ΦΥΣΙΚΟ ΦΩΣ / NATURAL LIGHT, Denes NAGY
Τρεις ημέρες του 1943 βγαλμένες από το επικό μυθιστόρημα Natural Light του Pál Závada μετουσιώνονται σε μια υπνωτική αφήγηση που υπερβαίνει το ιστορικό της πλαίσιο, πορτρέτο ενός πολέμου που μαίνεται αλλά κυρίως μιας συνειδησιακής κατάστασης. Με ελάχιστους διαλόγους ο Dénes Nagy θα περάσει από το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία με μία ταινία που δεν κρύβει τον εικαστικό της χαρακτήρα, οικοδομώντας ένα τοπίο ζοφερής ομορφιάς, εστιάζοντας στα φυσικά γήινα στοιχεία και στους περιβάλλοντες ήχους αλλά κυρίως στο πρόσωπο του κεντρικού της ήρωα. Ο σιωπηλός Semetka, ούτε ήρωας ούτε αντιήρωας, σκληρός αλλά και ανθρώπινος, κοιτάζει αλλά στην ουσία δε βλέπει, παρακολουθεί αλλά δεν ελέγχει, διαισθάνεται αλλά δεν αυτενεργεί. Συνεργός εξ ανάγκης, πεπεισμένος σύμμαχος ή πειθήνιο όργανο της εξουσίας; Δε θα το μάθουμε ποτέ. Το βυθισμένο σε μια διαρκή αβεβαιότητα βλέμμα του θα σβήσει στο τέλος- μαζί με τα όποια διλήμματα- σε έναν κατακόκκινο ορίζοντα...
ΣΕΛΗΝΗ, 66 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ / MOON, 66 QUESTIONS, Ζακλίν Λέντζου
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Ζακλίν Λέντζου δεν είναι απλά το ψυχαναλυτικό πορτρέτο μιας κόρης, ούτε μια κοινή ιστορία ενηλικίωσης και δυσλειτουργικών οικογενειακών σχέσεων. Ταινία «για την αγάπη, την κίνηση, τη ροή (και την έλλειψη αυτών)», όπως αυτοαποκαλείται, έρχεται στην ουσία να συμπληρώσει με έναν παιγνιώδη αλλά τεχνικά άρτιο δομικά τρόπο, μια σειρά μικρού μήκους ταινιών της σκηνοθέτριας, με αποκορύφωμα το «Τέλος του πόνου», ο απόηχος του οποίου υπάρχει μάλιστα στην ταινία. Κι εδώ εντοπίζει κανείς γνώριμα στοιχεία της κινηματογραφίας της, τόσο στην αφήγηση όσο και στη φόρμα.
ΜΙΚΡΟ ΣΩΜΑ / SMALL BODY, Laura SAMANI
Βορειοανατολική Ιταλία, περιοχή Friuli Venezia, αρχές του 1900. Σε ένα απομονωμένο ψαρονήσι τo μωρό της νεαρής Agata γεννιέται νεκρό και καταδικάζεται για πάντα στον ενδιάμεσο τόπο των αβάπτιστων ψυχών(Limbo). H βυθισμένη στη θλίψη γυναίκα θα ακούσει για ένα ιερό, κάπου στα βουνά, όπου τα βρέφη μπορούν να επανέλθουν στη ζωή για όσο κρατάει μια ανάσα, ικανή για το χάρισμα της βάπτισης. Ακολουθώντας το ένστικτό της και με οδηγό την ελπίδα δραπετεύει από τον τόπο της για να ξεκινήσει ένα δύσκολο και επικίνδυνο ταξίδι, ενάντια στους νόμους της λογικής και της γυναικείας της φύσης. Στη διαδρομή θα συναντήσει τον Lynx, ένα πλάσμα μοναχικό και ατίθασο , όμοιο με ξωτικό, που προσφέρεται να τη βοηθήσει έναντι ανταλλάγματος.
ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΦΡΑΝΚ / ERASING FRANK, Fabricius GABOR
... Από τη συναυλιακή σκηνή στο αστυνομικό τμήμα κι από εκεί στην ψυχιατρική κλινική, από τους θαλάμους ψυχασθενών και πολιτικά αντιφρονούντων στις μυστικές συναντήσεις διανοούμενων (όπου επικρατεί ανάλογη παράνοια και καχυποψία), από τα κρατικά ραδιοφωνικά στούντιο ηχογράφησης στα γραφεία πολιτιστικών υποθέσεων, ο ήρωας κινείται με βλέμμα υπνωτισμένο. Στην πραγματικότητα άγεται και φέρεται, άλλοτε σηκωτός, άλλοτε με πλαστά έγγραφα και τη βοήθεια ισχυρών φίλων. Πάντα ωστόσο το ίδιο μόνος, ενάντιος σε συνεργασίες και συμβιβασμούς. Επιφυλακτικός και καχύποπτος ο Frank αρνείται δελεαστικές προτάσεις εξαγοράς από πολιτικούς προπαγάνδας, ενώ ταυτόχρονα απορρίπτει και τις «διευκολύνσεις» αυτομόλησης στη δύση....
Η ΤΡΥΠΑ / IL BUCO, Michelangelo FRAMMARTINO
Κατά τη διάρκεια της οικονομικής άνθησης της δεκαετίας του 1960, στον ακμάζοντα Βορρά της Ιταλίας χτίζεται το υψηλότερο κτίριο της Ευρώπης. Στην άλλη άκρη της χώρας, νέοι σπηλαιολόγοι εξερευνούν το βαθύτερο σπήλαιο της Ευρώπης στην ανέγγιχτη ενδοχώρα της Καλαβρίας. Φθάνουν για πρώτη φορά στον πυθμένα της αβύσσου Bifurto, 700 μέτρα κάτω από τη Γη...
ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ / LE PRINCE, Lisa BIERWIRTH
Μια συνάντηση ανάμεσα σ’ έναν άνδρα και μια γυναίκα, τις προσεγγίσεις, τις διαφορές και τα χάσματα, τις συγκρούσεις και τις προοπτικές, εξετάζει αυτή η γερμανική ταινία από της πρωτοεμφανιζόμενη Lisa Bierwirth.
Η Monika είναι επιμελήτρια σ’ ένα μουσείο. Βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή στην προσωπική και στην επαγγελματική της ζωή. Χωρίς προσωπική σχέση, μέσα στην γκρίζα ζώνη της μέσης ηλικίας, έρχεται αντιμέτωπη με ανατροπές στην επαγγελματική της ζωή. Μια εφήμερη σχέση με τον Joseph, ένα συνομήλικό της μετανάστη από την Αφρική φαίνεται να δίνει κάποια προοπτική στη ζωή της. Ωστόσο η καχυποψία εμφιλοχωρεί στη μεταξύ τους σχέση και την υπονομεύει…
ΑΓΙΑ ΕΜΥ / HOLY EMY, Araceli LEMOS
H Έμυ νιώθει ξένη μέσα στην κλειστή κοινότητα των Φιλιππινέζων Χαρισματικών Καθολικών του Πειραιά, που έχει καλωσορίσει με θέρμη την αδερφή της, την Τερέζα. Όταν η Τερέζα μένει έγκυος, η Έμυ έλκεται από μυστηριώδεις δυνάμεις που κατοικούν μέσα της.
ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΕΣ / PILGRIMS, Laurynas BAREISA
Δύο πρώην εραστές που έχουν χαθεί με τον καιρό ξανασυναντιούνται σε ένα ταξίδι σε μια μικρή πόλη όπου κάποτε διαπράχθηκε ένα φρικτό έγκλημα: ένα περιστατικό που σημάδεψε ανεξίτηλα τη ζωή τους. Καθώς σταδιακά αποκαλύπτεται η αλήθεια, το ζευγάρι επανεξετάζει το θυελλώδες παρελθόν του σε μια απέλπιδα προσπάθεια να κλείσει το κοινό τους τραύμα. Ένα καθηλωτικό δράμα που ξυπνά τα φαντάσματα που κρύβουμε μέσα μας, προτρέποντάς μας να φανταστούμε όλα όσα συμβαίνουν στο περιθώριο.
