(ένας οδηγός επιβίωσης)
PVC-1 - Σπύρος Σταθουλόπουλος
Γυρισμένη σε μονοπλάνο, η ταινία PVC-1 είναι βασισμένη στην αληθινή ιστορία μιας αθώας γυναίκας που αγωνίζεται να επιβιώσει, «παγιδευμένη» σε μια βόμβα-κολάρο. Στην Κολομβία, μια γυναίκα και η οικογένειά της γίνονται θύματα μιας ασυνήθιστης τρομοκρατικής πράξης. Ανίκανη να πληρώσει τα λύτρα, η μητέρα γίνεται μια ανθρώπινη ωρολογιακή βόμβα και βρίσκεται παγιδευμένη σε μια φυσική και ψυχική συνθήκη απ’ την οποία η ίδια και η οικογένειά της παλεύουν να απελευθερωθούν.
Στην πρώτη του μεγάλου μήκους δουλειά, ένα εντυπωσιακό τεχνικά, αμοντάριστο μονοπλάνο 85 λεπτών, ο Σταθουλόπουλος εμπνέεται από μια, εκ προοιμίου συγκλονιστική, αληθινή ιστορία για να μας μιλήσει για τον παραλογισμό της βίας και την παράλογη σκληρότητα της ίδιας της ζωής. Όταν η φόρμα συνεργάζεται αγαστά με το περιεχόμενο, όπως συμβαίνει εδώ, το αποτέλεσμα έχει τη δύναμη να καθηλώσει το θεατή αλλά και την απαραίτητη ορμή για να τον προκαλέσει.
The Other Half- Ying Liang
Η Ζιαοφέν ζει σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη πόλη της νοτιοδυτικής Κίνας και εργάζεται σε δικηγορικό γραφείο. Αυτό ακούγεται πιο εντυπωσιακό απ’ ό,τι είναι. Δουλειά της είναι να ακούει τις γυναίκες-πελάτες του γραφείου και να συντάσσει τους φακέλους τους. Η ίδια η Ζιαοφέν δεν έχει να αντιμετωπίσει λιγότερα προβλήματα απ’ αυτές: νιώθει νευρική και ευάλωτη γιατί ο άντρας με τον οποίο συζεί εξαφανίστηκε ξαφνικά – ίσως μάλιστα μ’ ένα φόνο στη συνείδησή του. Η Ζιαοφέν προσπαθεί να τον φέρει πίσω. Η ταινία παρακολουθεί τα γυρίσματα της τύχης τόσο της πρωταγωνίστριας όσο και των πελατών της. Η εξιστόρηση των οικογενειακών καβγάδων που ακούει η Ζιαοφέν γίνεται απευθείας στην κάμερα κι έτσι έχουμε μια εντυπωσιακή εικόνα των προβλημάτων των γυναικών στην Κίνα. Μια κριτκή για την ταινία αναφέρει: «Μετά την πρώτη του ταινία με τίτλο Taking Father Home η αλάνθαστη ματιά του Ying αποκαλύπτεται ξανά σε μια ταινία που καθηλώνει».
Love Conquers All - Tan Chui-Μui
Η Α-Πινγκ, μετακομίζει απ’ την μικρή της πόλη στην Κουάλα Λουμπούρ για να δουλέψει, πουλώντας κοτόπουλο με ρύζι, στον πάγκο της θείας της. Στον τηλεφωνικό θάλαμο απ’ όπου κάνει τα καθιερωμένα τηλεφωνήματά της στην οικογένεια και το φίλο της, συναντά τον Τζον. Αυτός την ακολουθεί παντού και την πολιορκεί έντονα μέχρι που εκείνη τελικά υποκύπτει. Αρχικά αποκαλύπτεται ότι ο Τζον είναι μπλεγμένος σε βρωμοδουλειές και στη συνέχεια ότι γνωρίζει τα κόλπα που οι προαγωγοί χρησιμοποιούν για να παρασύρουν τα κορίτσια στην πορνεία. Όταν εκείνος εξαφανίζεται, η μοίρα της Α-Πινγκ σφραγίζεται. H Tan Chui Mui δηλώνει «Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο, πέρασα τρεις μήνες κάνοντας οντισιόν σε πολλά μέρη. Παρ’ όλα αυτά δεν βρήκα το κορίτσι που ήθελα. Τότε άρχισα να διδάσκω κινηματογράφο σε ένα κολέγιο όπου και ανακάλυψα την Coral Ong. Στη διάρκεια της συζήτησης που είχα μαζί της, ένιωσα αυτόματα ότι είχε βαθιά μέσα της αυτό το συναίσθημα που χρειαζόμουν».
