b_505X0_505X0_16777215_00_images_1718_in-den-gangen.jpg

In den Gängen, Thomas Stuber
Ο Christian που έχει χάσει τη δουλειά του στις οικοδομές έρχεται να δουλέψει σε ένα πολυκατάστημα. Ένα καινούριο σύμπαν ανοίγεται μπροστά του, μέσα στο οποίο ο ήρωας κινείται μουδιασμένα. Aπέραντοι διάδρομοι, συνεχής τακτοποίηση εμπορευμάτων στις αποθήκες, οι περίεργοι μηχανισμοί των κλαρκ. Ένας συνάδελφός του, ο Bruno, από το τμήμα των ποτών, τον παίρνει υπό την προστασία του δείχνοντάς του  τα μυστικά του επαγγέλματος. Ενώ η Marion από το τμήμα ζαχαροπλαστικής φαίνεται να κερδίζει από την αρχή το ενδιαφέρον του. Το μηχάνημα του καφέ γίνεται το σταθερό σημείο των ραντεβού τους. Ένας έρωτας αρχίζει διστακτικά να διαγράφεται, που  έχει και την υποστήριξη του προσωπικού.  Η κοπέλα όμως που είναι παντρεμένη εξαφανίζεται ξαφνικά, βυθίζοντας τον Christian σε ένα τέλμα χειρότερο από αυτό της πρότερης μίζερης ζωής του. Με την ταινία του In den Gängen ο Thomas Stuber ρίχνει φως στον κόσμο ενός τυπικού εργάτη της ανατολικογερμανικής επαρχίας. Ένα σύνολο ανθρώπων και πραγμάτων, η πραγματικότητα, τα όνειρα και οι επιθυμίες τους, όλα σε μια χορογραφία που ξετυλίγεται μέσα από κάδρα εξαιρετικής ακρίβειας. Η καθημερινότητα εδώ μεταμορφώνεται σε μαγικό ρεαλισμό που υπερβαίνει μια απλή τρυφερή ιστορία αγάπης προσβλέποντας σε κάτι ελπιδοφόρο.  Βασισμένη στην ομώνυμη συλλογή διηγημάτων του Clemens Meyer,- συγγραφέα του «Als wir träumten» (2006) και του « Die Nacht, die Lichter» (2008)- ο Stuber εμπνέεται τον ήρωα του από τη φιγούρα ενός μοναχικού νεαρού άντρα που περιπλανιέται στους νυχτερινούς διαδρόμους ενός πολυκαταστήματος. Σύμφωνα με το σκηνοθέτη οι ιστορίες του Meyer έχουν ένα βάθος και μία τραγικότητα που παραμένουν ανομολόγητα και εναπόκειται στον αναγνώστη- στην προκειμένη περίπτωση στο θεατή- να τα βγάλει στην επιφάνεια. « Έρωτας και  Θάνατος μέσα σε ένα απρόσωπο πολυκατάστημα. Και μια αίσθηση ότι η συντροφικότητα, η ζεστασιά και λίγη ευτυχία ίσως και να υπάρχουν μόνο στους διαδρόμους του.»  
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1718_mug.jpg
Twarz (Mug), Małgorzata Szumowska
O Jacek αγαπάει τη heavy metal και το σκύλο του.Έχει μετατρέψει τα σοκάκια της γειτονιάς του σε πίστα αυτοκινήτων. Με τη φίλη του Dagmara πηγαίνουν συχνά για χορό, είναι το καταφύγιο τους. Ο ίδιος απολαμβάνει το cool στυλ του αποτυχημένου, μέσα σε ένα ούτως ή άλλως αποπνικτικό περιβάλλον, ενώ παράλληλα χτίζει μυς στο εργοτάξιο στο οποίο δουλεύει κοντά στα πολωνογερμανικά σύνορα. Εκεί που υψώνεται η κατασκευή του μεγαλύτερου αγάλματος του Ιησού. Αλλά η μοίρα του παίζει ένα άσχημο παιχνίδι, όταν ένα τραγικό ατύχημα στο χώρο της δουλειάς τον παραμορφώνει εντελώς.O Jacek γίνεται ο πρώτος στη χώρα που θα υποβληθεί σε μεταμόσχευση προσώπου. Κι ενώ τα μέσα τον αναγορεύουν σε εθνικό ήρωα και μάρτυρα, ο ίδιος δεν αναγνωρίζει πλέον τον εαυτό του στον καθρέφτη. Εν τω μεταξύ το άγαλμα του Ιησού γίνεται όλο και ψηλότερο.
Παρόλο που τα γεγονότα γύρω από τον ήρωα τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα, η ταινία δεν αφήνει ποτέ τη μεγάλη εικόνα εκτός πεδίου. Το Twarz χρησιμοποιεί το σχήμα μιας καυστικής φάρσας για να απεικονίσει την καθημερινότητα στη σύγχρονη Πολωνία και να εξερευνήσει την επαρχιακή της ζωή. Αποκαλύπτοντας έτσι μια χώρα που παρά την κινητικότητά της δυσκολεύεται να δεχτεί οποιαδήποτε αλλαγή.

(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή, κατάλογος Φεστιβάλ Βερολίνου, επιμέλεια Π.)