Από τους χιονισμένους δρόμους της Beidaihe, στις απομακρυσμένες επαρχίες του Βόρειου Βιετνάμ. Από τις φτωχογειτονιές της Taipei στους αμμόλοφους της Ανατολικής Ιάβας. Από την βιομηχανική πόλη Datong στην Βόρεια Κίνα σε ένα μικρό σχολείο της Ιαπωνίας και από εκεί σε μία μεγαλούπολη της Νότιας Κορέας. Ένα ταξίδι σε μέρη άγνωστα, σε πολιτισμούς μακρινούς, σε τόπους και μέρη εξωτικά: το αφιέρωμα Παράθυρο στην Ασία προτείνει μία περιπλάνηση με όχημα τον κινηματογράφο στους πολιτισμούς της Νοτιανατολικής Ασίας.
Οι ταινίες του αφιερώματος προέρχονται από χώρες μακρινές: Ιαπωνία, Κίνα, Βιετνάμ, Νότα Κορέα, Ταϊβάν και Ινδονησία, χώρες που άλλες σε μεγαλύτερο βαθμό και άλλες σε λιγότερο, διεκδικούν μία δυναμική παρουσία στο σύγχρονο κινηματογραφικό τοπίο. Χώρες με μία λαμπερή παράδοση στον σινεμά (όπως ή Ιαπωνία), μ’ ένα έντονο παρόν (όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα ή η Ταϊβάν) ή μ’ ένα γεμάτο προσδοκίες μέλλον(Βιετνάμ ή Ινδονησία). Σκηνοθέτες όπως οι Zhang Yimou, Hou Hsiao-Hsien, Tsai Ming Liang, Edward Young, Takeshi Kitano, Wong Kar-wai έχουν ήδη μία διακριτή παρουσία και ένα αναγνωρίσιμο ύφος από το δυτικό κοινό. Τώρα στις ταινίες του αφιερώματος θα γνωρίσουμε την νέα ελπιδοφόρα γενιά αυτών των χωρών, θα έρθουμε σε επαφή με προσεγγίσεις –σε παραδοσιακά θέματα όπως είναι ο έρωτας και η ενηλικίωση- από νέες οπτικές γωνίες ή θα συναντήσουμε θεματικές καινούριες όπως οι αναστατώσεις που προκαλεί ο εκσυγχρονισμός σε παραδοσιακές κοινωνίες. Βραβευμένες σε διεθνή φεστιβάλ και έχοντας γνωρίσει την αποδοχή των κριτικών και του κοινού, οι ταινίες αυτές αποτελούν ελάχιστες ψηφίδες από ένα τεράστιο ψηφιδωτό που σχηματίζει την εικόνα του κινηματογράφου στην Νοτιοανατολική Ασία.
Αν κάποιος αναζητούσε ένα κοινό σημείο αναφοράς σ’ αυτές τις ταινίες θα στεκόταν στην κεντρική παρουσία, που κατέχουν στην δραματική πλοκή νεανικά πρόσωπα. Οι δικές τους αγωνίες αντηχούν στις εικόνες των ταινιών, οι δικές τους ελπίδες ή απογοητεύσεις εκτίθενται. Το ευρύτερο πλαίσιο αυτών των ταινιών, άλλοτε σημαδεύεται από μία σκληρή πραγματικότητα (όπως είναι ο βίαιος εκσυγχρονισμός και οι αλλαγές στον κοινωνικό τοπίο) και άλλοτε συντίθεται από σημεία ενός μη ρεαλιστικού και συχνά φανταστικού τοπίου. Η δε μυθοπλασία τους είναι διάστικτη τόσο από παραδοσιακές (όπως είναι το θέατρο σκιών της Ινδονησίας) όσο και από μοντέρνες (τα κόμικς manga και η ποπ μουσική) εκφράσεις ενός ισχυρού ακόμα τοπικού πολιτισμού.
Στο κέντρο της δραματικής πλοκής βρίσκουμε τις αγωνίες του έρωτα, όπως παρουσιάζονται στις ταινίες blue, Όαση. Ενός έρωτα που οικοδομεί το δικό του σύμπαν για τους δύο ερωτευμένους, ενός έρωτα που προκαλεί συχνά τις αντιδράσεις και την απόρριψη του κοινωνικού περίγυρου. Για τα πρόσωπα που τον βιώνουν, ο έρωτας είναι ο τρόπος για να ζεις, είναι η ασπίδα προστασίας απέναντι στην συμβατικότητα και τον κομφορμισμό.
