bloody2.jpg
Ορισμένα σχόλια για το 2002. Για ακόμα μια χρονιά αυτό που περιγράφεται ως κινηματογραφική εμπειρία μοιάζει να χάνει την καθολικότητα του. Τα multiplex απευθύνονται (και διαμορφώνουν) μια πολύ ιδιαίτερη κατηγορία θεατών: αυτών που αντιλαμβάνονται το σινεμά ως την έξοδο του Σαββατόβραδου. Εδώ το απαραίτητο δέλεαρ είναι το θέαμα. Οι θεατές- θαμώνες αυτών των χώρων αρνούνται να συνδιαλλάγουν μ' ένα κινηματογράφο που δεν μιλά την αγγλική γλώσσα και δεν υπακούει στα χολιγουντιανά κλισέ. Το αποτέλεσμα είναι να σχηματίζουν μια στρεβλή και λανθασμένη γνώμη για το σινεμά: γι' αυτούς το ελληνικό σινεμά είναι ο Γάμος αλά Ελληνικά (και όχι το Σώσε με) και το βρετανικό ο Χάρι Πότερ (και όχι το Sweet Sixteen).
Από την άλλη οι παραδοσιακοί κινηματογράφοι (και το σινεμά που υποστηρίζουν) φαίνεται να χάνουν την εμβέλεια τους. Αυτό που κατορθώνουν είναι να αμύνονται και να περιχαρακώνουν το κοινό τους. Έτσι συχνά ταινίες όπως η Femme Fatale ή το Spider Man αντιμετωπίζονται αποκλειστικά ως ψυχαγωγικές ταινίες (παραβλέποντας τις άλλες διαστάσεις τους).
Τα μόνο που μπορεί να ανατρέψει αυτές τις ισορροπίες είναι η αντιμετώπιση του κινηματογράφου ως ενός ενιαίου συνόλου, χωρίς προκαταλήψεις και αποκλεισμούς. Και επιπλέον η διαρκής αναζήτηση: εδώ τα εναλλακτικά δίκτυα διανομής όπως είναι - τα φεστιβάλ, η τηλεόραση, το DVD και το Video- μπορούν να αποκαλύψουν ορισμένα κρυφά διαμάντια.

Δημήτρης Μπάμπας

ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
All Or Nothing, Mike Leigh
Beijing Bicycle, Wang Xiao-shuai
Bloody Sunday, Paul Greengrass
Croupier, Mike Hodges
Femme Fatale, Brian De Palma
From Hell, Albert Hughes & Allen Hughes
Gerry, Gus van Sant
Gosford Park, Robert Altman
Habla Con Ella, Pedro Almodovar
Heaven, Tom Tykwer
In The Bedroom, Todd Field
Intracto, Juan Carlos Fresnadillo
Je Rentre A La Maison, Manoel de Oliveira
L' Ora Di Religione, Marco Bellocchio
Lantana, Ray Lawrence
Le Fils, Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
Minority Report, Steven Spielberg
Monster's Ball, Marc Forster
Mulholland Drive, David Lynch
Road To Perdition, Sam Mendes
Royal Tenebaums, Wes Anderson
Spider Man, Sam Raimi
Spider, David Cronenberg
Storytelling, Todd Solondz
Sweet Sixteen, Ken Loach
The Curse Of Jade Scoprpion, Woody Allen
Va Savoir, Jacques Rivette
Warm Water Under The Red Bridge, Shohei Imamura
Ο Ανθρωπος Χωρίς Παρελθόν, Aki Kaurismaki
Σώσε με, Στράτος Τζίτζης
Πες την Μορφίνη ..…., Γιάννης Φάγκρας
(σ.τ.σ. Οι ταινίες προβλήθηκαν σε αίθουσες της Θεσσαλονίκης το 2002)
russian.jpg
ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΕ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Ελ Μποναερένσε (El Bonaerense), Pablo Trapero
Χαπόν (Japon), Carlos Reygadas
Μπάνγκαλοου (Bungalow), Ulrich Kohler
Για Πάντα Δικός Σου (Sud Sanaeha), Apichatpong Weerasethakul
Η Ζωή Με Σφάζει (Vivre Me Tue), Jean - Pierre Sinapi
Ρωσική Κιβωτός (Russian Ark), Alexandre Sokurov
Blue, Hiroshi Ando
Αγνωστες Απολαύσεις, Jia Zhang-Ke
Seafood, Zhu Wen
Oαση, Lee Chang-Dong
Φιλανθρωπία, Nae Caranfil
Μοίρα, Zeki Demirkubuz
Δύσκολοι Αποχαιρετισμοί: Ο Μπαμπάς Μου, Πέννυ Παναγιωτοπούλου
Θα To Mετανιώσεις, Κατερίνα Ευαγγελάκου
Bασιλιάς, Νίκος Γραμματικός
(σ.τ.σ. Δεν μπόρεσα να παρακολουθήσω στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τις ταινίες των Kitano, Kiarostami, ταινίες που χαρακτηρίστηκαν από πολλούς θεατές ως "εξαιρετικές")

VIDEO
Donnie Darko, Richard Kelly
Ghost World, Terry Zwigoff

DVD
The Kingdom I, Lars von Trier
All The Veermeers in NY, Jon Jost
House of Mirth, Terence Davies
Kairo (Pulse), Kiyoshi Kurosawa
Battle Royale, Kinji Fukasaku

ΤΑΙΝΙΑ ΣΕ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ
Princess Mononoke, Hayo Miyazaki (STAR)

ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Bowling for Columbine

ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Bela Tarr (Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2002)

VIDEO CLIP
Κι έκρυψα το πρόσωπο μου -Αντώνης Ρέμος (Σκηνοθεσία Χρήστος Δήμας)

ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Κινηματογραφημένες Πόλεις: Η πόλη στον κινηματογράφο και τη λογοτεχνία -Διάφοροι έκδοση Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου- Πατάκης

ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΣΕΙΡΑ
Οι σταύλοι της Εριέτας Ζαΐμη (ΑΝΤ1)