Bog of Beasts - Claudio Assis
Η ταινία εισχωρεί στον πιο νοσηρό – «αθόρυβο» τις περισσότερες φορές - πόλεμο που διαλύει τον κοινωνικό ιστό, από τα θεμέλιά του: την ψυχολογική και σωματική κακοποίηση που υφίστανται οι γυναίκες εντός ενός οικογενειακού ή στενού κοινωνικού περιβάλλοντος. Με φόντο την επαρχία της Βραζιλίας, η ταινία καταδύεται σε μια ιστορία εκπόρνευσης, σεξουαλικής εκμετάλλευσης και απερίγραπτης βίας, με θύμα μια έφηβη κοπέλα και θύτη, τον ίδιο της τον παππού. Ένα δυνατό δράμα, με ήρωες παγιδευμένους σε έναν φαύλο κύκλο πόνου, δυστυχίας και αδιεξόδου.
The edge of heaven -Fatih Akin
Ο Νεζάτ δεν εγκρίνει την απόφαση του χήρου πατέρα του Αλί να συγκατοικήσει με την πόρνη φίλη του Γιετέρ. Αρχίζει όμως να τη συμπαθεί όταν ανακαλύπτει ότι στέλνει χρήματα στην Τουρκία για τις σπουδές της κόρης της. Ο ξαφνικός θάνατος της Γιετέρ απομακρύνει πατέρα και γιο. Ο Νεζάρ ταξιδεύει στην Κωνσταντινούπολη για ν’ αναζητήσει την κόρη της Γιετέρ, Αϊτέρ. Η πολιτική ακτιβίστρια Αϊτέρ, όμως, θέλοντας να ξεφύγει απ’ την αστυνομία, βρίσκεται ήδη στη Γερμανία.
«Αν το Head on ήταν μια ταινία για την αγάπη, τότε το The edge of heaven είναι μια ταινία για τον θάνατο, υπό την έννοια πως κάθε θάνατος είναι και μια γέννηση – και τα δύο ανοίγουν πόρτες σε άλλες διαστάσεις», λεει ο Fatih Akin για τη τελευταία του ταινία που απέσπασε το βραβείο Σεναρίου καθώς και το Οικουμενικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Κανών.
Silent Light- Carlos Reygadas
Με πρωταγωνιστές ερασιτέχνες μεννονίτες ηθοποιούς (από το Μεξικό, τον Καναδά και τη Ρωσία), η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού και των παιδιών τους σε μια κοινότητα Μεννονιτών έξω απ’ την Τσιουάουα. Ο Γιόχαν αντιμετωπίζει συζυγική κρίση, καθώς θεωρεί ότι είναι βαθιά ερωτευμένος με τη Μαριάν, με την οποία έχει ερωτική σχέση. Παρά την πεποίθηση του Γιόχαν ότι η Μαριάν θα ήταν η ιδανική γι’ αυτόν σύντροφος, η αγάπη του για τη γυναίκα και τα παιδιά του τον εμποδίζουν να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή με την ερωμένη του. Οι κριτικές για την ταινία αναφέρουν: «Η τρίτη και σίγουρα πιο απροσδόκητη ταινία του τρομερού παιδιού του μεξικάνικου σινεμά, Carlos Reygadas...Ο Reygadas είναι ολοφάνερα γοητευμένος από τα θέματα της ταινίας του, και τα προσεγγίζει με σοβαρότητα και αξιοπρέπεια...» «Όλη η ταινία είναι ‘χτισμένη’ με τέτοιο τρόπο, που όχι μόνο μας φέρνει στο νου τα φιλμς του Dreyer και του Tarkovsky, αλλά μας προτρέπει να την τοποθετήσουμε κι αυτήν στο ίδιο υψηλό σημείο».
California Dreamin’ (endless)- Cristian Nemescu
Κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Κόσοβο το 1999, ο σταθμάρχης του τοπικού σιδηροδρομικού σταθμού σ’ ένα μικρό ρουμάνικο χωριό που τυχαίνει να είναι και ο τοπικός γκάνκστερ, σταματά ένα τρένο του ΝΑΤΟ που μεταφέρει στρατιωτικό εξοπλισμό. Η μεταφορά, που επιβλέπεται από αμερικανούς στρατιώτες, γίνεται σε ρουμανικό έδαφος χωρίς επίσημα έγγραφα και βασίζεται σε μια προφορική έγκριση της ρουμάνικης κυβέρνησης. Η άφιξή τους μετατρέπει το χωριό στο χωριό των χιλίων ευκαιριών.
