Ο Ernst Lubitsch ήταν ένας Γερμανός στην καταγωγή σκηνοθέτης και παραγωγός ταινιών, ο οποίος εργάστηκε κυρίως στην περίοδο του κινηματογράφου του βωβού και της πρώιμης εποχής του ήχου.Υπήρξε ένας από τους πιο επιδραστικούς σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου, και δημιούργησε πολλές σημαντικές ταινίες κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Ήταν γνωστός για το σκηνοθετικό του ύφος, το οποίο συνδύαζε την κομψότητα, την έξυπνη σάτιρα και την απαλότητα στην αντιμετώπιση του ανθρώπινου συναισθήματος.
Ο Lubitsch ήταν γνωστός για τον τρόπο με τον οποίο αποδίδε το χιούμορ μέσω των στοιχείων της κομψότητας και της λεπτότητας. Οι ταινίες του συχνά περιέχουν ευφυείς ατάκες και απρόσμενες ανατροπές, αλλά ποτέ δεν επιδιώκει να προσβάλλει ή να προκαλέσει το κοινό του με βίαιο ή συμβατικό χιούμορ. Αντίθετα, οι ταινίες του έχουν ένα εκλεπτυσμένο, κομψό ύφος που σέβεται την ευφυΐα του κοινού του.
Ο Lubitsch επίσης χαρακτηριζόταν και για τον τρόπο με τον οποίο προβάλλει τις σχέσεις ανάμεσα στους χαρακτήρες του. Αντί να βασίζεται σε βίαιες συγκρούσεις ή απειλητικές καταστάσεις, οι ταινίες του έχουν μια ευαίσθητη αντιμετώπιση των ανθρωπίνων σχέσεων. Συχνά, οι χαρακτήρες του εκφράζονται μέσω των κινήσεων τους και του λόγου του σώματος, κάτι που απαιτεί μια μεγάλη δόση εξυπνάδας και εκλεπτυσμένου χιούμορ.
Το "Lubitsch touch" αναφέρεται συνήθως στην ικανότητα του Lubitsch να επιτυγχάνει αυτό το εξαιρετικά δύσκολο ισορροπημένο στυλ. Η ταινία "Trouble in Paradise" (1932) είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα του στιλ του Lubitsch, καθώς συνδυάζει την κομψότητα, την αισθησιακότητα και το εξυπνό χιούμορ σε μια υπέροχη, ανεπανάληπτη ταινία.
(...) Η έκφραση "Lubitsch Touch" αναφέρεται στον στυλ του σκηνοθέτη Ernst Lubitsch, ο οποίος ήταν γνωστός για την ικανότητά του να δημιουργεί κωμωδίες με λεπτή και έξυπνη αίσθηση του χιούμορ. Η έκφραση χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει την ιδιαίτερη αίσθηση των ταινιών του Lubitsch, η οποία συνδυάζει την κομψότητα, την έξυπνη σάτιρα και την απαλότητα στην αντιμετώπιση του ανθρώπινου συναισθήματος. Σε γενικότερο πλαίσιο, η έκφραση "Lubitsch Touch" μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει μια ιδιαίτερη αισθητική ή στιλιστική προσέγγιση σε μια ταινία ή ένα έργο τέχνης, που αποδίδει με ευαισθησία τα ανθρώπινα συναισθήματα και τις σχέσεις.
(...) Η ταινία του Lubitsch "To Be or Not to Be" (1942) θεωρείται ένα από τα αριστουργήματά του και μια από τις κορυφαίες κωμωδίες όλων των εποχών. Η ταινία επικεντρώνεται στην προσπάθεια ενός θεατρικού συνόλου στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου να βοηθήσει τον αγώνα ενάντια στους Ναζί.
Η ταινία αποδεικνύει την ικανότητα του Lubitsch να αντιμετωπίζει ευαίσθητα θέματα με απερίγραπτο χιούμορ και αίσθηση του στυλ. Η ταινία είναι γεμάτη με απολαυστικές ατάκες, παρωδίες και πρωτότυπες ιδέες, και οι ερμηνείες των ηθοποιών, συμπεριλαμβανομένων των Jack Benny και Carole Lombard, είναι εξαιρετικές.
Η ταινία είναι επίσης σημαντική για την περίοδο που δημιουργήθηκε, καθώς αντιμετώπισε με επιδεξιότητα και κομψότητα το αμφιλεγόμενο θέμα της επίθεσης των Ναζί στην Πολωνία και των διώξεων των Εβραίων . Συνολικά, η ταινία "To Be or Not to Be" είναι ένα κλασικό παράδειγμα του στιλ του Lubitsch και μια κορυφαία προσφορά στην ιστορία του κινηματογράφου.
Πέραν της προηγούμενης, στις πιο γνωστές ταινίες του Lubitsch συγκαταλέγονται οι εξής:
"The Marriage Circle" (1924): Αυτή η ταινία θεωρείται μια από τις πιο χαρακτηριστικές του Lubitsch και ένα από τα πρώτα του κωμικά αριστουργήματα.
"Trouble in Paradise" (1932): Αυτή η ταινία είναι ένα από τα πιο διάσημα έργα του Lubitsch, και θεωρείται ένα πρότυπο της κομεντί με θέμα την απάτη.
"Ninotchka" (1939): Αυτή η ταινία είναι μια κομεντί με πρωταγωνίστρια την Greta Garbo, και συνδυάζει το στιλ του Lubitsch με την ψυχρή ρωσική αισθητική του πολιτισμού.
"The Shop Around the Corner" (1940): Αυτή η ταινία είναι μια ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστές τους James Stewart και Margaret Sullavan, και είναι μια από τις πιο γνωστές και αγαπημένες ταινίες του Lubitsch.
(πηγή ChatGPT)