελείται απο εικόνες και γεγονότα, που όλος ο κόσμος έβλεπε στην διάρκεια του πολέμου απο τις τηλεοράσεις και αυτό ήταν μέσα στις προθέσεις του σκηνοθέτη. "Νομίζω οτι έχουμε εθιστεί στις τηλεοπτικές ειδήσεις τόσο πολυ που καμμιά εικόνα δεν μπορεί να έχει κάποια επίπτωση στον θεατή", συμπληρώνει. Το σενάριο βασίζεται σε βιβλίο του Βρετανού δημοσιογράφου Michael Nicholson.
Ταινία χαρακτήρων, είναι το φιλμ WESTERN του Γάλλου Manuel Poirier. Δύο φίλοι που ταξιδεύουν, αναζητώντας τον έρωτα. Ο ένας επιτυχημένος με τις γυναίκες και άλλος αναζητά την επιτυχία σε μια γυναίκα. Μια ιστορία φιλίας, ένα σύγχρονο road movie…
THE BLACKOUT λέγεται το φιλμ του Abel Ferrara που προβάλλεται εκτός συναγωνισμού. "Είναι ο δόκτωρ Τζέκυλ και ο κύριος Χάϊντ" λέει για τον κεντρικό ήρωα (Matthew Modine) ο σκηνοθέτης και συνεχίζει "είναι μια ιστορία για ένα τύπο που έχει τον διάβολο μέσα του. Ομως στο βάθος, το φιλμ είναι μια μεταφορά για τον τρόπο που συστηματικά χαραμίζουμε τα όμορφα πράγματα που μας συμβαίνουν στην ζωή". Ο ήρωας, ένας ηθοποιός του σινεμά, είναι ακόμη κυριευμένος απο την γοητεία της πρώην του φιλενάδας (Beatrice Dalle), κάτι που δημιουργεί προβλήματα στις σχέσεις του με την νυν (Claudia Schiffer) . Στο φιλμ επίσης συμπρωταγωνιστεί και ο Dennis Hopper, στο ρόλο ενός σκηνοθέτη βίντεο. Σκοτεινός και χαώδης, o Ferrara είναι μια απο τις ελάχιστες περιπτώσεις αμερικάνων σκηνοθετών, των οποίων τα φιλμ δυναστεύονται απο τους δαίμονες μιας προσωπικής κόλασης και ακροβατούν αναμέσα στα όρια ένος απόλυτα προσωπικού οπτικού ύφους.
Ο Πορτογάλλος Manoel De Oliveira είναι μια ιστορική μορφή στον χώρο του Ευρωπαϊκου σινεμά . Σχεδόν 90 χρονών -γεννήθηκε το 1908- παρουσίαζει στις Κάννες το τελευταίο φιλμ του VIAGEM AO PRINCIPIO DO MUNDO. Σ'αύτο ο Marcello Mastroianni , υποδύεται ένα Γάλλο πορτογαλλικής καταγωγής που επιστρέφει σττο τόπο καταγωγής του πατέρα του και προσπαθεί να βρει τις ρίζες του. Πρόσωπο κλειδί σ'αυτό το ταξίδι της επιστροφής, μια θεία του που αρνείται να τον αποδεχτεί. Ο ηθοποιός πρέπει να δώσει μάχη, για κερδίσει απο την γηραία κυρία την αναγνώριση και την αποδοχή της.
Ο ηθοποιός Robert de Niro, ο Ισπανός σκηνοθέτης Pedro Almodovar και ο Γάλλος σκηνοθέτης Andre Techine τιμήθηκαν με το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, απο τον Υπουργό των Εξωτερικών Herve de Charette.
Ο Harvey Keitel πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στην πρώτη αμερικάνικη ταινία που θα γυριστεί μετα τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Θα υποδύεται ένα πρώην αμερικάνο στρατιωτικό, ο οποίος επιστρέφει στο Βετνάμ ψάχνωντας την Βιετναμέζα κόρη του. Σκηνοθέτης είναι ο Βιετναμέζος Tony Bui, του οποίου το φιλμ είναι η πρώτη σκηνοθετική του απόπειρα.