Σε κάποιες από τις ταινίες του αφιερώματος θα συναντήσουμε τις αγωνίες της μετάβασης από την εφηβική ηλικία προς την ωριμότητα: όπως στις ταινίες Οι καλύτεροι καιροί, Ψίθυροι της άμμου και blue. Η εγκατάλειψη του μαγικού σύμπαντος της εφηβείας, η ανακάλυψη της σεξουαλικότητας, οι σκιές του θανάτου και της αρρώστιας που εισβάλλουν ξαφνικά, οι πλήρεις περιπλοκών και συναισθήματος σχέσεις στο εσωτερικό της οικογένειας: όλα τα προηγούμενα συνοδεύουν την πορεία προς την ενήλικη ζωή.
Τέλος στις ταινίες του αφιερώματος Παράθυρο στην Ασία θα βρούμε τις αγωνίες απέναντι στις δυσκολίες του κοινωνικού χώρου. Άγνωστες απολαύσεις, Seafood, Η έρημη κοιλάδα: σ’ αυτές νεανικά πρόσωπα να βρίσκονται αντιμέτωπα με δυνάμεις που αλλάζουν βίαια το κοινωνικό τοπίο. Τα εμπόδια που πρέπει να υπερπηδηθούν και η προσωπική ευθύνη (Η έρημη κοιλάδα), η απελπισία και ο πόνος μίας ζωής χωρίς μέλλον (Seafood), η αναζήτηση (μάταιη δίχως άλλο) ενός μέλλοντος, όταν όλα γύρω αλλάζουν με γοργούς ρυθμούς(Άγνωστες απολαύσεις). Τα πρόσωπα στις ταινίες αυτές δεν είναι “ήρωες” -τουλάχιστον όχι με την τυπική έννοια του όρου. Στις εικόνες αντηχεί ο πόνος της ψυχής τους, οι αγωνίες της ύπαρξης. Είναι πρόσωπα που βιώνουν εσωτερικές συγκρούσεις, συνθλίβονται, καθώς αναζητούν μία διέξοδο. Η κατάληξη αυτής της αναζήτησης συχνά δεν είναι αισιόδοξη…
Δημήτρης Μπάμπας
ASIA-EUROPE FOUNDATION
Το αφιέρωμα στον ασιατικό κινηματογράφο με τίτλο Παράθυρο στην Ασία, πραγματοποιείται με την υποστήριξη του οργανισμού ASIA-EUROPE FOUNDATION.
Είναι ένας οργανισμός που ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 1997 από μέλη του ASIA – EUROPE MEETING (ASEM). Σ’ αυτόν συμμετέχουν οι εξής χώρες: Ελλάδα , Αυστρία, Βέλγιο, Μπρούνεϊ, Κίνα, Δανία, Φιλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ινδονησία, Ιρλανδία, Ιταλία, Κορέα, Λουξεμβούργο, Μαλαισία, Ολλανδία, Φιλιππίνες, Πορτογαλία, Σιγκαπούρη, Ισπανία, Σουηδία, Ταϊλάνδη, Μεγάλη Βρετανία και Βιετνάμ.
Έδρα του ASEF είναι η Σιγκαπούρη και σκοπός του είναι οικοδόμηση γεφυρών επικοινωνίας ανάμεσα στις χώρες της Ασίας κα της Ευρώπης. Μέσα για την επίτευξη των στόχων του είναι οι ανταλλαγές πολιτιστικές και πνευματικές ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη. Οι δράσεις του ASEF τείνουν στην σύσταση ενός πυκνού δικτύου επαφών ανάμεσα σε ιδρύματα άλλα και πρόσωπα των δύο ηπείρων. Υπεύθυνοι για την δράση τους ASET είναι οι Delfin Colome (εκτελεστικός διευθυντής) και Kim Sung-Chul (εκτελεστικός υποδιευθυντής).
ASIA –EUROPE FOUNDATION (ASEF)
N.1 Nassim Hill
Singapore 258466
Τηλ: +65-6838-4700
Fax: +65-6838-4719
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Website: http://www.asef.org