Η ΚΛΑΡΑ ΜΟΝΗ / CLARA SOLA, Nathalie ALVAREZ MESEN
Η Κλάρα, μια σαραντάχρονη γυναίκα που έχει αποσυρθεί από τα εγκόσμια και διατηρεί μια διαισθητική σχέση με τη φύση, υποτίθεται πως έχει μια ιδιαίτερη επαφή με τον Θεό. Ως «θεραπεύτρια» συντηρεί μια οικογένεια, αλλά και ένα χωριό που χρειάζεται ελπίδα. Η σεξουαλικότητα της Κλάρα, την οποία ανέκαθεν καταπίεζε η μητέρα της, ξυπνά από την έλξη που νιώθει για το νέο αγόρι της ανιψιάς της. Αυτή η νέα δύναμη που έχει ξυπνήσει μέσα της οδηγεί την Κλάρα σε αχαρτογράφητα νερά, επιτρέποντάς της να ξεπεράσει τόσο τα φυσικά όσο και τα μυστικιστικά όρια. Ενδυναμωμένη από την πορεία αυτογνωσίας, η Κλάρα απελευθερώνεται σταδιακά από τον ρόλο της ως «αγίας», κάτι που της επιτρέπει επιτέλους να θεραπευτεί…
ΤΙ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΑΝ ΚΟΙΤΑΜΕ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ; / WHAT DO WE SEE WHEN WE LOOK AT THE SKY?, Alexandre KOBERIDZE
Όταν η Λίσα και ο Γκιόργκι συναντιούνται τυχαία σε έναν δρόμο της Γεωργιανής πόλης Κουταΐσι, γεννιέται ένας έρωτας με την πρώτη ματιά. Ο έρωτας τούς χτυπάει τόσο αιφνιδίως που ξεχνούν ακόμα και να ρωτήσουν ο ένας το όνομα του άλλου. Προτού χωρίσουν οι δρόμοι τους, συμφωνούν να συναντηθούν την επόμενη μέρα. Δεν ήξεραν όμως πως η μοίρα τούς επιφύλαξε κάτι διαφορετικό. Θα καταφέρουν να ξανασυναντηθούν; Και αν ναι, θα ξέρουν ποιοι είναι; Η ζωή συνεχίζεται κανονικά στην πόλη τους, με τα αδέσποτα σκυλιά στους δρόμους, το Παγκόσμιο Κύπελλο να ξεκινά και μια ομάδα παραγωγής ταινιών προς αναζήτηση του αληθινού έρωτα, μπορεί να είναι ακριβώς αυτό που χρειάζονται. Ένα λυρικό και ρομαντικό μοντέρνο παραμύθι, που μας υπενθυμίζει τι μπορούν να μας δείξουν οι ταινίες, και τι αδυνατούμε να δούμε χωρίς αυτές.
ΞΕΣΦΙΓΓΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΓΡΟΘΙΕΣ / UNCLENCHING THE FISTS, Kira KOVALENKO
Κάπου στη Βόρεια Οσετία, στην περιοχή του Καυκάσου στη Νότια Ρωσία, σε μια πόλη που παλιά ζούσε από τα ορυχεία της, μια νεαρή γυναίκα που η οικογένειά της αντιμετωπίζει σαν παιδί υποφέρει από την ασφυκτική της ζωή στο σπίτι. Τραυματισμένη τόσο σωματικά όσο και συναισθηματικά από γεγονότα του παρελθόντος, αναγκάζεται να γίνει κάτι σαν υπηρέτρια για τον καταπιεστικό πατέρα της, ενώ ο εμμονικός μικρότερος αδερφός της δεν την αφήνει να ανασάνει. Όταν επιστρέφει σπίτι ο μεγάλος της αδελφός, που έχει καταφέρει να ξεφύγει, και ο πατέρας της αρρωσταίνει ξαφνικά, όλα δείχνουν το δρόμο προς την πιθανή απόδραση. Ένα συναρπαστικό νέο ταλέντο –μαθήτρια στο παρελθόν του Αλεξάντρ Σοκούροφ– η σκηνοθέτρια που κέρδισε το βραβείο του τμήματος «’Ενα κάποιο βλέμμα» στο τελευταίο Φεστιβάλ των Καννών παραδίδει ένα ζωντανό, προκλητικό δράμα, το οποίο μετατρέπεται σε διεισδυτική μεταφορά για τις γυναίκες που ξεφεύγουν από τις έμφυλες (και εθνικές) σχέσεις εξάρτησης.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ / SOCIAL HYGIENE, Denis CÔTÉ
Ο Αντονέν, ένας φιλήδονος φιλόσοφος-παύλα-μικροαπατεώνας, βρίσκει πάντα τον τρόπο να αποσπά τόσο κοπλιμέντα όσο και επιπλήξεις από τους γύρω του. Αν και παντρεμένος, δεν χάνει ευκαιρία να εκμεταλλευτεί την καλοσύνη και την υπομονή της γυναίκας του, της Εγκλαντίν. Είναι επίσης μία συνεχής πηγή απογοήτευσης για την αδερφή του, την Σολβέι. Προσπαθώντας συνεχώς να αποφύγει την Ρόουζ, μια φοροεισπράκτορα που τον έχει βάλει στο μάτι, ο Αντονέν δεν μπορει να βγάλει από το μυαλό του την έλξη και τον πόθο του για την όμορφη Κασσιοπέ. Βασανισμένος από αυτά τα δεινά, ο Αντονέν καλείται τώρα να σκεφτεί το τέλειο κόλπο και τα σωστά λόγια για να ζητήσει συγνώμη από την Ορόρ, ένα από τα θύματα του. Παγιδεύεται όμως ανάμεσα σ’ αυτές τις πέντε γυναίκες. Μια εναλλακτική κωμωδία παρεξηγήσεων, ανάμεσα στα είδη και πέρα από τυχόν δραματουργικές συμβάσεις, φτιαγμένη από έναν από τους πιο περιπετειώδεις δημιουργούς των ημερών μας.
FEATHERS, Omar EL ZOHAIRY
Όταν σ’ ένα παιδικό πάρτι ένα μαγικό κόλπο πάει στραβά, ο αυστηρός πατέρας της οικογένειας μεταμορφώνεται σε κοτόπουλο. Μια χιονοστιβάδα από περίεργες συμπτώσεις παρασέρνει τους πάντες. Η μητέρα, η οποία ζούσε μια μονότονη ζωή αφιερωμένη στον σύζυγο και τα παιδιά της, αναγκάζεται να βρεθεί στην πρώτη γραμμή και να αναλάβει τη φροντίδα της οικογένειας. Καθώς φέρνει τα πάνω κάτω για να επαναφέρει τον άντρα της στην «κανονικότητα» και να διασφαλίσει την ασφάλεια όλων, βιώνει μια τρομερή εμπειρία προσωπικής αλλαγής.
ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΚΑΙ Η ΑΡΑΧΝΗ / THE GIRL AND THE SPIDER, Ramon ZÜRCHER, SILVAN ZÜRCHER
Η Λίζα μετακομίζει. Η Μάρα μένει πίσω. Με φόντο κάποιες κούτες που μετακινούνται, τοίχους που βάφονται και ντουλάπια που χτίζονται, μια άβυσσος αρχίζει να ανοίγεται και ο χώρος ξαφνικά γεμίζει νοσταλγία, πυροδοτώντας μια σειρά συναισθηματικών μεταπτώσεων. Το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας με θέμα την ενότητα των ανθρώπων είναι μια κωμικοτραγική ταινία καταστροφής, μια ποιητική μπαλάντα για την αλλαγή και την παροδικότητα, η οποία προσκαλεί τον θεατή σε ένα πανοπτικό που ζυγίζει κάθε μορφή ανθρώπινων σχέσεων, καθώς εναλλάσσεται από μελέτη της καθημερινής ζωής σε παραμύθι και από εκεί σε ψυχογράφημα ενός εύθραυστου κόσμου.
ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ / ATLANTIDE, Yuri ANCARANI, ITALY-FRANCE-USA-QATAR
Στη Βενετία, πέρα από τις γόνδολες και τα κανάλια όπου πηγαινοέρχονται οι τουρίστες, ανοίγεται ένα παράλληλο, σχεδόν αόρατο σύμπαν: εκεί, έφηβοι φορτώνουν τις μηχανοκίνητες βάρκες τους με αυτοσχέδια, εκτυφλωτικά φώτα LED και δυνατά ηχοσυστήματα, κάνοντας τις «barchini» τους σύμβολα ανδρισμού. Δύο από αυτά τα αγόρια θα ρισκάρουν τη ζωή τους σ’ έναν ψυχεδελικό αγώνα ταχύτητας, καθώς τους καταδιώκει η αστυνομία ως την καρδιά της πόλης. Η παρακμή που ροκανίζει τις σχέσεις, το περιβάλλον και τις συνήθειες μιας ξεριζωμένης γενιάς ξεδιπλώνεται με φόντο το αιώνιο βενετσιάνικο τοπίο, σε μια ταινία που ξεκίνησε χωρίς σενάριο και αναπτύχθηκε μέσα από τέσσερα χρόνια αθόρυβης παρατήρησης από έναν δεξιοτέχνη του σύγχρονου ντοκιμαντέρ.
ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΙΣ / DETOURS, Ekaterina SELENKINA
Ένας διαρκώς μεταβαλλόμενος στοχασμός στη χορογραφία των σωμάτων στο αστικό τοπίο της Μόσχας, ο οποίος εστιάζει στον νέο τρόπο διακίνησης ναρκωτικών μέσω του darknet, τις διαστρωματώσεις της φυσικής και της εικονικής πραγματικότητας, αλλά και την ποίηση και την πολιτική του χώρου. Με φόντο τις νωθρές γειτονιές και τους τσιμεντένιους τοίχους πολυόροφων κτιρίων, πίσω από τα γκαράζ και ανάμεσα στις έρημες ράγες των τρένων, η ταινία πότε ακολουθεί και πότε χάνει τον Ντένις, τον άντρα που κρύβει τεράστιες ποσότητες ναρκωτικών σε όλη την πόλη.
Η ΤΡΥΠΑ ΣΤΟΝ ΦΡΑΧΤΗ / THE HOLE IN THE FENCE, Joaquin DEL PASO
Σε μια απομονωμένη καλοκαιρινή κατασκήνωση στη μεξικάνικη εξοχή, υπό την αυστηρή επίβλεψη των ενήλικων ανωτέρων τους, τα αγόρια ενός ιδιωτικού σχολείου μεγάλου κύρους υποβάλλονται σε σωματικές, ηθικές και θρησκευτικές ασκήσεις που τους προετοιμάζουν για να εκπροσωπήσουν την ελίτ της γενιάς τους. Η ανακάλυψη μιας τρύπας στον περιμετρικό φράχτη πυροδοτεί μία σειρά αναταραχών. Υστερία απλώνεται παντού… Μια ανατριχιαστική εμπειρία που ασκεί δυνατή κριτική στη θρησκευτική εκπαίδευση, ξεδιπλώνεται σαν ταινία τρόμου και εμπνέεται από πραγματικά γεγονότα.
