του Joel Schumacher
phone1.jpg
Επικεντρωμένο γύρω από ένα τηλεφωνικό θάλαμο -σίγουρα ένας πρωτότυπος δραματικός χώρος-, η ταινία Τηλεφονικός Θάλαμος (Phone Booth) του Joel Schumacher αναπτύσσει όλη την δράση και τις εντάσεις της γύρω από αυτόν.
Η ταινία αφηγείται την ιστορία του Στου Σέπαρντ, ενός σύμβουλου ΜΜΕ που παγιδεύεται σ' ένα τηλεφωνικό θάλαμο. Κεντρικό ζήτημα που προκαλεί την αφήγηση είναι ότι αν ένα τηλεφώνημα μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή, τότε -όπως συμβαίνει στην περίπτωση του πρωταγωνιστή-, μπορεί επίσης και να σου την τελειώσει.
Η περιέργεια είναι η αφετηρία της αφήγησης: ο Στου Σέπαρντ ακούει ένα τηλέφωνο σ' ένα τηλεφωνικό θάλαμο να χτυπάει. Ξέρει ότι πρόκειται για λάθος κλήση, αλλά η περιέγεια τον προτρέπει να το σηκώσεις. Ένα τηλέφωνο που χτυπά απαιτεί απάντηση, αλλά όταν ο Στου Σέπαρντ απαντά οι απαιτήσεις του συνομιλητή του θα τον εκπλήξουν δυσάρεστα: βρεθεί εμπλεκόμενος ξαφνικά σε ένα βασανιστικό "παιχνίδι". «Κλείσε», του λέει η φωνή «και θα βρεθείς νεκρός». Στην άλλη άκρη της γραμμής βρίσκεται ένας ελεύθερος σκοπευτής, ένας serial killer, και τον απειλεί ότι θα τον πυροβολήσει αν το κλείσει.
Μια ξαφνική και συγκλονιστική πράξη βίας κοντά στο θάλαμο τραβά την προσοχή της αστυνομίας, η οποία καταφθάνει με τη συνοδεία των media. Πιστεύουν ότι ο Στου είναι αυτός που κρατά όπλο και αποτελεί κίνδυνο και όχι ο αθέατος δολοφόνος την ύπαρξη του οποίου δεν γνωρίζουν. Γρήγορα ο Στου Σέπαρντ πολιορκημένος από αστυνομία, media και serial killer θα γίνει το θέμα της ημέρας στα τηλεοπτικά κανάλια. Ο επικεφαλής της αστυνομίας θα προσπαθησεί να τον πείσει να εγκαταλείψει το θάλαμο. Όμως, εν αγνοία του Ρέιμι, της ομάδας του, των δημοσιογράφων που έχουν κατακλείσει την περιοχή, της γυναίκας του Στου και της πελάτισσας/επίδοξης ερωμένης του, ο άγνωστος άντρας τούς έχει όλους στο στόχαστρό του.
phone2.jpgΚαθώς ο χρόνος περνά, ο Στου, ο οποίος μέχρι τότε έχει διάγει ένα βίο ανήθικο, ιδιοτελή και γεμάτο ψέματα, βρίσκεται προ πολλών διλλημάτων: πρέπει απελευθερωθεί όχι μόνο από όλους αυτούς που τον περιτριγυρίζουν αλλά και απο τον ίδιο του τον εαυτό- πρέπει να πραγματοποιήσει ένα ηθικό άλμα. Ο άγνωστος τον έχει αφήσει συναισθηματικά και κυρίως ηθικά γυμνό. Τα ψέματά του, οι υποκρισίες του, οι μισές αλήθειες του, οι εσκεμμένες ασάφειές και αοριστίες του τον έχουν παγιδεύεσει. Πρέπει να απελευθερωθεί κυρίως από τα δεσμά του εαυτού του και λιγότερο από τον άγνωστο που τον απειλεί.
Ολη ένταση κρύβεται στο γεγονός της ακινησίας του ήρωα: οποιαδήποτε κίνηση του έξω απο τον τηλεφωνικό θάλαμο σημαίνει τον θάνατο του. Κάτι εξαιρετικά πρωτότυπο για το σινεμά του Χόλιγουντ που όλο στηρίζεται στην κίνηση. Ο σεναριογράφος Larry Cohen προσπαθούσε επί 20 ολόκληρα χρόνια να βρει έναν τρόπο να γυρίσει μια ταινία μέσα σε τηλεφωνικό θάλαμο. Όπως δηλώνει σχετικά : «Είναι μοναδικό μέρος για να παγιδευτεί κάποιος - ακριβώς στη μέση της πόλης, περιτριγυρισμένος από χιλιάδες ανθρώπους. Φανταζόμουν ένα σενάριο στο οποίο δε θα μπορούσε να βγεις από το θάλαμο, θα ήταν σαν ένας γυάλινος τάφος. Όλοι μπορούν να σε δουν αλλά κανείς δεν γνωρίζει ότι είσαι θύμα τρομοκρατίας. Η απόλυτη παγίδα.» Η ακινησία του κεντρικού ήρωα δίνει την ευκαιρία στον σκηνοθέτη να επικεντρωθεί στην ερμηνευτική του ηθοποιού του που τον υποδύεται, δηλαδή του Colin Farrell. Παράλληλα η ακινησία και η παγίδευση επιτρέπουν τον σκηνοθέτη να αρθρώσει ένα ηθικό λόγο πάνω στην υποκρισία και την διαφθορά της αμερικάνικης κοινωνίας. Το μαρτύριο του ήρωα για να έχει μια αξία απαιτεί απ' αυτόν να αποδεχθεί τα αμαρτήματά του, δηλαδή να ομολογήσει δημόσια την ηθική σαθρότητα και την διαφθορά του.
Το Phone Booth είναι μια ταινία πάνω στο πως υπερβολή της επικοινωνίας ή κακή της χρήση μπορεί να οδηγήσει στην παγίδευση, στο πως η εξομολόγηση και η αυτοκριτική μπορεί να απελευθερώσει.

(Πηγή: δελτίο τύπου)