(Διεθνές πρόγραμμα-ένας οδηγός επιβίωσης)
docinte3.jpg

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΒΥΣΣΟ / INTO THE ABYSS: A TALE OF DEATH, A TALE OF LIFE/  Werner Herzog
Η ταινία Μέσα στην άβυσσο είναι ένα ντοκιμαντέρ για δύο άντρες καταδικασμένους σε θάνατο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όταν ήταν έφηβοι, οι Μάικλ Πέρι και Τζέισον Μπερκέτ δολοφόνησαν τρεις ανθρώπους μόνο και μόνο για να κλέψουν και να πάνε βόλτα μ’ ένα αμάξι πολυτελείας. Ενώ ο Πέρι εκτελέστηκε λίγες ημέρες μετά το τέλος των γυρισμάτων, ο συνεργός του, που επίσης κρίθηκε ένοχος για τις τρεις ανθρωποκτονίες, τιμωρήθηκε απλώς με ισόβια κάθειρξη. Η ταινία είναι ένα βλέμμα στην άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής. Όπου κι αν κοιτάξεις, ανοίγεται μια νέα άβυσσος. Ο θάνατος δεν είναι η μόνη όψη της ταινίας: ένα παράλληλο αφηγηματικό νήμα έχει να κάνει με την αίσθηση του επείγοντος που επιβάλλει η ίδια η ζωή. Πώς θα έπρεπε να ζούμε τη ζωή μας, κατά τα λεγόμενα των θανατοποινιτών; Η ταινία παρουσιάζει τους κατάδικους ως ανθρώπινα όντα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν καθαγιάζει τους ίδιους ή τα εγκλήματά τους.

ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ / THIS IS NOT A FILM /  Jafar Panahi, Mojtaba Mirtahmasb
Σημείωμα των σκηνοθετών: «Τα προβλήματά μας είναι όλα πλεονεκτήματα. Όταν καταλάβαμε το νόημα αυτής της πολλά υποσχόμενης παραδοξολογίας, ανακτήσαμε την ελπίδα μας και προχωρήσαμε μπροστά, αφού οπουδήποτε στον κόσμο κι αν ζούμε πάντα θα αντιμετωπίζουμε προβλήματα, είτε μικρά είτε μεγάλα. Είναι καθήκον μας να μη σηκώσουμε τα χέρια ψηλά, αλλά να σκεφτούμε λύσεις. Η πραγματικότητα της καθημερινής ζωής και το όνειρο να κρατήσουμε ζωντανή την τέχνη μας μάς κινητοποίησε ώστε να υπομείνουμε τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί στο ιρανικό σινεμά. Οι δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα στον κινηματογράφο μάς έπεισαν πως αν ένας κινηματογραφιστής δεν μπορεί να κάνει ταινίες, θα φταίει ο ίδιος – κανένας άλλος. Η δυσάρεστη πραγματικότητα που διέπει τον κινηματογράφο και τους σκηνοθέτες στο σημερινό Ιράν μάς οδήγησαν να σταθούμε σ’ αυτή την, ίσως προσωρινή, πραγματικότητα και να αναπαραστήσουμε κομμάτια της που καθρεφτίζονται μέσα μας». [Το ιρανικό καθεστώς έχει απαγορεύσει στον Τζαφάρ Παναχί τη σκηνοθεσία ταινιών, την έξοδο από τη χώρα και την επαφή με τον Τύπο για 20 χρόνια.]
docinte1.jpg
ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΡΝΗΣ / WHORES’ GLORY / Michael Glawogger
Το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας του Μίχαελ Γκλάβογκερ με θέμα περιβάλλοντα και συνθήκες εργασίας στον αναπτυσσόμενο κόσμο ύστερα από τις Μεγαλουπόλεις, το Μεγαλείο της πόρνης είναι ένα κινηματογραφικό τρίπτυχο για την πορνεία: τρεις χώρες, τρεις γλώσσες, τρεις θρησκείες. Στην Ταϊλάνδη, οι γυναίκες περιμένουν τους πελάτες τους πίσω από γυάλινα παραπετάσματα, χαζεύοντας το είδωλό τους στο τζάμι. Στο Μπαγκλαντές, οι άνδρες καταφεύγουν στα γκέτο του έρωτα για να ικανοποιήσουν τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες τους με τα κορίτσια που βρίσκονται εκεί υπό καθεστώς δουλείας. Και στο Μεξικό, οι γυναίκες προσεύχονται στη Σάντα Μουέρτε, την αγία του θανάτου, αποφεύγοντας να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα. Σε κόσμους όπου η πιο μύχια πράξη έχει μετατραπεί σε εμπόρευμα, οι γυναίκες αυτές έχουν βιώσει κάθε τι σωματικό ή συναισθηματικό που μπορεί να συμβεί ανάμεσα σ’ έναν άντρα και μια γυναίκα. Κι ενώ πάντα πληρώνονται, η ζωή τους είναι τελικά πλούσια μονάχα σε ιστορίες.

ΠΑΤΡΙΔΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ /  PATRIA O MUERTE/ Vitaly Mansky
Ένα υπαρξιακό ντοκιμαντέρ, όπου σμίγουν ιστορίες και σχέσεις από διάφορες κοινωνικές ομάδες και επαγγελματικούς κλάδους της σύγχρονης Κούβας. Φιλοσοφικές απόψεις για την ανθρώπινη φύση διατυπώνονται από μια νοικοκυρά, έναν τσαγκάρη, επαναστάτες, πολιτικούς αξιωματούχους, μουσικούς... Οι κουβανικές παραδόσεις καταγράφονται εδώ με έντονα χρώματα: η εκταφή των συγγενών・ η περίφημη λατινοαμερικάνικη τελετή για τον εορτασμό των 15ων γενεθλίων μιας έφηβης, για την οποία μια οικογένεια περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων προτίθεται να ξοδέψει τον ετήσιο προϋπολογισμό της・ οι κινήσεις του χορού Ρουέδα Κασίνο που εξακολουθεί να προσελκύει Ευρωπαίους στο νησί・ το μουσικό συγκρότημα των αδελφών Ισκιέρδα που σήμερα παίζουν για να διασκεδάσουν χορευτές και την επομένη οδηγούν σε έκσταση με τους ρυθμούς τους το κοινό μιας ιεροτελεστίας βουντού. Μια αβίαστη φιλοσοφική αφήγηση με φόντο την καθημερινότητα της Αβάνας.
docinte2.jpg
ΤΑ ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ (ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΜΟΥ, Η ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΜΟΥ, ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ) / LES ECLATS (MA GUEULE, MA REVOLTE, MON NOM)/ Sylvain George
Θραύσματα από φωνές, γέλια και οργή· κομμάτια από λέξεις, εικόνες κι αναμνήσεις· οι λέξεις κοντά και μακριά, απ’ το χτες κι απ’ το σήμερα, η ανάσα του ανέμου, το νεύμα του ήλιου που βασιλεύει, οι αντανακλάσεις του, κόκκινες σαν το αίμα· οι έφοδοι της αστυνομίας, πομπές πολεμιστών, α-δικαστήρια... Ένας χάρτης της βίας που ασκείται στους μετανάστες, της αποικιοκρατίας που επαναλαμβάνεται, και της άρνησης να δεχτούμε τον «κόσμο όπως είναι».

ΝΟΣΤΑΛΓΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΩΣ /  NOSTALGIA DE LA LUZ/ Patricio Guzman
Στη Χιλή, σε υψόμετρο τριών χιλιάδων μέτρων, αστρονόμοι απ’ όλο τον κόσμο συγκεντρώνονται στην έρημο Ατακάμα για να παρατηρήσουν τ’ αστέρια. Ο ουρανός της ερήμου είναι τόσο καθαρός που τους επιτρέπει να δουν μέχρι τα σύνορα του σύμπαντος. Εδώ, η αμείλικτη θερμότητα του ήλιου κρατά ανέπαφα τα ανθρώπινα λείψανα: μούμιες, εξερευνητές και μεταλλωρύχους, αλλά και απομεινάρια των πολιτικών κρατουμένων της δικτατορίας. Κι ενώ από τα παρατηρητήριά τους οι αστρονόμοι μελετούν τους πιο μακρινούς γαλαξίες αναζητώντας σημάδια εξωγήινης ζωής, γυναίκες σκάβουν στο χώμα της ερήμου για τους εξαφανισμένους συγγενείς τους...

ΧΑΜΕΝΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ 3: ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟ / PARADISE LOST 3: PURGATORY / Joe Berlinger, Bruce Sinofsky
Ο Χαμένος Παράδεισος 3: Καθαρτήριο, συνέχεια της σειράς ντοκιμαντέρ των Τζο Μπέρλιντζερ και Μπρους Σινόφσκι για την υπόθεση των «Τριών του Ουέστ Μέμφις» –τις δολοφονίες τριών παιδιών από τρεις εφήβους στο Άρκανσο το 1993–, αποτελεί το χρονικό του δεκαοκτάχρονου αγώνα για την απόδειξη της αθωότητας των Ντέιμιαν Έκολς, Τζέισον Μπόλντουιν και Τζέσι Μισκέλι, που φυλακίστηκαν για την οργάνωση μιας σατανιστικής τελετουργικής δολοφονίας, κατηγορία που οι ίδιοι –και οι υποστηρικτές τους ανά τον κόσμο– αρνούνται κατηγορηματικά. Κι ενώ ο Έκολς είναι καταδικασμένος σε θάνατο και οι Μπόλντουιν και Μισκέλι εκτίουν ποινή ισόβιας κάθειρξης, ο Χαμένος Παράδεισος 3 εξετάζει ένα φρικτό έγκλημα με μια φρέσκια ματιά που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με το πέρασμα του χρόνου. Τα δεδομένα επανεξετάζονται, νέα στοιχεία αποκαλύπτονται και νέοι ύποπτοι εγκαλούνται. Μέσα από την εξαιρετική προοπτική τριών ταινιών που καλύπτουν σχεδόν δύο δεκαετίες, ο Χαμένος Παράδεισος 3 είναι μια προκλητική εξέταση της αμερικανικής δικαιοσύνης και ένας ύμνος στη δύναμη του κινηματογράφου να επιφέρει την κοινωνική αλλαγή.

ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΡΙΟ / VISITING ROOM / Radu Muntean, Alexandru Baciu
Στη Ρουμανία, ο σωφρονιστικός κώδικας επιτρέπει από το 2006 στους φυλακισμένους να παντρεύονται. Οι περισσότεροι από τους τροφίμους προσπαθούν να συντηρήσουν τις προϋπάρχουσες σχέσεις με τους συντρόφους τους που ζουν έξω από τα τείχη της φυλακής. Ωστόσο, υπάρχει μια ειδική κατηγορία ανθρώπων που βρίσκουν το σύντροφο της ζωής τους ενώ εκτίουν την ποινή τους. Το Επισκεπτήριο αφηγείται τις ιστορίες φυλακισμένων από διάφορα σωφρονιστικά ιδρύματα της Ρουμανίας που βρήκαν το ταίρι τους όντας φυλακισμένοι.
Οι σύντροφοι αυτοί μπορεί να είναι κάποιος απ’ έξω ή κάποιος επίσης φυλακισμένος. Για τους ανθρώπους που ζουν έγκλειστοι, η αγάπη γίνεται ένα υποκατάστατο της ελευθερίας και ίσως είναι και η μοναδική τους ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον.

(πηγή δελτίο τύπου)