(Γαλαξίας)
του Faruk Sokolovic
Ο πόλεμος έχει τελειώσει στη Βοσνία - Ερζεγοβίνη, και ο Mujo ένας πρώην καθηγητής βιολογίας αισθάνεται να ασφυκτιά. Μόνη διέξοδος αποτελεί η μετανάστευση, μαζί με την οικογένεια του, στη Νέα Ζηλανδία. Όμως η απόπειρά του να πάρει την άδεια από το αρμόδιο γραφείο, αποτυγχάνει καθώς αυτός και η γυναίκα του η Sena ανήκουν στο ίδιο θρήσκευμα: άδειες μετανάστευσης δίδονται με ευκολία κυρίως σε ζευγάρια μικτών γάμων, όπου δηλαδή οι δύο σύζυγοι δεν είχαν το ίδιο θρήσκευμα (και άρα αντιμετώπιζαν περισσότερα προβλήματα μέσα στο κλίμα εθνικιστικό μίσος που επικρατούσε στη χώρα). O Mujo αγωνίζεται να επιβιώσει μέσα στο μεταπολεμικό χάος του Σαράγιεβο, ως οδηγός άμαξας. Παρόμοιες δυσκολίες αντιμετωπίζει και ένα άλλο ζευγάρι που μένει στην άλλη πλευρά της πόλης: Η Anka και ο Josip θέλουν και αυτοί να μεταναστεύουν στη Νέα Ζηλανδία, ενώ αντιμετωπίζουν με δραματικό τρόπο το πρόβλημα τεκνοποίησης.
Οι διαδρομές των δύο ζευγαριών θα συναντηθούν μέσω του Αle, έναν νεόπλουτο του πολέμου και μανιακό ποδοσφαιρόφιλο. Είναι ο Ale που θα προτείνει μια απροσδόκητη λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα δύο ζευγάρια: Να ανταλλάξουν τις γυναίκες τους ούτως ώστε να μετακομίσουν στη Νέα Ζηλανδία ως "μεικτά" ζευγάρια.
Επικεντρώνοντας στα προβλήματα επιβίωσης -όπου η μετανάστευση σε χώρες μακρινές σε αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης αποτελεί τη λύση- , ο σκηνοθέτης επιλέγει τους ανάλαφρους τόνους μιας κωμωδίας. Εδώ το κωμικό παράγεται καταρχήν από τους χαρακτήρες (όπως τον Αle) από τις καταστάσεις (οι δυσκολίες επιβίωσης αντιμετωπίζονται μ' ένα σαρκαστικό τόνο) όσο και από τις παρεξηγήσεις (που προκαλούνται από την ανορθόδοξη λύση που επιλέγεται). Οι απόηχοι του καταστροφικού εμφυλίου πολέμου, αλλά και του εθνικιστικού μίσους, διατηρούνται στις εικόνες της ταινίας, ωστόσο η οπτική τώρα επικεντρώνεται στα κωμικά παρεπόμενα μιας τραγωδίας, στα προβλήματα της μεταπολεμικής περιόδου, στις αγωνίες της επιβίωσης...
Ο Faruk Sokolovic, σκηνοθέτης της ταινίας Mlijecni put/ Milky Way/ Γαλαξίας, δηλώνει στον καταλόγο του φεστιβάλ του Σαράγιεβο 2001: «Μπορώ να ορίσω την ταινία Milky Way ως ένα αυτόνομο σχέδιο ενός δημιουργού-παράγωγου, σχεδιασμένο ως μια ανεξάρτητη παραγωγή. Από την πρωτότυπη ιστορία μέχρι την επιλογή του σεναριογράφου και αργότερα των ηθοποιών, δημιουργήσαμε τις δυνατότητες αυτή η ταινία να μην υπηρετεί την καθημερινή πολιτική ή να μην υποκύπτει σε ιδεολογικές πιέσεις. Επίσης να μην εξυπηρετεί τους λεγόμενους "υποστηρικτές του ανεξάρτητου", οι οποίοι θα μπορούσαν, με οποιοδήποτε τρόπο, να καταστρέψουν την πρωτότυπη ιδέα του δημιουργού ή του παραγωγού.
Η ταινία ανοίγει μια κλειδωμένη πόρτα σ' ένα δωμάτιο, όπου ένα σχέδιο είναι απολύτως απαραίτητο».
Δ.Μ.