2η Ημέρα-ΠΕΜΠΤΗ 8 Μαΐου 1997
Στο φιλμ NIL BY MOUTH του Gary Oldman, τα αυτοβιογραφικά στοιχεία δίνουν τον τόνο. "Είναι ένα βαθύ προσωπικό φιλμ για μένα" δηλώνει ο Βρετανός ηθοποιός- σκηνοθέτης για την πρώτη του ταινία. Ο Oldman (PRICK UP YOUR EARS, BRAM STOKER'S DRACULA) -με οδηγό τις αναμνήσεις του απο την περιοχή που μεγάλωσε, το Νότιο Λονδίνο-ρίχνει μια ρεαλιστική ματιά στην ζωή μιας εργατικής γειτονιάς του Λονδίνου. Βία, ναρκωτικά, έλλειψη επικοινωνίας, προβληματικές προσωπικές σχέσεις , φτώχια αποτελούν τα βασικά στοιχεία που συγκροτούν το σύμπαν της ταινίας. Η μουσική είναι του κιθαρίστα Eric Clapton, ενώ βασικοί ηθοποιοί του φιλμ είναι οι Kathy Burke (SID AND NANCY, EAT THE RICH), Charlie Greed-Miles, Edna Dore (HIGH HOPES), Laila Morse και Ray Winston.
Το φιλμ του Marco Bellocchio THE PRINCE OF HOMBURG, βασίζεται στο μυθιστόρημα του EINRICH VON KLEIST. Ταινία εποχής που διαδραματίζεται τον 19ο αιώνα, το φιλμ του Ιταλού δημιουργού, έχει στο κέντρο της ένα νεαρό πρίγκηπα (αξιωματικό τουμ ιππικού), καθώς αμφιταλαντεύεται - μετά την ανυπακοή του στις διαταγές των ανωτέρων του- ανάμεσα στην ζωή και τον ηρωϊσμό.
Το μέλος της κριτικής επιτροπής, ο συγγραφέας Paul Auster (σενάριο SMOKE, και συν-σκηνοθεσία BLUE IN THE FACE) προκειται να σκηνοθετήσει το πρωτο του φιλμ με πρωταγωνιστεί τον Harvey Keitel. Το φιλμ -του οποίου προσωρινός τίτλος είναι LULU ON THE BRIDGE- θα'ναι μια σουρεαλιστική ιστορία για ένα τζάζ σαξοφωνίστα, ο οποίος μεταμορφώνεται, όταν σκοτώνεται κατα λάθος.
1η Ημέρα-ΤΕΤΑΡΤΗ 7 Μαΐου 1997
Στην εναρκτήρια βραδυά του Φεστιβάλ προβλήθηκε η ταινία του Luc Besson, THE FIFTH ELEMENT, μια ταινία επιστημονικής φαντασίας, σκηνοθετημένη από ένα ευρωπαίο σκηνοθέτη, με έντονες Χολλυγουντανές επιρροές στο οπτικό του ύφος. Η ταινία αφηγείται την μάχη που δίνει ο κεντρικός χαρακτήρας για να σώσει τον κόσμο απο το Κακό. Η παρουσία του Bruce Willis στον κεντρικό ρόλο είναι σύμφωνη με τα καρτουνιστικά χαρακτηριστικά της ταινίας, αλλά και την απλοϊκότητα της ιστορίας.
