b_505X0_505X0_16777215_00_images_1920_berlin-alexanderplatz.jpg

Berlin Alexanderplatz, Burhan Qurbani
Ο Francis μετανάστης από τη δυτική Αφρική, κατάφερε να επιβιώσει. Όταν ξυπνάει σε μια παραλία της νότιας Ευρώπης, είναι αποφασισμένος να ζήσει μια κανονική και αξιοπρεπή ζωή.  Αλλά καταλήγει στο σημερινό Βερολίνο, όπου ένας άπατρις χωρίς άδεια εργασίας αντιμετωπίζεται εξίσου ανελέητα όσο και ο εργάτης Franz Biberkopf στο ομώνυμο επικό μυθιστόρημα του Alfred Döblin. Ο Francis αρχικά αντιστέκεται στην πρόταση να πουλήσει ναρκωτικά στο πάρκο Hasenheide, αλλά στη συνέχεια περιέρχεται στην επιρροή του Reinhold και τα πράγματα αλλάζουν. Όταν ωστόσο συναντήσει την ιδιοκτήτρια ενός club, νιώθει ότι βρήκε για πρώτη φορά την ευτυχία που είχε στερηθεί.
Όπως ακριβώς και το λογοτεχνικό έργο από το οποίο εμπνέεται η ταινία, αυτή η σύγχρονη εκδοχή του Berlin Alexanderplatz αφορά την κοινωνία, τους ξένους, την επιθυμία, τη μεταμόρφωση. Σε αντίθεση όμως με το μυθιστόρημα του Döblin, το έπος του Qurbani είναι ένα ζοφερό ταξίδι στη “σκοτεινή νύχτα της ψυχής” κυρίως εξαιτίας των αυθεντικών ατμοσφαιρικών εικόνων της πόλης εξορίας του ήρωα, του Βερολίνου.
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1920_dau-natasha.jpg
DAU. Natasha, Ilya Khrzhanovskiy & Jekaterina Oertel
Η Νατάσα και η Όλγα εργάζονται στο καντίνα ενός μυστικού σοβιετικού ερευνητικού ινστιτούτου. Απο εκεί περνούν όλοι: οι υπάλληλοι του ινστιτούτου, οι επιστήμονες και οι ξένοι επισκέπτες, όπως ο Luc Bigé. Η Νατάσα σχετίζεται ερωτικά μαζί του. Όμως η μυστική υπηρεσία, με επικεφαλής τον Vladimir Azhippo, παρεμβαίνει. Για τη Νάτασα (και εμάς), αυτή είναι μια "αγενής" εμπειρία.
Ακόμη και όσοι που δεν ξέρουν τίποτα για το DAU του Ilya Khrzhanovskiy - μια μεγάλη κλίμακας προσομοίωση του ολοκληρωτικού συστήματος υπό την ηγεσία του Στάλιν - είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις καλλιτεχνικές και πολιτικές διαστάσεις του: είναι μια ριζοσπαστική μορφή κινηματογράφου που κινείται ανάμεσα στη μυθοπλασία και την πραγματικότητα. Ο Khrzhanovskiy ακροβατεί στην άβυσσο της ψυχής και αποκαλύπτει τα όρια. Μια προκλητική ιστορία για τον αγώνα για εξουσία και αγάπη, μια ανάλυση του ολοκληρωτισμού.

The Roads Not Taken, Sally Potter
Ο Leo είναι στο κρεβάτι, μπερδεμένος και χαμένος στις σκέψεις του. Όλοι όσοι είναι γύρω του δεν τον παίρνουν πλέον στα σοβαρά. Με μια παροιμιώδη τρυφερότητα, η Molly, η κόρη του, τον συνοδεύει στην Νέα Υόρκη. Αν και ο πατέρας της δεν ξέρει πια ποια είναι, αυτή μένει δίπλα του. Στο μυαλό του Leo θραύσματα μιας πραγματικότητας. Η ζωή ενός ανθρώπου. Ο Leo με την Dolores στο Μεξικό: σκηνές από τον παθιασμένο γάμο τους. Ο Leo, ένας μοναχικός συγγραφέας σε ένα ελληνικό νησί....
Παρά την ριζοσπαστική θέση των φεμινιστικών ταινιών της -The Gold Diggers, Orlando-, η Sally Potter πάντα γοητευόταν από τις σχέσεις γυναικών και ανδρών. Σ’ αυτήν την ταινία διερευνά τις πολλαπλές ζωές που ένας άνθρωπος έχει μέσα του, ακόμα και όταν η πραγματικότητα φαίνεται να ξεθωριάζει. Είναι τελικά η χωρίς όρους αγάπη της κόρης του που δεν αφήνει τον Leo να παρασυρθεί στις παραισθήσεις του.

(πηγή κατάλογος Φεστιβάλ Βερολίνου, σημειώσεις για την παραγωγή, επιμέλεια Π.)