Egg- Semih Kaplanoglu
Μετά το θάνατο της μητέρας του Ζεχρά, ο ποιητής Γιουσούφ επιστρέφει μετά από χρόνια στην πόλη όπου μεγάλωσε. Ένα νεαρό κορίτσι, η Αϊλά, τον περιμένει σ’ ένα ερειπωμένο σπίτι. Ο Γιουσούφ αγνοεί την ύπαρξη αυτής της μακρινής συγγενούς που ζούσε με τη μητέρα του τα τελευταία πέντε χρόνια… Η Αϊλά έχει κάτι να ζητήσει απ’ τον Γιουσούφ. Ο Γιουσούφ πρέπει να κάνει το τελετουργικό που η μητέρα του δεν πρόλαβε. Μαζί με την Αϊλά ξεκινούν για τον τάφο του Αγίου, τρεις-τέσσερις ώρες δρόμο μακριά, για να κάνουν την παραδοσιακή τελετή.
Ο Semih Kaplanoglu στο Egg, το πρώτο μέρος μιας τριλογίας με θέμα το φορτίο και τον πόνο του χρόνου που περνά. Mε εμφανείς επιρροές από τον Μπρεσόν, τον Ταρκόφσκι και τον Όζου, o Τούρκος σκηνοθέτης δηλώνει πως ο κινηματογράφος είναι μια καθαρά μεταφυσική και φιλοσοφική υπόθεση...
La graine et le mulet - Abdellatif Kechiche
Στο λιμάνι της Σετ, ο κύριος Σλιμανί, ένας κουρασμένος εξηντάρης, με κόπο καταφέρνει να συνεχίζει τη δουλειά του στο ναυπηγείο. Είναι χωρισμένος πατέρας και πιέζεται να μείνει κοντά στην οικογένειά του παρά τη διάσπαση και τις εντάσεις που συνέχεια προκύπτουν, εντάσεις που οι οικονομικές δυσκολίες επιτείνουν. Θέλει να ξεφύγει απ’ όλα και ν’ ανοίξει το δικό του εστιατόριο. Παρόλο που η ιδέα μοιάζει με άπιαστο όνειρο, μπορεί να ονειρεύεται και να μιλάει γι’ αυτό με την οικογένειά του, η οποία σταδιακά συντάσσεται με το σχέδιό του. Το σχέδιο αυτό συμβολίζει γι’ αυτούς το μέσο για να καταφέρουν να ζήσουν μια καλύτερη ζωή. Μια κριτική για την ταινία αναφέρει: «Με το τρίτο του φιλμ, ο Kechciche αποτελεί πλέον ξεκάθαρα μια από τις πιο αξιόλογες φωνές μεταναστών όχι μόνο στη Γαλλία, αλλά και σε όλη την Ευρώπη».
Destiny-Zeki Demirkubuz
Ο Μπεκίρ είναι ερωτευμένος με την Ουγκούρ, η οποία είναι ερωτευμένη με τον Ζαγκόρ, ο οποίος φλερτάρει με την παρανομία.Ο Ζαγκόρ αποφυλακίζεται. Όταν μια ζεστή αποπνικτική νύχτα του καλοκαιριού το ένα ατυχές γεγονός διαδέχεται το άλλο, ο Ζαγκόρ διαπράττει φόνο. Την ίδια νύχτα, η Ουγκούρ εξαφανίζεται. Μετά την εγκατάλειψή του απ΄ την Ουγκούρ, ο Μπεκίρ νιώθει τελικά ανακούφιση, παντρεύεται, και σταδιακά αλλάζει όλη του τη ζωή. Μερικούς μήνες αργότερα, ο Ζαγκόρ σκοτώνει δυο αστυνομικούς στη Σμύρνη και συλλαμβάνεται. Οι ελπίδες του Μπεκίρ να βρει την Ουγκούρ αναζωπυρώνονται κι αρχίζει μια ασυγκράτητη καταδίωξη που θα κρατήσει χρόνια στη σκιά αυτής της αμείλικτης αγάπης.Ο Μπεκίρ βρίσκει τα ίχνη της Ουγκούρ σε φτηνά επαρχιακά νυχτερινά κέντρα, σε μοτέλ τρίτης κατηγορίας και σε γιορτές σε καταγώγια. Η Ουγκούρ τρέχει πίσω απ’ τον Ζαγκόρ, ο Μπεκίρ τρέχει πίσω απ’ την Ουγκούρ. Οικογένειες διαλύονται, παιδιά μεγαλώνουν σαν ορφανά, κι όμως, παρ’ όλα αυτά, η αθωότητα δε χάνεται ποτέ.
(πηγή δελτίο τύπου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης