8ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας
(μια παρουσίαση)
Ραντεβού με το κοινό δίνει το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας από τις 12-19 Σεπτεμβρίου 2002 στις καθιερωμένες πλέον αίθουσες ΑΤΤΙΚΟΝ, ΑΠΟΛΛΩΝ Filmcenter 2000 και ΔΑΝΑΟΣ 1 & 2.
Στην διάρκεια των 8 ημερών που διαρκεί οι θεατές θα περιπλανηθούν στις άγνωστες πτυχές του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά, στα νέα ρεύματα και τάσεις της πρόσφατης παγκόσμιας παραγωγής (Πανόραμα), σε τολμηρές σε σύλληψη και θεματολογία ταινίες (Σινεμά στα όρια), θα γνωρίσουν για πρώτη φορά Έλληνες της Διασποράς, θα παρακολουθήσουν τις "μεγάλες" ταινίες του χειμώνα (Avant premiere). Το πρόγραμμά του συμπληρώνεται με ορισμένα από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ της τελευταίας χρονιάς και φυσικά τις μεταμεσονύκτιες προβολές για υποψιασμένους σινεφίλ.
Αξίζει να σταθούμε όμως στα Αφιερώματα όπου ξεχωρίζει αυτό στον σημαντικό Γάλλο σκηνοθέτη του μεσοπολέμου Ζαν Βιγκό (1905-1934), που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Media Desk και περιλαμβάνει την προβολή, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και των τεσσάρων ταινιών του (τρεις μικρού και μία μεγάλου μήκους), αλλά και αυτό στον, άγνωστο στο ευρύ κοινό, Καναδό Γκάι Μάντιν (1956-), από τους πιο τολμηρούς και ανατρεπτικούς σύγχρονους σκηνοθέτες, με την παρουσίαση των πιο χαρακτηριστικών ταινιών της πλούσιας φιλμογραφίας του. Η εθνική κινηματογραφία που φέτος παρουσιάζεται είναι το Μεξικό, με την προβολή έξι ταινιών της τελευταίας διετίας, αποδεικνύοντας την δυναμική επανεμφάνιση του μεξικάνικου σινεμά στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χώρο.
Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, για πρώτη φορά φέτος, υπάρχει επίσης μια ενότητα με τίτλο Μουσική και Φιλμ: Τεντώστε τ' αυτιά σας. Η προβολή της ταινίας του Μάικλ Γουίντερμποτομ 24 Hour Party People για την φημισμένη μουσική σκηνή του Μάντσεστερ, δίνει το ρυθμό για να ακολουθήσει στη συνέχεια ένα μουσικό κινηματογραφικό ταξίδι σε θρυλικά ονόματα και συγκροτήματα που άφησαν ιστορία ή άνοιξαν νέους δρόμους στη μουσική βιομηχανία. Θα προβληθούν, συγκεκριμένα, πέντε ντοκιμαντέρ, τα οποία θα προλογίσουν γνωστοί μουσικοί παραγωγοί και σχήματα, όπως οι Γιάννης Πετρίδης, Νίκος Πετρουλάκης, Θανάσης Μήνας, Μάρκος Φράγκος, Αγγελος Μυλωνάς, Μάνος Μπούρας και οι Active Member.
Στο τμήμα Ανεξάρτητο Αμερικάνικο Σινεμά θα δούμε 15 ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων κυρίως σκηνοθετών, οι περισσότεροι εκ των οποίων κάνουν στην Αθήνα την ευρωπαϊκή τους πρεμιέρα. Το ανεξάρτητο σινεμά, επανακάμπτει και μας ξαφνιάζει ευχάριστα. Θα δούμε λοιπόν την επιστροφή του Γκας Βαν Σαντ, μετά το εμπορικό διάλειμμα του Good Will Hunting, με το Gerry ένα εικαστικό αριστούργημα που ξαφνιάζει, το μινιμαλιστικό, χωρίς διαλόγους, θρίλερ Soft for Digging (Ελαφρύ το Χώμα) του 22χρονου T. Z. Πέτι, το χαμηλού μπάτζετ γοτθικό θρίλερ A Chronicle of Corpses (Ένα χρονικό πτωμάτων) του ’ντριου Ρεπάλσκι Μακ Έλχινι, το φεστιβαλικό Paradox Lake (Παράξενη Λίμνη) του Πρέμισλαβ Σέμι Ρόϊτ κ.α.
Στο Πανόραμα θα παρακολουθήσουμε 16 ταινίες γνωστών και νέων δημιουργών που έχουν βραβευθεί σε διεθνή Φεστιβάλ. Από αυτά ξεχωρίζει, χωρίς αμφιβολία, το βραβευμένο με τη Χρυσή ’ρκτο του Βερολίνου Bloody Sunday (Ματωμένη Κυριακή) του Βρετανού Πολ Γκρίνγκρας, ο οποίος με την κάμερα στο χέρι και αντικειμενική "απόσταση ασφαλείας" καταγράφει τα γεγονότα που πυροδότησαν στις 30 Ιανουαρίου του 1972 την ιστορική σύγκρουση των κατοίκων του Ντέρι, μιας μικρής Ιρλανδικής πόλης, με τον βρετανικό στρατό. Το ενδιαφέρον συνεχίζεται με τη νέα ταινία του Γερμανού Τομ Τίκβερ, Heaven, (Παράδεισος), ένα δράμα σε σενάριο του Κριστόφ Κισλόφσκι και του μόνιμου συνεργάτη του Κριστόφ Πιέσεβιτς, με τη νέα ταινία του Κινέζου Ζανγκ Γιμού Happy Times (Ευτυχισμένες Στιγμές), ένα απολαυστικό ψυχογράφημα με χιούμορ και συγκίνηση, καθώς και με την ταινία του Βρετανού Σέιν Μέντοους Once Upon A Time in the Midlands (Ήταν Κάποτε στα Μίντλαντς
), ένα οξυδερκές οδοιπορικό στη γκρίζα επαρχιακή Αγγλία με μαύρο χιούμορ και απολαυστικό βρετανικό καστ. Το "νέο αίμα" του Πανοράματος εκπροσωπεί, μεταξύ άλλων, η Βρετανίδα Λιν Ράμσεϊ με την ταινία Morvern Callar, ένα συναρπαστικό ταξίδι στις αθέατες γωνιές της rave κουλτούρας που κέρδισε το Βραβείο Νεότητας στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στο περασμένο Φεστιβάλ Καννών.
Στις Avant Premieres θα βρούμε την ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, Insomnia, ένα ψυχολογικό θρίλερ στη λουσμένη από τον "ήλιο του μεσονυχτίου" Αλάσκα, το ερωτικό θρίλερ του Γκασπάρ Νοέ, Irreversible (Μη Αναστρέψιμος) και το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας Minority Report του Στίβεν Σπίλμπεργκ που θα ανοίξει την αυλαία του Φεστιβάλ. Στο ίδιο τμήμα προβάλλεται και η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Χρήστου Δήμα, Ακροβάτες του Κήπου, ένα νοσταλγικό ταξίδι στην Ελλάδα της δεκαετίας του '60 που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του ιδίου. Η ταινία παρακολουθεί τις καλοκαιρινές διαδρομές μιας παρέας παιδιών, τα οποία μετά από ένα τραγικό γεγονός αναγκάζονται να περάσουν απότομα από την αθωότητα στην ενηλικίωση. Πρωταγωνιστούν η Βάνα Ραμπότα, η Γιώτα Φέστα και η Θέμιδα Μπαζάκα.
Το τμήμα των ντοκιμαντέρ αποτελείται από πέντε ταινίες, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στο All About my Father (Όλα για τον πατέρα μου) του Νορβηγού Έβεν Μπένεσταντ, ο οποίος με αφοπλιστική ειλικρίνεια κινηματογραφεί την παράξενη όσο και παράδοξη οικογένειά του και το Devil's Playground (Δουλειά δεν είχε ο διάολος) της Λούσι Γουόκερ που παρακολουθεί την πορεία ενηλικίωσης των εφήβων της κοινότητας των Αμις.
Ο Τζέισον Ξενόπουλος από τη Νότιο Αφρική, η Βίλκα Τζούρας από τη Νέα Υόρκη και η Ελένη Αμπελακιώτου από τη Γερμανία είναι οι "φετινοί" Έλληνες της Διασποράς, που πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού. Ένα τμήμα που χρόνο με το χρόνο κατακτά όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον του κοινού.
Τέλος το πρόγραμμα συμπληρώνει το τμήμα των ταινιών Μικρού Μήκους με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.
Καλεσμένοι της φετινής διοργάνωσης είναι ο Καναδός σκηνοθέτης Τζέρεμι Ποντέσουα (Touch), ο Πολωνός σκηνοθέτης Πρέμισλαβ Σέμι Ρόιτ (Paradox Lake), οι ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτιδες Ελένη Αμπελακιώτου (Finnlandia) και Βίλκα Τζούρας (Shadowboxer), o δημιουργός της ταινίας Slaughter Rule, Αλεξ Σμιθ και ο παραγωγός της αργεντίνικης ταινίας Mi Suegra Es Un Zombie (Η Πεθερά μου Είναι Ζόμπι), Χόρχε Ντίζελ.
Όπως είναι ήδη γνωστό οι Νύχτες Πρεμιέρας, δεν έχουν διαγωνιστικό χαρακτήρα, απονέμουν όμως το Βραβείο Κοινού (6.000 Euro) το οποίο λειτουργεί ως κίνητρο για την αγορά του φιλμ από τις εταιρείες διανομής της χώρας μας
Η κάρτα διαρκείας κοστίζει 50 Ευρώ και ισχύει για όλες τις προβολές.
Η τιμή του εισιτηρίου είναι 5 Ευρώ για κάθε προβολή.
Οργάνωση περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ.
Με την Υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού, και του MEDIA DESK του Υπουργείου Τύπου και ΜΜΕ.
Υπό την Αιγίδα του Δημάρχου Αθηναίων.