others2.jpg
Ορισμένες παρατηρήσεις για την χρονιά που μόλις τελείωσε.
Και το 2001 χαρακτηρίσθηκε από την απουσία άξιων λόγου ταινιών (αλλά και σκηνοθετών), που να προέρχονται από το Χόλιγουντ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στο τομέα της διανομής οι ταινίες που προβλήθηκαν να είναι προσανατολισμένες το θέαμα, γεμάτες κλισέ και κοινοτοπίες -και εντέλει ανία.
Έτσι το πιο ενδιαφέρον σινεμά, κατά ένα όχι και τόσο παράδοξο τρόπο, δεν βρίσκεται στις κινηματογραφικές αίθουσες των multiplex. Αν εξαιρέσουμε τολμηρούς διανομείς που επενδύουν σε ονόματα όπως Nagisa Oshima, Wong Kar-wai, Francois Ozon, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του σημερινού κινηματογράφου βρίσκεται στα παράλληλα δίκτυα διανομής.
Τηλεόραση (η ΝΕΤ και η ΕΤ1) , DVD (για όσους έχουν οικονομικές αντοχές) και τέλος το κύκλωμα των φεστιβάλ (στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη). Θα πρέπει λοιπόν εκεί να κοιτάξουμε για να βρούμε ταινίες που μπορούν να αντέξουν το πέρασμα του χρόνου.
Ότι ακολουθεί είναι λίστες ταινιών για τις όποίες το ΜΟΝΑΔΙΚΟ κριτήριο ήταν συναισθηματικής τάξης: δεν είναι οι καλύτερες ταινίες της χρονιάς- είναι ταινίες που θα ήθελα να δω ξανά.
Δ.Μ.

Ταινίες στο εμπορικό κύκλωμα
Happy together (Wong Kar-wai)
In the mood for love (Wong Kar-wai)
Yi Yi (Edward Yang)
Nurse Betty (Neil LaButte)
Traffic (Steven Soderberg)
The Yards (James Gray)
Almost famous (Cameron Crowe)
Requiem for a dream (Daren Aronofsky)
Panic (Henry Bromell)
Children of Heaven (Majid Majidi)
Taboo (Nagisa Oshima)
Code Inconnu (Michael Haneke)
Sous le sable (Francois Ozon)
Merci pour le chocolat (Claude Chabrol)
La stanza del figlio (Nanni Moretti)
Intimacy (Patrice Chereau)
Moulin Rouge (Baz Luhrmann)
The Man who wasn't there (Joel Coen)
Others (Alejadro Amenabar)
Μια μέρα την νύχτα (Γιώργος Πανουσόπουλος)
[οι ταινίες προβλήθηκαν στην διάρκεια του 2001, στην Θεσσαλονίκη]

Ταινίες σε Φεστιβάλ
Millennium Mambo (Hou Hsiao Hsien, Ταϊβάν)
Τι ώρα είναι εκεί (Tsai Ming Liang, Ταϊβάν)
Με τη μαμά μαζί (Alfonso Cuaron, Μεξικό)
Ιστορίες διχασμού και εγκυμοσύνης ( Jan Hrebejk, Τσεχία)
Δεκαπενταύγουστος (Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Ελλάδα)
Αδελφές (Sergei Bodrov Jr, Ρωσία)
Ψωμί και Γάλα (Jan Cvitkovic, Σλοβενία)
Είδωλο στον Καθρέφτη (Hsiao Ya-Chuan, Ταϊβάν)
Κάτω από τ' άστρα (Χρίστος Γεωργίου, Ελλάδα)
Γερή Μπάζα (Cristi Puiu, Ρουμανία)
Φωτογραφία (Kazim Oz, Τουρκία)
Επίθεση με άνθρακα (Kenny Glenaan, Μεγ. Βρετανία)
Τραγούδια τρέλας της Φερνάντα Χουσεΐν (John Gianvito, ΗΠΑ)
Μια έφηβη (Eiji Okuda, Ιαπωνία)
Ελευθερία (Lisandro Alonso, Αργεντινή)
Βάλτο (Lucrecia Martel, Αργεντινή)
Σίλβια Πριέτο (Martin Rejtman, Αργεντινή)
Σάββατο (Juan Villegas, Αργεντινή)
Πως ο Χάρι έγινε δένδρο (Goran Paskaljevic, Γιουγκοσλαβία)

Ντοκιμαντέρ
Νιουγιορικάνα Όνειρα (Laurie Collyer, ΗΠΑ)
Ημέρες στο σκοτάδι (Marc Singer, ΗΠΑ)
Το παιδί που χάθηκε (Tove Torbiornsson, Σουηδία)
Οι καρβουνιάρηδες (Nigel Noble, Μεγ. Βρετανία)
Αναζητώντας τις αδελφές Παπέν (Claude Ventoura, Γαλλία)
Τα κορίτσια από την Γκαέα (Kim Longinotto, Jano Williams, ΗΠΑ)
Screamin' Jay Hawkins: I put a spell on me (Νίκος Τριανταφυλλίδης, Ελλάδα)

Πρόσωπο της χρονιάς
Nicole Kidman (Others, Moulin Rouge)

Ταινία σε τηλεοπτική προβολή
City Of Sadness (Hou Hsiao Hsien, Ταϊβάν)
So Close to Paradise (Wang Xiao-shuai, Κίνα)

Καλύτερη τηλεοπτική εμπομπή
Big Brother (ANT1)

Κινηματογραφικό Βιβλίο
Ντέιβιντ Μάμετ, Σκηνοθετώντας Μια Ταινία (Μτφρ -Επιμετρο: Νίκος Σαββάτης), εκδόσεις Πατάκη

Χειρότερη ταινία
Hannibal