b_505X0_505X0_16777215_00_images_1920_a-herdade.jpg

A herdade (The Domain), Tiago Guedes
Χρονικό μιας πορτογαλικής οικογένειας που στην κατοχή της έχει ένα από τα μεγαλύτερα κτήματα στην Ευρώπη, στη νότια όχθη του ποταμού Τάγου.  Η αφήγηση εστιάζει στα οικογενειακά μυστικά , απεικονίζοντας την ιστορική, πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή της Πορτογαλίας, από τη δεκαετία του 1940, στην  επανάσταση των Γαρυφάλλων και απο εκεί στις μέρες μας.
Ο  Tiago Guedes, σκηνοθέτης της ταινίας, δηλώνει: “Το «herdade» έχει την προέλευσή της στις λατινικές «κληρονομίες»: είναι ένα βασίλειο που κυριαρχείται από έναν χαρισματικό και προοδευτικό άνθρωπο, μέσα σε μια χώρα που κυριαρχείται από μια φασιστική δικτατορία. Ο χώρος λειτουργεί ως μια μεταφορά για όλα όσα συμβαίνουν με τον κεντρικό και υπερβολικό στη σχεδίαση του χαρακτήρα. (...) Στη ζωή, οι επιλογές μας καθορίζουν, ωστόσο παράλληλα φέρουμε και στοιχεία που δεν αντιλαμβανόμαστε ή δεν ελέγχουμε. Κάτι που γεννήθηκε μαζί μας, κάτι που κληρονομήσαμε. Η ταινία μιλά για εκείνες τις αόρατες συνδέσεις που μας καθορίζουν”.
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1920_babyteeth.jpg
Babyteeth, Shannon Murphy
Όταν η σοβαρά άρρωστη έφηβη Milla Finlay ερωτεύεται τον μικρέμπορο ναρκωτικών Moses, γίνεται ο χειρότερος εφιάλτης των γονιών της. Ωστόσο ο πρώτος έρωτας της Milla  της φέρνει μια νέα επιθυμία για ζωή. Η Milla δείχνει σ’ όλους όσους είναι κοντά της – τους γονείς της, τον Moses και σ’ άλλους,- πώς είναι να ζεις χωρίς να έχεις τίποτα να χάσεις. Η ταινία διερευνά με ένα πνεύμα χαράς πόσο καλό είναι να ζεις και πόσο μακριά μπορεί ο έρωτας να μας ταξιδεύσει.
Η Shannon Murphy, σκηνοθέτις της ταινίας, δηλώνει: “Η φιλοδοξία μου ήταν να βρω μια κινηματογραφική γλώσσα που να ταιριάζει με τον περίεργο τόνο (...) Η κινηματογραφική γλώσσα της ταινίας περιλαμβάνει στυλιστικές διακοπές με κείμενο, μουσική, σπάζοντας παράλληλα το τέταρτο τείχος της οθόνης που μας επιτρέπει να μετατοπιστούμε και να κινηθούμε στο επιταχυνόμενο ρυθμό της Milla. Ερωτεύεται τον Moses, τον οποίο βλέπει ως ευκαιρία να ωθήσει τα όρια της με τρόπο ακραίο.
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1920_the-new-pope.jpg
The New Pope, Paolo Sorrentino (εκτός συναγωνισμού)
Ο Πίος ΧΙΙΙ έχει πέσει σε κώμα. O καρδινάλιος Βοϊέλο ύστερα από ένα διάστημα  μυστικών διαβουλεύσεων καταφέρνει να ανεβάσει στον  παπικό θρόνο τον άγγλο αριστοκράτη Τζον Μπράνοξ, με το όνομα Ιωάννης Παύλος ΙΙΙ. Ο νέος μετριοπαθής και εκλεπτυσμένος πάπας φαίνεται τέλειος, αλλά κρύβει αδυναμίες και μυστικά. Ο ίδιος συνειδητοποιεί σχετικά γρήγορα ότι θα είναι δύσκολο να πάρει τη θέση του χαρισματικού και δημοφιλούς προκατόχου του, ενώ στο Βατικανό ο Βοϊέλο  αγωνίζεται να αντιμετωπίσει μια σειρά από σκάνδαλα που μαζί με τις εξωτερικές απειλές θέτουν σε κίνδυνο τα υψηλά κλιμάκια της Εκκλησίας. Παράλληλα η Σοφία και η Εσθέρ αποδεικνύονται διαφορετικές από αυτό που δείχνουν, ενώ ο καρδινάλιος  Γκουτιέρεζ εξακολουθεί να παλεύει με τους προσωπικούς του δαίμονες. Όταν αρκετοί πιστοί επιχειρούν τη θεοποίηση του Πίου ΧΙΙΙ, εκείνος αρχίζει να στέλνει παράξενα μηνύματα από το κρεβάτι του νοσοκομείου...
Ο σκηνοθέτης δηλώνει: “ Ο  Νέος Πάπας διερευνά τη φιλοδοξία δύο παπών να λησμονηθούν. Πιστοί υπηρέτες του Θεού επιθυμούν να εξαφανιστούν προκειμένου να επιτρέψουν στην ουτοπία της αγνότητας, της πίστης και της ειρήνης να ανθίσει και να λάμψει. Αυτή είναι η ουσία της μεγαλοπρεπούς τους ευσέβειας. Ο φιλόδοξος στόχος του ταξιδιού τους. Αυτοί οι δύο άντρες είναι ο Τζον Μπράνοξ και ο Λένυ Μπελάρντο. Αλλά η μακρά διαδρομή τους έως τη λησμονιά είναι σπαρμένη με ένα σωρό γήινα εμπόδια:   φονταμενταλισμός, πειρασμοί, το δέλεαρ της ματαιοδοξίας και η φαυλότητα, η υποταγή στο φόβο και η ανηθικότητα, όλα αυτά είναι εμπόδια που αμαυρώνουν το μεγάλο σχέδιο. Θα καταφέρουν οι δυο μας πάπες να φέρουν σε πέρας το αναχρονιστικό μυστηριακό τους έργο;"

(πηγή κατάλογος Φεστιβάλ Βενετίας. επιμέλεια Δ., Π.)