του Sergej Stanojkovski

Η Zana ζει μια δύσκολη ζωή. Βρίσκεται έγκλειστη στο ψυχιατρείο λόγω ψυχολογικών προβλημάτων, που σχετίζονται με το οικογενειακό της περιβάλλον. Όμως η ώρα της εξόδου από το ίδρυμα έχει φθάσει και η ηρωίδα πηγαίνει για να ζήσει στο πατρικό της σπίτι. Τώρα είναι μόνη καθώς η οικογένεια της απουσιάζει. Μόνη της συντροφιά ο Janko ένας εργάτης που επιδιορθώνει το σπίτι. Ο Janko είναι πρώην κρατούμενος και αποφυλακίσθηκε με όχι και τόσο νόμιμο τρόπο. Τον πληρώνει η οικογένεια της Zana για να την προσέχει και να την παρακολουθεί. Ο Janko μένει στην αρχή σ’ ένα πορνείο, αλλά αργότερα νοικιάζει ένα μικρό δωμάτιο. Παρόλο που αρχικά αντιμετωπίζει με ψυχρότητα και απάθεια την νεαρή κοπέλα, γρήγορα τα αισθήματα του απέναντι της αλλάζουν. Η Zana γοητεύεται από τον Janko και αυτός φαίνεται να ανταποδίδει μ’ ένα ανάλογο τρόπο τα θερμά της συναισθήματα. Όμως πίσω απ΄ όλα υπάρχει πάντα η οικογένεια της Zana η οποία θα προσπαθήσει να ελέγξει εξελίξεις που μοιάζουν απρόβλεπτες.
Η ταινία είναι το πορτραίτο μιας νεαρής γυναίκας, η οποία μοιάζει να συντρίβεται από ένα δυναστικό οικογενειακό περιβάλλον. Η ηρωίδα αναζητά μια φωτεινή ακτίνα μέσα στο γκρίζο σύμπαν που ζει. Μ’ ένα ανάλογο τρόπο, και ο Janko μοιάζει να ζητά τη διέξοδο από το φαύλο κύκλο που βρίσκεται έγκλειστος. Η συνάντηση τους δείχνει να’ ναι ως μια συνάντηση βασανισμένων και μοναχικών ψυχών που αναζητούν μια όαση. Ακολουθώντας τη φόρμα του μελοδράματος, η σκηνοθεσία επιλέγει τόνους δραματικούς για να αποδώσει την απομόνωση, την μοναξιά της νεαρής κοπέλας (αλλά και του πρώην κρατούμενου).
Kontakt, Sergej Stanojkovski, FYROM, 2004, 110’
Δ.Μ.