Ο Gustav Machatý γεννήθηκε στην Πράγα το 1901. Ξεκίνησε την καριέρα του σε πολύ νεαρή ηλικία δουλεύοντας ως πιανίστας σε θέατρα, κατόπιν ως ηθοποιός και τα αμέσως επόμενα χρόνια ως σκηνοθέτης. Έζησε στο Χόλυγουντ για τέσσερα χρόνια δίπλα στους σκηνοθέτες D.W. Griffith και Erich von Stroheim των οποίων η άποψη για τον ερωτικό κινηματογράφο σίγουρα τον επηρέασε.
Έγινε διάσημος για την ταινία του Extase η οποία όμως του δημιούργησε πολλά προβλήματα με την λογοκρισία και αναγκάστηκε να την επεξεργαστεί ξανά. Λόγω της έλλειψης ενίσχυσης για τις ταινίες του από τη χώρα του, αναγκάστηκε να εργάζεται σε Αυστρία, Ιταλία, Γερμανία και Η.Π.Α. καμία όμως από τις μετέπειτα ταινίες του δεν κατάφερε να κάνει μεγάλη επιτυχία όπως το Erotikon (1929)και το Extase (1933). Επέστρεψε στην Ευρώπη το 1951 όπου έγραψε έργα για το θέατρο και το ραδιόφωνο.
Erotikon (1929)
Η Andrea, η κόρη ενός σιδηροδρομικού φρουρού, έχει αποπλανηθεί από έναν νέο με τον οποίο περνάει τη νύχτα μαζί όταν εκείνος χάνει το τελευταίο τρένο. Η Andrea μένει έγκυος αλλά ο George δεν σκέφτεται να την παντρευτεί. Το μωρό τελικά πεθαίνει αλλά για καλή της τύχη γνωρίζει τον Pistek τον οποίο παντρεύεται. Μετά από χρόνια, ο George επιστρέφει στη ζωή της Andrea και εκείνη επιβεβαιώνοντας ότι τον αγαπά ακόμα, ανταποκρίνεται στον έρωτά του.
Ο Τσέχος σκηνοθέτης αναμιγνύει το μελόδραμα με αναπάντεχα κομψές κινήσεις, επικοινωνώντας το συναίσθημα και τη δράση. Ο Machatý σκηνοθετεί μια πρωτοποριακή ταινία, χωρίς να χρησιμοποιεί καθόλου γυμνό αλλά διατηρώντας τη σαγηνευτική δύναμη μέσα από τη χρήση συμβόλων και της υποκειμενικής κάμερας.
Με τους Ita Rina, Olaf Fjord, Charlotte Susa et Theodor Pistek.
Extase (1933)
Η Eva είναι παντρεμένη με έναν τζέντλεμαν αλλά διαπιστώνει ότι έχει εμμονή με την τάξη στη ζωή της και καθόλου χώρο για πάθος. Απελπισμένη τον εγκαταλείπει και επιστρέφει στο σπίτι του πατέρα της. Μια μέρα, κάνοντας μπάνιο στη λίμνη γνωρίζει έναν νέο άντρα και τον ερωτεύεται. Ο σύζυγός της είναι λυπημένος που έφυγε η γυναίκα του όμως η μοίρα τον φέρνει δίπλα στο νέο εραστή που την «έκλεψε».
Μία από τις περιβόητες ταινίες της δεκαετίας του ’30 που έγιναν θέμα συζήτησης εξαιτίας των σκανδαλιστικών σκηνών πάθους της άγνωστης τότε Hedy Kiesler που αργότερα έγινε σταρ του Χόλυγουντ ως Hedy Lamarr.
Το φιλμ έγινε διαβόητο χάρη στα κοντινά πλάνα του προσώπου της Hedy με ζωγραφισμένη την έκφραση της ηδονής, και στις γυμνές σκηνές της (που σε πολλές εκδόσεις της ταινία λογοκρίθηκαν). Η ίδια έγινε διάσημη σαν μια από της πρώτες ηθοποιούς που υποκρίθηκαν οργασμό στη μεγάλη οθόνη, και που αποκάλυψαν το στήθος τους σε μια ταινία ευρείας διανομής.
Ο Robert Horton σημειώνει για την ταινία: "Ο Gustav Machatý «χτίζει» την ταινία μέσα από ένα παιχνίδι συμβόλων και σημάτων κυρίως σεξουαλικών. Όσο συνηθισμένο φαίνεται σήμερα, είναι εντυπωσιακό το θάρρος του Machatý να απεικονίσει έναν από τους πρώτους οργασμούς στην ιστορία του κινηματογράφου. Και είναι αυτά τα εκφραστικά μάτια της Hedy Lamarr που είναι πιο σημαντικά από το γυμνό της σώμα. Αδιαμφισβήτητα είναι μια μελλοντική σταρ".
Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας το 1934 .
Με τους Hedy Lamarr, Aribert Mog, Zvonimir Rogoz, Leopold Kramer, Emil Jerman.
(πηγή δελτίο τύπου)