(Η Επίθεση)
του Ziad Doueiri
theattac.jpg

Ένας διαπρεπής χειρούργος, Άραβας στην καταγωγή, βρίσκεται αντιμέτωπος μ’ ένα γεγονός που τον συνταράσσει: το θάνατο της γυναίκας του, ως αποτέλεσμα μιας τρομοκρατικής επίθεσης στο Τελ Αβίβ. Όταν αντιλαμβάνεται ότι οι ισραηλινές αρχές θεωρούν ότι η γυναίκα του δεν είναι το θύμα, αλλά ο βομβιστής αυτοκτονίας, τότε το προσωπικό (και όχι μόνο) σύμπαν του καταρρέει. Αποφασίζει να αναζητήσει την πραγματική αλήθεια…
Επικεντρωμένη πάνω στο πρόσωπο του νεαρού γιατρού και εστιάζοντας στις οδύνες και τις λύπες ενός πένθους αβάστακτου, η ταινία χωρίζεται σε δύο ευδιάκριτα μέρη. Το πρώτο μέρος, που διαδραματίζεται στο Τελ Αβίβ, αφηγείται τα σχετικά με την τρομοκρατική επίθεση και ότι την ακολούθησε. Ενώ, το δεύτερο μέρος εστιάζει στην επίσκεψη του ήρωα στην Nablus, μια πόλη στα Παλαιστινιακά Εδάφη, όπου αναζητά απαντήσεις στα ερωτήματα του τα σχετικά με τα κίνητρα της γυναίκας του. Η αντίθεση ανάμεσα στους δύο χώρους είναι ακραία και έντονη: από την μια εικόνες μιας δυτικής μεγαλούπολης που μοιάζει να ζει μια ειρηνική ζωή και από την άλλη χώροι και πρόσωπα μιας πόλης υπό κατοχής.
Ωστόσο και οι δύο αυτοί τόποι δεν είναι παρά οι όψεις του ίδιου νομίσματος: μιας περιοχής που τελεί υπό καθεστώς διαρκούς πόλεμου, ενός τόπου όπου οι αντιθέσεις είναι έντονες και ακραίες, ενός τοπίου περίπλοκου και δαιδαλώδους. Αυτή η εικόνα αποκαλύπτεται ξαφνικά στον ήρωα, αυτό το τοπίο προσπαθεί να εξερευνήσει. Ωστόσο αντανάκλαση αυτών αντιθέσεων είναι και ο ίδιος: αρνούμενος την καταγωγή του, ζώντας μια ζωή ευημερίας εν μέσω ενός πολέμου είναι ένα πρόσωπο αληθινά δραματικό.
Ότι ωθεί την αφήγηση είναι το μυστήριο της παντρεμένης γυναίκας, που ξαφνικά μετατρέπεται σε βομβιστή αυτοκτονίας: τα αισθήματα απόρριψης και προδοσίας που κατακλύζουν τον άνδρα – πρωταγωνιστή, η ανάγκη για επανεξέταση της συζυγικής σχέσης εγείρουν ερωτήματα. Με τον κεντρικό χαρακτήρα -ήρωα να τίθεται εξ ανάγκης στη θέση ενός ντετέκτιβ, είναι ακριβώς αυτά τα ερωτήματά του που ζητούν επιτακτικά απάντηση, τα οποία συντηρούν έως τέλους την γεμάτη εντάσεις αφηγηματική εκκρεμότητα.
Ισορροπημένη και ψύχραιμη στην οπτική της και διαθέτοντας κάποια από τα στοιχεία ενός καλού θρίλερ, η σκηνοθεσία σχεδιάζει το πορτραίτο ενός άνδρα που βιώνει ένα πένθος βαρύ ευρισκόμενος στο μεταίχμιο δύο κόσμων. Παράλληλα, συνδέοντας το προσωπικό στοιχείο -τα συναισθήματα θλίψης λόγω της απώλειας- μ’ ότι περιβάλλει τον ήρωα (τόπο, πρόσωπα, κοινωνικές συνθήκες), ιχνηλατεί και ένα κοινωνικό και πολιτικό τοπίο δύσβατο, περίπλοκο, σχεδόν απροσπέλαστο.

Δημήτρης Μπάμπας

Υ.Γ. Το σενάριο της ταινίας βασίζεται στο μυθιστόρημα του Γιασμίνα Χάντρα (Yasmina Khadra).