του Wisit Sasanatieng
blackti2.jpg

Με αναφορές στα γουέστερν, τις ταινίες δράσης και στα ερωτικά μελοδράματα του παλιού Ταϊλανδικού κινηματογράφου η ταινία του Wisit Sasanatieng, Tears of the Black Tiger/Δάκρυα του Μαύρου Τίγρη είναι μια ερωτική ιστορία. Ένας παιδικός έρωτας, δύο εραστές που οι περιστάσεις τους χωρίζουν, οι απεγνωσμένες απόπειρες για να συναντηθούν, συμμορίες γκάνγκστερ: τα προηγούμενα ορίζουν το αφηγηματικό πλαίσιο. Όμως η ταινία κυρίως είναι μία κλασική ερωτική ιστορία, που διαδραματίζεται μέσα σε μια πανδαισία λαμπερών και έντονων χρωμάτων. Στυλιζάρισμα, ειρωνική μίμηση των σπαγγέτι γουέστερν, έντονα συναισθήματα, φόρος τιμής σε παλιές ταϊλανδικές ταινίες αλλά και σχολιασμός των κλισέ, επιρροές στην χρήση του χρώματος από pop art, συνθέτουν το άκρως απολαυστικό οπτικό αποτέλεσμα.
Ο Wisit Sasanatieng πριν σκηνοθετήσει αυτήν την ταινία είχε μια θητεία στην διαφήμιση, καθώς σκηνοθέτησε διαφημιστικά για τζιν και σούπες νουντλ. Εντυπωσίασε στο Φεστιβάλ Καννών (2001) με τα Tears of the Black Tiger.
Στις γραμμές που ακολουθούν περιγράφει την περιπέτεια της δημιουργίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ ΠΑΛΙΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
Χρησιμοποίησα την δουλειά μου ως σκηνοθέτης διαφημιστικών για να δοκιμάσω ορισμένες από τις ιδέες μου. Σ' ένα διαφημιστικό για τα τζιν Wrangler, πειραματίστηκα με τον τόνο, το χρώμα και τον φωτισμό. Ήταν η πρώτη μου προσπάθεια να αναπαράγω αυτά τα ρετρό στυλ. Και μετά σε μια διαφήμιση για σούπες νούντλ πειραματίστηκα με το επανα-χρωματισμό των εικόνων- περίπου με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο το έκανα στην ταινία.
blackti3.jpgΕπίσης παρακολούθησα όσες περισσότερο μπορούσα παλιές Ταυλανδικές ταινίες- ειδικά μια ομάδα εννέα ταινιών που αποκαταστήθηκαν και επανακλυφόρησαν από τα Κινηματογραφικά Αρχεία της Ταϊλάνδης. Οι περισσότεροι σήμερα απορρίπτουν τις παλιές ταινίες. Τις θεωρούν φθηνές, δουλεία χαμηλής ποιότητας Ωστόσο εγώ έμεινα έκπληκτος απ' αυτό που βρήκα. Σκέφθηκα ότι θα μπορούσα να συνδυάσω στοιχεία ρετρό -πιστά αντίγραφα των παλιών στυλ της σκηνοθεσίας- μ' ένα ρυθμό περισσότερο σύγχρονο και με μια κινηματογραφική γλώσσα μοντέρνα. Φαινόταν κατορθωτό. Όμως αρκετοί συνομήλικοι μου στους κινηματογραφικούς κύκλους είναι σφοδρά ενάντιοι σ' αυτή την ιδέα. Πολλοί μου είπαν ότι είμαι τρελός.

ΤΟ ΧΡΩΜΑ
Ήθελα να είναι ζωηρά, γιατί πιστεύω ότι είναι πολύ ταϊλανδικά. Όταν ταξιδεύω στην επαρχία όλα είναι φωτεινά και πολύχρωμα -κάτι που ταιριάζει σε μια ζεστή χώρα. Ορισμένες φορές ο τρόπος που αντίθετα χρώματα αναμειγνύονται είναι πολύ τολμηρός. Αυτό δεν υπάρχει μόνο στη Ταϊλάνδη, μπορείς να το δεις και στην Ινδία και σε ορισμένα μέρη της Κίνας. Οι σημερινές γενιές θεωρούν ότι αυτό είναι 'χαμηλού επιπέδου' και 'κακόγουστο'. Η μόδα σήμερα είναι κάτι ψυχρότερο, πιο ευρωπαϊκό.
blackti1.jpg(...…) Δούλεψα πάνω στο χρώμα παρά πολύ, τόσο στην προετοιμασία της ταινίας, όσο και στα γυρίσματα. Βάψαμε τοίχους ροζ, πράσινους και άλλα χρώματα, και φωτίσαμε τα σκηνικά για να κάνουμε τα χρώματα πιο έντονα. Ύστερα, μετά το μοντάζ, μεταφέραμε το αρνητικό σε ψηφιακή -Betacam ταινία και δουλέψαμε περισσότερο το χρώμα στο βίντεο. Σχεδόν σε κάθε πλάνο στην ταινία έγινε επέμβαση: είτε ενισχύοντας το χρώμα είτε βάφοντας πάλι τα χρώματα. Και όταν τελειώσαμε μεταφέραμε το τελικό αποτέλεσμα πάλι πίσω σε φιλμ 35mm για να προβληθεί.

ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
(...…) Για την διανομή των ρόλων, δεν έψαχνα για έμπειρους ηθοποιούς στους κεντρικούς ρόλους. Μάλλον αναζητούσα πρόσωπα που να έχουν τα "χάρισμα", που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στους σταρ της δεκαετίας του 60. Ορισμένοι από τους παλιούς σταρ δεν ήταν τόσο σπουδαίοι ως ηθοποιοί, είχαν όμως φοβερό χάρισμα. Αυτό δεν συμβαίνει τόσο πολύ με τους ηθοποιούς σήμερα. Τελικά επέλεξα πολλούς πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς. Από την στιγμή που ο διάλογος, σχεδόν όλος, είναι πολύ μη- νατουραλιστικός -μάλλον σαν διάλογος από παλιά μυθιστορήματα είναι- βοήθησε που οι κεντρικοί ηθοποιοί δεν είχαν εμπειρία σε Ταϊλανδικές παραγωγές. Φυσικά ορισμένους από τους δευτερεύοντες ρόλους τους υποδύονται παλαίμαχοι ηθοποιοί.

(αποσπάσματα από συνέντευξη του Wisit Sasanatieng στο site www.mymovies.net. Μετάφραση Δ.Μ.)