Με τη νέα του ταινία, ο σκηνοθέτης Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει στο Διάστημα και στην επιστημονική φαντασία
του Dennis Overbye /The New York Times
Το έτος 2089, η Ελίζαμπεθ Σο, μια αρχαιολόγος με κλίση στον πνευματισμό, σκαλίζει έναν τοίχο σε σπήλαιο της Σκωτίας και ανακαλύπτει ότι δεν είμαστε μόνοι στο Σύμπαν. 0 φακός της φωτίζει μια τοιχογραφία 35.000 χρόνων που δείχνει ανθρώπους να προσκυνούν έναν γίγαντα, ο οποίος δείχνει με το χέρι του μια μικρή συστάδα αστεριών στον ουρανό. «Νομίζω ότι θέλουν να πάμε και να τους βρούμε» λέει η αρχαιολόγος, με τα μάτια να λάμπουν.
Η πρόταση «δεν είμαστε μόνοι στο Σύμπαν» μπορεί να σημαίνει σωτηρία ή τρόμο. Αυτή είναι η αιχμή πάνω στην οποία ο Βρετανός σκηνοθέτης Ρίντλεϊ Σκοτ/ Ridley Scott ισορροπεί τον «Προμηθέα»/Prometheus , την επι μακρόν αναμενόμενη επιστροφή του στο Διάστημα μετά το «Alien» του 1979.
Ο «Προμηθέας», παραγωγή της 20th Century Fox, είναι η πρώτη ταινία επιστημονικής φαντασίας του Σκοτ μετά το «Blade Runner» του 1982 και η πρώτη σε 3D. Η ταινία, σε σενάριο των Τζον Σπέιθς και Νέιμον Λίντελοφ, παρακολουθεί τις περιπέτειες της Ελίζαμπεθ Σο, που την υποδύεται η Νούμι Ράπας, η οποία απέκτησε φήμη ως το «κορίτσι με το τατουάζ» στη σουηδική κινηματογραφική τριλογία. Επιβιβασμένη στο διαστημόπλοιο που ονομάζεται «Προμηθέας», χρησιμοποιεί έναν αρχαίο χάρτη αστεριών για να την οδηγήσει σε μιαν άγνωστη Σελήνη ενός άγνωστου πλανήτη, με την ελπίδα να συναντήσει εκεί τον δημιουργό της.
Με... παρέα
Μαζί της στη διαστημική κρουαζιέρα είναι, μεταξύ άλλων, η Σαρλίζ Θερόν, που υποδύεται μια ψυχρή εταιρική σύμβουλο, ο Μάικλ Φασμπέντερ ως ένα ανδροειδές με διφορούμενους σκοπούς, ο Λόγκαν Μάρσαλ Γκριν που παίζει τον Χόλοουεϊ, συνάδελφο και ερωτικό στόχο της αρχαιολόγου. Εμφανίζεται επίσης ο Γκάι Πιρς, ερμηνεύοντας με διάφορες μεταμφιέσεις τον Πίτερ Γουέιλαντ, ο οποίος έχει στην κατοχή του το διαστημόπλοιο και μεγάλο μέρος του Γαλαξία.
Το τι γίνεται σ’ αυτή την περιπετειώδη διαπλανητική αποστολή δεν μπορεί να αποκαλυφθεί πριν από την πρεμιέρα της ταινίας, αν και υπάρχουν πολλά σάιτ που αναλύουν τα διαφημιστικά τρέιλερ και τις φωτογραφίες. Μπορούμε να πούμε πάντως ότι τα πράγματα δεν πάνε και πολύ καλά. Αλλωστε, τον Προμηθέα της ελληνικής μυθολογίας τον είχαν δέσει οι θεοί σ’ ένα βράχο κι ένα όρνιο του έτρωγε το συκώτι επειδή είχε κάνει το έγκλημα να κλέψει τη φωτιά από τους θεούς για να τη δώσει στους ανθρώπους.
Μιλώντας στο τηλέφωνο από το Λονδίνο, όπου γυρίστηκε το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, ο Σκοτ την περιέγραψε σαν «“2001, Οδύσσεια του Διαστήματος” που πήρε αναβολικά». Είπε ότι του άρεσε η ιδέα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ για «μια αστυνομία του Διαστήματος που θα δίνει καμιά κλωτσιά στα καθάρματα».«Ο Θεός δεν μας μισεί», πρόσθεσε. «Μπορεί όμως να έχει απογοητευτεί από μας».