Το Υπουργείο Εξωτερικών του Ιραν, ακύρωσε προηγούμενη απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού που απαγόρευε την προβολή της τελευταίας ταινίας του Abbas Kiarostami, CHERRY, στο Φεστιβάλ των Καννών. Το Υπουργείο εκτίμησε ως ιδιαίτερα σημαντική για την διεθνή εικόνα της χώρας, την προβολή της ταινίας στο Φεστιβαλ. Η ταινία προβάλλεται στο διαγωνιστικό τμήμα, και αναμένεται να παρεβρεθεί στην προβολή της, ο σκηνοθέτης. Ακόμα όμως είναι αμφίβολη η κανονική προβολή της στο Ιραν.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 50ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
-THE ICE STORM - Ang Lee (Ταϊβάν)
-IL PRINCIPE DI HOMBOURG DI EINRICH VON KLEIST (THE PRINCE OF HAMBURG BY EINRICH VON KLEIST) - Marco Bellocchio (Ιταλία)
-CALL IT LOVE - Nick Cassavetes (ΗΠΑ)
-THE BRAVE - Johnny Depp (ΗΠΑ)
-THE SWEET HEREAFTER - Atom Egoyan (Καναδάς)
-FUNNY GAMES - Michael Haneke (Αυστρία)
-L.A. CONFIDENTIAL - Curtis Hanson (ΗΠΑ)
-LA FEMME DEFENDUE (THE BANNED WOMAN) - Philippe Harel (Γαλλία)
-UNAGI (THE EEL) - Shohei Imamura (Ιαπωνία)
-ASSASSINS - Matthieu Kassovitz (Γαλλία)
-THE WELL - Samantha Lang (Αυστραλία)
-MIL BY MOUTH - Gary Oldman (Μεγάλη Βρετανία)
-KINY ET ADAMS (KINY AND ADAMS) - Idrissa Ouedraogo (Μπουρκίνα Φάσο)
-WESTERN - Manuel Poirier (Γαλλία)
-LA TREGUA (THE TRUCE) - Francesco Rosi (Ιταλία)
-HAPPY TOGETHER - Wong Kar-Wai (Χονγκ-Κονγκ)
-THE END OF VIOLENCE - Wim Wenders (Γερμανία)
-WELCOME TO SARAJEVO - Michael Winterbottom (Μεγάλη Βρετανία)
-KEEP COOL - Zhang Yimou (Κίνα)
Τελετή Εναρξης: LE CINQUIEME ELEMENT (THE FIFTH ELEMENT) - Luc Besson (Γαλλία )
Τελετή Λήξης: (εκτός συναγωνισμού) ABSOLUTE POWER - Clint Eastwood(USA)
Un Certain Regard
-LA CRUZ (THE CROSS) - Alejandro Agresti (Αργεντινή/Γαλλία)
-LE FRERE (THE BROTHER) - Alexei Balabanov (Ρωσσία)
-THE HOUSE - Sharunas Bartas (Γαλλία/Πορτογαλλία/Λιθουανία)
-AMERICAN PERFEKT - Paul Chart (ΗΠΑ)
-LA BUENA ESTRELLA (THE GOOD STAR) - Ricardo Franco (Ισπανία)
-κεφάλαια απο την σειρά HISTOIRE(S) DE CINEMA - Jean-Luc Godard
-(Ελβετία)
-MARIUS ET JEANNETTE - Robert Guediguian (Γαλλία)
-WIND ECHOING IN MY BEING - Jeon Soo Il (Νότια Κορέα)
-AKREBIN YOLCULUGU (THE CLOCK TOWER) - Oemer Kavur (Τουρκία)
-TWELVE STOREYS - Eric Khoo (Σινγκαπούρη)
-LOVE AND DEATH ON LONG ISLAND - Richard Kwietniowski (Μεγάλη Βρετανία)
-IN THE COMPANY OF MEN - Neil Labute (ΗΠΑ)
-MRS. BROWN - John Madden (Μεγάλη Βρετανία)
-B, C,... MANHATTAN - Amir Naderi (ΗΠΑ/Ιραν)
-SUNDAY - Jonathan Nossiter (ΗΠΑ)
-WITMAN FIUK (THE WITMAN BOYS) - Janos Szasz (Ουγγαρία/ Πολωνία/ Γαλλία )
-MARCELLO MASTROIANNI MI RICORDO, SI MI RICORDO - Anna Maria Tato (Ιταλία)
-INSIDE/OUT - Rob Tregenza (ΗΠΑ)
-ENSKILDA SAMTAL(PRIVATE CONVERSATIONS) - Liv Ullmann (Σουηδία)
-DONG GONG XY GONG (EAST PALACE WEST PALACE) - Zhang Yuan (Κίνα/Γαλλία)
Τελετή Εναρξης: THE SERPENT'S KISS - Philippe Rousselot (Μεγάλη Βρετανία)
