docbalk3.jpg

Το αφιέρωμα σε βαλκανικά ντοκιμαντέρ αναδεικνύει τη θεματική και αισθητική ποικιλομορφία του έργου δημιουργών απ’ τη βαλκανική χερσόνησο. Ντοκιμαντέρ απ’ τη Ρουμανία, τη Σερβία, την Κροατία και την Τουρκία, συνθέτουν ένα  συναρπαστικό ψηφιδωτό του σύγχρονου κόσμου.
Δυνατή είναι η εκπροσώπηση της Ρουμανίας, με τρεις ταινίες που ξεδιπλώνουν διαφορετικές πτυχές της έννοιας «αγάπη».  Οι Ράντου Μουντεάν / Radu Muntean και Αλεξάντρου Μπάτσιου / Alexandru Baciu, στο Visiting Room (Ρουμανία, 2011), την ανιχνεύουν πίσω απ’ τα δεσμά της φυλακής, καθώς απ’ το 2006 το ρουμάνικο σωφρονιστικό σύστημα επιτρέπει το γάμο μεταξύ κρατούμενων. Παρά τη στέρηση της ελευθερίας τους, οι ήρωες αυτού του ντοκιμαντέρ εκφράζουν την πεποίθηση πως αυτές οι ιδιότυπες συζυγικές σχέσεις αποτελούν ίσως την μοναδική τους ελπίδα για μια διαφορετική προοπτική.  Στο Noosfera (Ρουμανία, 2011), των Ιλεάνα Στανκουλέσκου / Ileana Stasculescu και Αρτσίλ Χεταγκούρι / Artchil Khetagouri, ένας καθηγητής κοινωνιολογίας διδάσκει στους φοιτητές του ότι η αληθινή αγάπη είναι πιθανή, ιδέα που έρχεται σε αντίφαση με όσα του έχει διδάξει η ίδια η ζωή. Μέσα από την ιδιότητά του, προσπαθεί να κατανοήσει κάθε προσωπική αποτυχία, την ίδια στιγμή που η ανάγκη του για συντροφικότητα, του ανοίγει νέους ορίζοντες.
docbalk1.jpgΜια δυνατή ιστορία αγάπης και ταυτόχρονα μια χαρτογράφηση της συντηρητικής κοινωνίας της Ρουμανίας αποτελεί το Two of Us (Ρουμανία, 2011) του  Κλαούντιου Μίτκου / Claudiu Mitcu. Ο δημιουργός, με οδηγό δυο νεαρούς ερωτευμένους ομοφυλόφιλους, εισάγει τον θεατή στον κόσμο της νέας γενιάς, η οποία διεκδικεί την σεξουαλική έκφρασή της, σε ένα κράτος που αποδέσμευσε την ομοφυλοφιλία απ’ τον Ποινικό Κώδικα, μόλις το 2001. Ένας αθέατος πόλεμος ενάντια στις προκαταλήψεις, την άγνοια και την μισαλλοδοξία εκτυλίσσεται με μια και μόνη διεκδίκηση: Την υπεράσπιση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων.
docbalk2.jpgΑντιστοίχως, έναν άνισο αγώνα ενάντια στα μεγάλα συμφέροντα δίνουν οι κάτοικοι τριών κοιλάδων της Μαύρης Θάλασσας, στο A Few Brave People (Τουρκία, 2011),  της Ρυγιά Αρζού Κεκσάλ / Ruya Arzu Koksal, με στόχο να προστατεύσουν τους ποταμούς που διασχίζουν την περιοχή τους. Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, μια μάχη – αρχέτυπο, λειτουργεί μέσα απ’ τη ματιά της Κεκσάλ, ως μια φωνή αφύπνισης, αλλά και αντίστασης.
Το αθλητικό πνεύμα και την υπέρβαση του εαυτού, εξυμνούν οι ταινίες O Gringo (Σερβία, 2011) του Ντάρκο Μπάζιτς / Darko Bajic και The King (Κροατία, 2011) του Ντέγιαν Ασίμοβιτς / Dejan Acimovic. Το O Gringo, ακολουθεί τη διαδρομή του ποδοσφαιριστή Ντέγιαν Πέτκοβιτς απ’ την επαρχία της Σερβίας στην κορυφή του βραζιλιάνικου πρωταθλήματος, ενώ το The King αφηγείται τη συγκλονιστική ιστορία του κροάτη πρωταθλητή των Παραολυμπιακών Αγώνων,  Ντάρκο Κράλι.

(πηγή δ.τ.)

 

O Gringo (Darko Bajic)


The King (Dejan Acimovic)


Two of Us (Claudiu Mitcu)


A Few Brave People (Ruya Arzu Koksal)