Επιστροφή στο «Alien»
Ο χάρτης των αστεριών οδηγεί στον ίδιο πλανήτη που το διαστημόπλοιο του «Alien» θα επισκεφθεί 30 χρόνια αργότερα, αλλά ο σκηνοθέτης λέει ότι ο «Προμηθέας» δεν είναι «πρίκουελ» της ταινίας εκείνης, όπου το πλήρωμα ενός διαστημοπλοίου αντιμετωπίζει ένα τέρας που κάνει την εμφάνισή του βγαίνοντας από το στήθος κάποιου. Μετά από πέντε σίκουελ, πίστευε πως το franchise είχε τελειώσει, συγκρίνοντας το τέρας με ανέκδοτο που ξεθύμανε από τις πολλές επαναλήψεις. Πριν από τρία χρόνια, επιθυμώντας να επιστρέψει στην επιστημονική φαντασία, σκέφθηκε ότι θα μπορούσε να υπάρξει ένας τρόπος να επιστρέψει στο Alien, αναζητώντας ένα νήμα από την αρχική ιστορία το οποίο είχε παραμεληθεί.
Στην πρώτη ταινία το ατυχές πλήρωμα βρίσκει ένα σαραβαλιασμένο διαστημόπλοιο και στη θέση του πιλότου υπάρχει ένα γιγαντιαίο ανθρωποειδές που το στήθος του έχει εκραγεί. Στην επόμενη σκηνή, ένα παράξενο αυγό ανοίγει, και αυτό που υπήρχε μέσα του τυλίγεται γύρω από το κεφάλι ενός μέλους του πληρώματος, που το ερμηνεύει ο Τζον Χαρτ. Ωστόσο, όπως είπε ο Σκοτ, του έκανε εντύπωση που κανένας δεν τον ρώτησε για τον «διαστημικό τζόκεϊ», το αινιγματικό πλάσμα που βρισκόταν στη θέση του πιλότου.
«Ποιος ήταν; Γιατί προσγειώθηκε εκεί; Τι έπαθε; Και γιατί κουβαλούσε ένα τόσο φοβερό φορτίο;». Οι απορίες αυτές έδωσαν το έναυσμα για να συγκροτηθεί το σενάριο της καινούργιας ταινίας.
«Ελπίζω να μη μας επισκεφθούν»
Σε συνεντεύξεις και συζητήσεις, ο Ρίντλεϊ Σκοτ έχει εκφράσει κάποια συμπάθεια για την ιδέα ότι είναι σχεδόν «μαθηματικά αδύνατον» να αναπτύχθηκε η ζωή στη γη χωρίς κάποια βοήθεια. «Ποιος την προώθησε;» ρωτάει.
Μήπως έχουμε δεχτεί στο παρελθόν επισκέψεις από θεούς ή εξωγήινους; «Αν έγινε αυτό, θα πρέπει να ήταν δισεκατομμύρια χρόνια πιο προηγμένοι από εμάς σε τεχνολογία, κάτι σαν θεοί ή μηχανικοί της συμπαντικής ζωής». Και θα θέλαμε πράγματι να τους ξανασυναντήσουμε;
Ο συμπατριώτης του σκηνοθέτη, ο κοσμολόγος Στίβεν Χόκινγκ, έχει συμβουλέψει να είμαστε προσεκτικοί Εκεί Εξω. «Αρκεί να δούμε τον εαυτό μας για να διαπιστώσουμε πως η ευφυής ζωή μπορεί να αναπτυχθεί σε κάτι που δεν θα θέλαμε να συναντήσουμε», είπε ο δρ Χόκινγκ.
Ο Ρίντλεϊ Σκοτ συμφωνεί: «Ελπίζω ότι δεν θα μας επισκεφθούν».
Οπως όμως προτείνει η ταινία, πιθανόν να μην μπορέσουμε να αντισταθούμε στον πειρασμό να τους επισκεφθούμε εμείς, είτε το θέλουν είτε όχι.
H KAΘHMEPINH 27-05-12