The Laundromat, Steven Soderbergh
Όταν οι ειδυλλιακές της διακοπές παίρνουν απρόβλεπτη τροπή, η Ellen Martin αρχίζει να ερευνά ένα ψεύτικο συμβόλαιο ασφάλισης για να βρεθεί σε ένα λαγούμι ύποπτων συναλλαγών που συνδέονται με δικηγορικό γραφείο της Πόλης του Παναμά. Οι γοητευτικοί και καλοντυμένοι ιδρυτές του γραφείου Jürgen Mossack και Ramon Fonseca φαίνεται να είναι ειδικοί στις εταιρείες βιτρίνες και στους offshore λογαριασμούς που βοηθάνε κάποιους από τους πλουσιότερους πολίτες του πλανήτη (ανάμεσα τους και πολλούς πολιτικούς και αρχηγούς κρατών) να γίνουν ακόμα πλουσιότεροι. Μέσα από μια σειρά κωμικών διαδρομών που διατρέχουν την Κίνα, το Μεξικό, την Αφρική (μέσω Λος Άντζελες) και την Καραϊβική ως τον Παναμά η ταινία περιστρέφεται γύρω από την υπόθεση των Panama Papers, την αποκάλυψη ενός παγκόσμιου κυκλώματος απόκρυψης περιουσιακών στοιχείων. Βασισμένη στο βραβευμένο με Πούλιτζερ βιβλίο του ρεπόρτερ Jake Bernstein “Secrecy World: Inside the Panama Papers Investigation of Illicit Money Networks and the Global Elite” το The Laundromat του Steven Soderbergh στηρίζεται όχι μόνο στο δυνατό τoυ θέμα αλλά και σε μια σειρά γνωστών ηθοποιών, όπως οι Meryl Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas.
Wasp Network, Olivier Assayas
Αβάνα, Δεκέμβριος του 1990. Ο René González, κουβανός πιλότος, δραπετεύει από τη χώρα με κλεμμένο αεροπλάνο, αφήνοντας πίσω του την αγαπημένη του σύζυγο και την κόρη τους. Στο Μαϊάμι θα ξεκινήσει μια καινούρια ζωή με άλλους κουβανούς αντιφρονούντες κι όλοι μαζί θα δουλέψουν για την αποσταθεροποίηση του καθεστώτος του Κάστρο. Βασισμένη στο “ The last soldiers of the cold war” του Fernando Morais η ταινία αφηγείται την αληθινή ιστορία πέντε κουβανών κατασκόπων που καταφθάνουν στη Φλόριντα για να εισχωρήσουν στις αμερικανικές στρατιωτικές ομάδες κατά του Φιντέλ. Ο Olivier Assayas δηλώνει σχετικά: “ Η πολιτική όπως έγραψε ο Σαίξπηρ για τη ζωή, είναι μια ιστορία γεμάτη θυμό και μένος χωρίς νόημα. Κι όμως οι άνθρωποι ζουν και πεθαίνουν ακολουθώντας τα πάθη τους. Οι συγκρούσεις του ψυχρού πολέμου καθόρισαν τη γενιά μου και διαμόρφωσαν το περίγραμμα του παρόντος. Νομίζω ότι έχουμε τώρα την επαρκή ιστορική απόσταση για να αντιμετωπίσουμε εκείνη την εποχή. Σίγουρα όχι με πλήρη αποστασιοποίηση αλλά με μια ελευθερία και σοβαρότητα, ώστε να τη σκιαγραφήσουμε με καλοσύνη και επαγρύπνιση. Απαλλαγμένοι από τις μάσκες της ιδεολογίας.”
(πηγή κατάλογος Φεστιβάλ Βενετίας. επιμέλεια Π.)