Με το «That Day, On the Beach» (1983), το θαυματουργό του ντεμπούτο μεγάλου μήκους, έγινε ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης που έθεσε τις απαρχές του κινηματογραφικού Νέου Κύματος της Ταϊβάν και ταυτόχρονα σύστησε στον κόσμο (και αργότερα στον Γουόνγκ Καρ Γουάι) τον θρυλικό διευθυντή φωτογραφίας Κρίστοφερ Ντόιλ.
Με το πολυπαινεμένο «Taipei Story» (1985) έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον Χου Χσιάο Χσιέν, έναν από τους σπουδαιότερους δημιουργούς του μοντέρνου σινεμά, και μοιράστηκε σεναριακά καθήκοντα μαζί του.
Με το επικό «A Brighter Summer Day» (1991), το αδιαφιλονίκητο αριστούργημα της φιλμογραφίας του, όχι μόνο κέρδισε τον θαυμασμό της παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας αλλά και είδε την ταινία του να ψηφίζεται από 5000 κορυφαίους κριτικούς του εξωτερικού ως μία από τις εκατό σημαντικότερες που έγιναν ποτέ.
Με το πολυφωνικό οικογενειακό δράμα «Yi Yi» (2000) τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας του Φεστιβάλ Καννών, καταξιώθηκε στο διεθνές κοινό και κατέληξε με μια θέση ανάμεσα στις δέκα καλύτερες ταινίες της δεκαετίας εκείνης από αξιοσέβαστα έντυπα (New York Times, Village Voice, Sight and Sound) και γιγαντιαίους θεωρητικούς όπως η Σούζαν Σόνταγκ
Και στο διάστημα μιας καλλιτεχνικά συναρπαστικής φιλμογραφίας, η οποία απλώθηκε σε είκοσι χρόνια και παρήγαγε το ένα κομψοτέχνημα μετά το άλλο, ο Ταϊβανός σκηνοθέτης έγινε ο ποιητής της περίτεχνης αφήγησης, της σύγκρουσης του παλιού με τον καινούργιο κόσμο, της προσπάθειας του ανθρώπου να παραμείνει ανεπηρέαστος μπροστά στις κατακλυσμιαίες πολιτικοκοινωνικές αλλαγές που συντελούνται στον μικρόκοσμό του, στην κοινότητά του, στην πόλη του, στη χώρα του.
Ο Edward Yang/ Έντουαρντ Γιανγκ (1947-2007) εγκατέλειψε τη ζωή πολύ νωρίς, σε ηλικία 59 ετών, και στο αποκορύφωμα μιας εκπληκτικής καριέρας η οποία υποσχόταν να γεννήσει πολλά ακόμη αριστουργήματα. Η κινηματογραφική κληρονομιά που άφησε πίσω του, ωστόσο, τον τοποθετεί επάξια πλάι στους μέγιστους εκπροσώπους της σύγχρονης ασιατικής κινηματογραφίας.
(δ.τ. 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας -Νύχτες Πρεμιέρας)