Systemsprenger, Nora Fingscheidt
Ζωηρή, άγρια, απρόβλεπτη. Η εννιάχρονη Benni οδηγεί τους πάντες σε απόγνωση. Απ’ το σχολείο αποβάλλεται διαρκώς. Ανάδοχες οικογένειες, οίκοι φιλοξενίας, ειδικά σχολεία δεν είναι σε θέση να τη συγκρατήσουν. Η μικρή δραπετεύει συνεχώς, γιατί αυτό που θέλει είναι να επιστρέψει στο σπίτι της. Κι ενώ για την υπηρεσία ανηλίκων αποτελεί πλέον πολύ δύσκολη περίπτωση, η ίδια το μόνο που επιζητεί είναι η αγάπη και η ασφάλεια της μητρικής αγκαλιάς. Ωστόσο η μητέρα της αρνείται να τη δεχτεί, γιατί δεν μπορεί να την αντιμετωπίσει, ενώ και οι υπόλοιπες λύσεις σταδιακά εξαντλούνται. Σε μια ύστατη προσπάθεια η υπεύθυνη της υπηρεσίας αναθέτει την επίβλεψή της σε έναν ειδικό εκπαιδευτή πάνω σε ζητήματα βίας ανηλίκων, ο οποίος και θα προσπαθήσει να την απελευθερώσει από αυτό το επικίνδυνο σπιράλ οργής και επιθετικότητας.
Η Nora Fingscheidt δηλώνει σχετικά: « Με γοητεύουν τα παιδιά που δε τιθασεύονται εύκολα και ξεχειλίζουν από ενέργεια. Παιδιά που με ακάθεκτη ορμή έρχονται να κλονίσουν την εικόνα του υπάκουου και αξιαγάπητου παιδιού. Πριν από έξι χρόνια κατά τη διάρκεια ενός ντοκιμαντέρ για ένα κατάλυμα αστέγων στη Στουτγάρδη έπεσα πάνω σε μια δεκατετράχρονη που έφερναν εκείνη τη μέρα, απλά γιατί κανένα ίδρυμα δεν τη δεχόταν εξαιτίας της παραβατικής της συμπεριφοράς. Ακολούθησε μια μακρά περίοδος έρευνας και συγγραφής, μια διαδικασία που με έφερνε συχνά στα όρια μου, αλλά που εν τέλει με εμπλούτισε προσωπικά όσον αφορά αυτά τα παιδιά, τους παιδαγωγούς, το σύστημα, την ίδια την κοινωνία…. Κάναμε αυτή την ταινία για να εγείρουμε την κατανόηση για παιδιά όπως η Benni.»
Öndög, Wang Quan An
Ένας νεαρός αστυνόμος καλείται να περιφρουρήσει μόνος του τον τόπο ενός εγκλήματος. Μια γυναίκα βοσκός στέλνεται για να τον βοηθήσει. Στην ερημιά της κρύας νύχτας στα λιβάδια της Μογγολίας ο δεκαοχτάχρονος θα συνάψει ερωτική σχέση με τη γυναίκα και η τριανταπεντάχρονη θα μείνει έγκυος. Tα κίνητρα ωστόσο της γυναίκας φαίνονται να είναι βαθύτερα και πολύπλοκα. Ενώ η αγάπη τους μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο αν κρατηθεί μακριά από έναν άλλον άνδρα.
Ο σκηνοθέτης δηλώνει : « Πάντα έγραφα το σενάριο των ταινιών μου, αλλά αυτή τη φορά δεν υπήρχε σενάριο. Ό,τι έχω δει στη Μογγολία εκτείνεται πέρα από κάθε έννοια γλώσσας. Μετά από 90 μέρες προετοιμασίας, 60 μέρες γυρισμάτων και ύστερα από αμέτρητες δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε στην πορεία, ήξερα ότι το Öndög θα ήταν μια ταινία για τη ζωή, το θάνατο και τον έρωτα. Ό,τι έβλεπα όμως τώρα μετά το μοντάζ ήταν διαφορετικό από τη ζωή, το θάνατο και τον έρωτα. Κατά την παραμονή μου στη Μογγολία ένιωσα τη δική τους αντίληψη για το χρόνο. Τα πάντα σχεδόν άλλαζαν σημασία. Και τίποτα από όσα ήξερα δεν ήταν όπως πριν.»
Grâce à Dieu (By the Grace of God), François Ozon
Ο Alexandre ζει με τη γυναίκα και τα παιδιά του στη Λυών. Μια μέρα ανακαλύπτει τυχαία ότι ο ιερέας που τον κακομεταχειριζόταν όταν ήταν πρόσκοπος εξακολουθεί να δουλεύει με νέους. Οι απωθημένες αναμνήσεις έρχονται στην επιφανεια. Ο Alexandre βρίσκει τελικά το θάρρος να αναλάβει δράση εναντίον αυτού του ανθρώπου. Η αναζήτησή του για άλλα θύματα του κληρικού, τον οποίο ο περίγυρός του τον σέβεται και τον υπολείπτεται, οδηγεί τον Alexandre στους François και Emmanuel. Κάθε ένας από αυτούς τους τρεις άνδρες παλεύει με τον εαυτό του με τρόπο διαφορετικό. Και καθένας από αυτούς θα πρέπει να παλαίψει με τις σκιές του παρελθόντος...
Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που αφορούσαν τον ιερέα Bernard Preynat, ο οποίος, το 2016, κατηγορήθηκε για σεξουαλική επίθεση σε 70 αγόρια στη Λυών. Σ΄αυτήν ο François Ozon απεικονίζει τα θύματα ως ενήλικες άνδρες και αποκαλύπτει τις ακόμα ανοικτές πληγές τους. Ταυτόχρονα, η ταινία επικρίνει τη σιωπή της εκκλησίας για την παιδεραστία και θέτει ερωτήματα για τη συνενοχή της. Από τον Ιανουάριο του 2019, ο Καρδινάλιος Philippe Barbarin δικάζεται για «μη καταγγελία σεξουαλικής επιθετικότητας».
(πηγή κατάλογος Berlinale 2019, σημειώσεις για την παραγωγή. Π.)