7 ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ / 7 PRISONERS, Alexandre MORATTO
O 18χρονος Ματέους αναλαμβάνει μια δουλειά σε έναν σκουπιδότοπο στο Σάο Πάολο, ώστε να μπορέσει να εξασφαλίσει μια καλύτερη ζωή για την οικογένεια του. Όταν όμως εκείνος και κάποια άλλα αγόρια εγκλωβίζονται στον επικίνδυνο κόσμο του εμπορίου λευκής σαρκός, ο Ματέους θα πρέπει να αποφασίσει αν θα συνεχίσει να δουλεύει για τον Λούκα, τον άνθρωπο που τον φυλάκισε, ή αν θα ρισκάρει το μέλλον του ίδιου και της οικογένειας του.
ΒΑΓΟΝΙ ΑΡΙΘΜΟΣ 6 / COMPARTMENT NO 6, Juho KUOSMANEN
Καθώς ένα τρένο προχωράει προς τον Aρκτικό Kύκλο, δύο ξένοι θα μοιραστούν ένα ταξίδι που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν τη ζωή. Μια νέα γυναίκα από τη Φινλανδία φεύγει από μια αινιγματική ερωτική σχέση στη Μόσχα παίρνοντας το τρένο για το αρκτικό λιμάνι του Μουρμάνσκ. Στη διαδρομή θ’ αναγκαστεί να μοιραστεί το μακρύ ταξίδι και το μικρό κουπέ μ’ έναν Ρώσο μεταλλωρύχο. H αταίριαστη συνάντηση οδηγεί τους επιβάτες του βαγονιού να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη τους για ανθρώπινη επαφή. «Μια βαθιά απολαυστική ταινία, που ξυπνά μια έντονη νοσταλγία για ένα είδος μοναξιάς που δεν νιώθουμε πια και για το είδος της αγάπης που κατάφερνε να τη γιατρεύει» (Τζέσικα Κιανγκ, Variety).
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΥΟΤΣΥΟΓΥΑ / THE TSUGUA DIARIES, Miguel GOMES
Η Κρίστα, ο Καρλότο και ο Ζουάου φτιάχνουν στον κήπο τους ένα ευάερο θερμοκήπιο για πεταλούδες. Οι τρεις τους μοιράζονται κάθε μέρα την ίδια ρουτίνα συγκατοικώντας στο ίδιο σπίτι… Και δεν είναι οι μόνοι. Το πιο ιδιαίτερο και διασκεδαστικό προϊόν του σινεμά «της καραντίνας» είναι μια άσκηση στην αντίστροφη χρονολογία (εξού και το λογοπαίγνιο του τίτλου), ένα πρότζεκτ που αναπτύσσεται σ’ έναν ενδιάμεσο χώρο, θολώνοντας τα όρια μεταξύ της πραγματικότητας και του, του ντοκιμαντέρ και της μυθοπλασίας. Ένα ιδιόρρυθμο πείραμα που εξυμνεί τη δύναμη της φαντασίας και συνάμα μία από τις πιο αναζωογονητικές ταινίες της χρονιάς.
ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ / STREETWISE, Jiazuo NA
Ο νεαρός επαρχιώτης Ντονγκ Τζι αναλαμβάνει καθήκοντα μπράβου για έναν συλλέκτη χρεών, με σκοπό να ξεπληρώσει τα ιατρικά έξοδα του άρρωστου πατέρα του. Μια ψυχρή και αποξενωμένη σχέση γονέα και παιδιού, μια άστατη ζωή στον δρόμο και μια αμφιλεγόμενη σχέση με μια νεαρή γυναίκα. Για τον Ντονγκ Τζι, αυτός είναι ο ορισμός του να είσαι είκοσι ενός χρονών. Ένα ωμό κοινωνικό ντοκιμαντέρ μεταμφιεσμένο σε καθηλωτική ταινία μυστηρίου (με εντυπωσιακή φωτογραφία), αφιερωμένο σε κάθε ψυχή που έχει ανάγκη από παρηγοριά – κάτι που κανένας από τους πρωταγωνιστές της ταινίας δεν θα βρει ποτέ.
(Π.,Δ.,Σ.)