Τελετή Λήξης: POST-COITUM, ANIMAL TRISTE - Brigitte Rouaen (Γαλλία)
SPECIAL SCREENINGS (Εκτός Συναγωνισμού)
-HAMLET - Kenneth Branagh (Μεγάλη Βρετανία)
-AL MASSIR - Youssef Chahine (Αίγυπτος/Γαλλία)
-WELCOME TO WOOP-WOOP - Stephan Elliott (Αυστραλία/Μεγάλη Βρετανία)
-BLACK OUT - Abel Ferrara (ΗΠΑ)
-VIAGEM AO PRINCIPO DO MUNDO - Manoel de Oliveira (Πορτογαλία/ Γαλλία)
-NIRVANA - Gabriele Salvatores (Γαλλία/Ιταλία)
-GHOSTS - Stan Winston
ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
-OVER THE RAINBOW - Alexandre Aja (Γαλλία)
-RUBICON (Animation) - Gil Alkabetz (Γερμανία)
-CAMERA OBSCURA - Stefano Arduino (Ιταλία)
-MAKOM TOV (THE GOOD PLACE) - Ayelet Bargur (Ισραήλ)
-LES VACANCES (HOLIDAYS) - Emmanuelle Bercot (Γαλλία)
-FINAL CUT - Justin Case (Αυτραλία)
-LEONIE - Lieven Debrauwer (Βέλγιο)
-QUASI NIENTE (ALMOST NOTHING) (Animation) - Ursula Ferrara (Ιταλία)
-IS IT THE DESIGN ON THE WRAPPER - Tessa Sheridan (Μεγάλη Βρετανία)
-JOE - Sasha Wolf (ΗΠΑ)
-BIRDHOUSE (Animation) - Richard Zimmerman (ΗΠΑ)
Η κριτική επιτροπή έχει πρόεδρο Isabelle Adjani (ηθοποίος) και μέλη τους: Tim Burton (σκηνοθέτης), Mira Sorvino(ηθοποιός), Paul Auster (συγγραφέας), Luc Bondy(θεατρικός σκηνοθέτης), Patrick Dupond (χορευτής), Gong Li (ηθοποίος), Mike Leigh(σκηνοθέτης), Nanni Moretti(σκηνοθέτης), Michael Ondaatje (συγγραφέας).
ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΟ ΤΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ
-PERFECT CIRCLE, Ademir Kenovic
-KICKED IN THE HEAD, Matthew Harrison
-MA VIE EN ROSE, Alain Berliner
-DAKAN, Mohamed Camara
-THE GOOD LIFE, David Trueba
-BUUD YAM, Gaston J.M. Kabore (Rabi)
-TRAIN OF SHADOWS, Jose Luis Guerin
-MY SON THE FANATIC, Udayan Prasad
-COSMOS, διάφορων σκηνοθετών
-KISSED, Lynne Stopkewich
-SUZAKU, Naomi Kwase
-THE TURKISH BATH, Ferzan Ozpetek
-LOIN-CLOTH POWER, Adama Drabo
-MURMUR OF YOUTH, Lin Cheng-sheng
-A FRIEND OF THE DECEASED, Vyacheslav Krishtofovich
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
JUNK MAIL, Pal Sletaune (Νορβηγία)
FARAW, Abdoulaye Ascofare (Μαλί)
THIS WORLD, THEN THE FIREWORKS, Michael Oblowitz (ΗΠΑ)
LE MANI FORTI, Franco Bernini (Ιταλία)
KARAKTER, Mike Van Diem (Ολλανδία)
BENT, Sean Mathias (Βρετανία)
INSOMNIA, Erik Skjoldbjaerg (Νορβηγία)
ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
MARYLOU, Todd Kurtzman και Danny Shorago (ΗΠΑ)
ADIOS MAMA, Ariel Fordon (Μεξικό)
LE SIGNALEUR, Benoit Mariage (Βέλγιο)
TUNNEL OF LOVE, Robert Milton Wallace (Βρετανία)
MUERTO DE AMOR, Ramon Barea (Ισπανία)
O PREGO , Joao Maia (Πορτογαλία).
LE VOLEUR DE DIAGONALE, Jean Darrigol (Γαλλία)
Η επιτροπή των κριτικών που επέλεξε τις ταινίες περιλαμβάνει τους: Jean Darrigol -συμμετέχει στο πρόγραμμα των μικρού μήκους--, Marcel Martin, David Overbey -διευθυντής στο Φεστιβάλ του Toronto---, Jose-Maria Riba, Caroline Vie και Jacques Zimmer.
(Πηγή: indieWIRE, L.A. Times, Hollywood Reporter, Reuters και υλικό απο το official site του Φεστιβάλ)