Το Φεστιβάλ Καννών φέτος, εκτός από κινηματογραφικές προτάσεις, δίνει τροφή και στον δημοσιογραφικό κόσμο με τα επεισοδιακά περιστατικά που δεν έχουν τέλος.
Ανταπόκριση Δημήτρης Εϊπίδης
Μετά την κλοπή των κοσμημάτων μεγάλης αξίας, ακολούθησε περιστατικό με πυροβολισμούς κατά τη διάρκεια μιας τηλεοπτικής συνέντευξης, ενώ εκλάπησαν και οι βαλίτσες ενός επίσημου προσκεκλημένου μέσα από το δωμάτιο του ξενοδοχείου στο οποίο διέμενε. Κι όλα αυτά υπό βροχή.
Μέσα στις αίθουσες, ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι αμείωτο, τόσο εντός όσο και εκτός διαγωνιστικού προγράμματος.
Ο ιρανικής καταγωγής δημιουργός Καβέ Μπαχτιαρί υπογράφει το «L’ escale», μια ταινία με θέμα τη ζωή των παράνομων ιρανών μεταναστών στην Αθήνα. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης ζει στην Ελβετία, ωστόσο ένα συγγενικό του πρόσωπο βρέθηκε δίχως επίσημα χαρτιά στην Αθήνα, γεγονός που έδωσε στον Μπαχτιαρί το έναυσμα να πραγματοποιήσει αυτό το φιλμ, στο οποίο τα όρια ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας θολώνουν. Η σκληρή, ωμή πραγματικότητα των ανθρώπων που αναζητούν ένα καλύτερο αύριο, αλλά και ένα πέρασμα στη Δύση, καταγράφεται στην αληθινή της διάσταση, με άξονα τις αφηγήσεις των μεταναστών και φόντο μια πόλη, κρυμμένη σε υπόγεια.
Ένα προσωπικό ντοκιμαντέρ, που ξαναζωντανεύει το οδυνηρό παρελθόν μιας οικογένειας αλλά και ενός ολόκληρου λαού, προβλήθηκε στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα». Το «The Missing Picture» του Ρίτι Παν αφηγείται τις μέρες και πράξεις των κόκκινων Χμερ στην Καμπότζη, συνδυάζοντας προπαγανδιστικό υλικό του τότε καθεστώτος και ακίνητες φιγούρες από πλαστελίνη. Ο Παν, ελλείψει αρχειακού υλικού, επιχειρεί μια ασυνήθιστη μείξη, που ωστόσο λειτουργεί, γεφυρώνοντας παρελθόν και παρόν.
Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΙΜΩΜΕΝΗ ΧΩΡΑ
Στο διαγωνιστικό τμήμα ξεχώρισε η καινούργια ταινία των αδερφών Κοέν με τίτλο «Inside Llewyn Davis», η οποία βασίζεται ελεύθερα στη βιογραφία του Ντέιβ Βαν Ρογκ. Η φολκ μουσική, η Νέα Υόρκη του ’50 και η καθημερινότητα ενός νέου μουσικού που προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρό του, αποτελούν την πρώτη ύλη μέσα από την οποία οι Κοέν δημιουργούν ένα τοπίο μελαγχολικό, ιλαροτραγικό, συνεπές στο σινεμά τους, ωστόσο διαφορετικό, που υμνεί τη φολκ μουσική παράδοση.
Ο Κορε-Έντα Χιροκάζου υπογράφει το «Like Father, Like Son», οικογενειακό δράμα με αφηγηματικό άξονα ένα σύγχρονο ζευγάρι, του οποίου η ζωή διαταράσσεται όταν μαθαίνουν ξαφνικά ότι ο 6χρονος γιος τους δεν είναι το βιολογικό τους παιδί. Ένα λάθος τους φέρνει αντιμέτωπους με βασικά ερωτήματα για το τι σημαίνει να είσαι γονέας και κατά πόσο οι σχέσεις αίματος ορίζουν τελικά τη γονεϊκή ιδιότητα. Ο δημιουργός διαρρηγνύει τόσο τον οικογενειακό όσο και τον κοινωνικό ιστό, και αφηγείται την ιστορία του σε πολλαπλά επίπεδα, με τρυφερότητα και χιούμορ, αλλά και προσήλωση στις λεπτομέρειες.
Σήμερα Τρίτη, η Ελλάδα είναι τιμώμενη χώρα στην ετήσια κινηματογραφική εκδήλωση «Regions Capitales pour le Cinema» του Φεστιβάλ Καννών. Στη φετινή συνάντηση, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, εφτά νέοι έλληνες παραγωγοί θα προωθήσουν τα επερχόμενα σχέδιά τους μέσα από συναντήσεις με σημαντικούς ξένους παραγωγούς και χρηματοδότες. Τους ευχόμαστε να ευοδωθούν οι προσπάθειές τους.
(Εφ. Μακεδονία 21/05/2013)