του Charles McGrath /The New York Times
Στη μακρόχρονη καριέρα της, η Τζουλιάν Μουρ/ Julianne Moore έχει πάρει μέρος τόσο σε πολυδάπανες ταινίες όσο και σε χαμηλού προϋπολογισμού ανεξάρτητες ταινίες, όπως το «Μυστικό της Μέιζι», όπου το κονδύλι για τα κοστούμια ήταν τόσο μικρό που η ηθοποιός αναγκάστηκε να δανείσει στην παραγωγή μερικά δικά της ρούχα. Στη νέα σεζόν, συμμετέχει στο νέο φιλμ του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ «Maps to the stars». Παρότι εκτυλίσσεται στο Χόλιγουντ, το φιλμ γυρίστηκε ως επί το πλείστον στο Τορόντο, για να εξοικονομηθούν χρήματα, και η Τζουλιάν Μουρ «δάνεισε» και πάλι μερικά κοσμήματα και τσάντες.
Οι εμπορικές ταινίες εξασφαλίζουν την πληρωμή των λογαριασμών, αλλά οι «ανεξάρτητες» έχουν προσφέρει στην Τζουλιάν Μουρ τους καλύτερους ρόλους. Εχει κερδίσει μεγάλη εκτίμηση για τις λεπταίσθητες, συγκινητικές ερμηνείες της σε ταινίες όπως «Ο παράδεισος είναι μακριά», «Το τέλος μιας σχέσης» και «Οι ώρες», όπου ερμηνεύει γυναίκες που είναι καταπιεσμένες ή που βασανίζονται κρυφά, κρύβοντας κάτι από τον κόσμο, την οικογένειά τους, ακόμα κι από τον εαυτό τους. Ειδικεύεται όμως και σε ρόλους γυναικών που βρίσκονται εκτός ελέγχου: ηρωίδες που δεν κρύβουν απολύτως τίποτα. Η πρώτη φορά που πολλοί από μας την είδαν στην οθόνη ήταν στην ταινία του Ρόμπερτ Ολτμαν «Στιγμιότυπα» (1993), όπου επιδίδεται σ’ ένα αξιομνημόνευτο υβρεολόγιο, ενώ είναι γυμνή από τη μέση και κάτω. Ηταν επίσης η Αμπερ Γουέιβς, η παλαβιάρα, κοκαϊνομανής πορνοστάρ στο «Boogie Nights», η σύζυγος-τρόπαιο, η οποία στο τέλος του φιλμ «Magnolia» τα λέει έξω από τα δόντια σ’ έναν φαρμακοποιό σε γλώσσα που σπανίως έχει ακουστεί μέσα σε φαρμακείο, και στο «Ο μεγάλος Λεμπόφσκι», μια performance artist που το μεγάλο θέμα της είναι ο κόλπος της.
Ο ρόλος της στο «Maps to the stars» ανήκει σ’ αυτό το αθυρόστομο, ασυγκράτητο είδος. Παίζει τη Χαβάνα Σέγκραντ, μια φθαρμένη, δευτεροκλασάτη ηθοποιό του Χόλιγουντ που είναι ταυτόχρονα ευάλωτη και τυραννική, παιδιάστικη και τερατώδης. Η ηρωίδα της, μεταξύ άλλων, εμπλέκεται σ’ ένα «εν δράσει» ερωτικό τρίγωνο, επιδίδεται σε σεξουαλικές περιπτύξεις στα πίσω καθίσματα μιας λιμουζίνας με τον σοφέρ της (Ρόμπερτ Πάτινσον), χορεύει γελώντας χαιρέκακα όταν ακούει για τον θάνατο ενός παιδιού και εξαπολύει έναν αυταρχικό εξάψαλμο ενώ είναι καθισμένη στη λεκάνη της τουαλέτας. Η ερμηνεία της, τόσο ζωντανή και τολμηρή, αλλά ταυτόχρονα λυπητερή και ενίοτε τρομερά κωμική, της χάρισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού την άνοιξη στις Κάννες, ενώ μερικοί αναλυτές ήδη εικάζουν ότι θα της προσφέρει τελικά και το Οσκαρ που έως τώρα της έχει γλιστρήσει από τα χέρια (έχει στο ενεργητικό της τέσσερις υποψηφιότητες).
Ολοι όσοι έχουν δουλέψει με την Τζουλιάν Μουρ λένε ότι στην πραγματική ζωή δεν θα μπορούσε να μοιάζει λιγότερο με την ευέξαπτη και άστατη Χαβάνα Σέγκραντ. Σε αντίθεση με τη Χαβάνα, η Τζουλιάν Μουρ έχει μια ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή στη Νέα Υόρκη και είναι μια πανέξυπνη, προσγειωμένη γυναίκα με πολύ χιούμορ. Ηρθε να μας συναντήσει στο Cafe Cluny, όχι μακριά από το σπίτι της στο Γουέστ Βίλατζ, φορώντας μια απλή λευκή μπλούζα και μαύρο βαμβακερό παντελόνι, τα κόκκινα μαλλιά της λυτά και χωρίς μακιγιάζ που να κρύβει τις περίφημες φακίδες της.
«Γενναία ηθοποιός»
Εκείνο που την τράβηξε περισσότερο στο «Maps to the stars» ήταν το σενάριο του Μπρους Βάγκνερ. «Η γλώσσα του Μπρους είναι τόσο θεαματική και τόσο ακριβής που δεν δυσκολεύτηκα καθόλου να μπω μέσα στον χαρακτήρα της Χαβάνα. Ενιωθα σαν να την άκουγα και να την έβλεπα. Ο κόσμος λέει “Α, είστε τόσο γενναία ηθοποιός”, αλλά το να είσαι γενναίος σημαίνει ότι πρέπει να έχεις φοβηθεί. Κι εγώ δεν φοβάμαι πράγματα που είναι φανταστικά. Το απολαμβάνω. Απολαμβάνω τις σπουδαίες αφηγήσεις και τα μεγάλα συναισθήματα. Το συναίσθημα ποτέ δεν πρόκειται να σε σκοτώσει. Γενικά, μου αρέσει να αποκαλώ τον εαυτό μου “μικροαστή Τζούλι”», εξομολογήθηκε και πρόσθεσε ότι ποντάρει πολύ στην περίφημη συμβουλή του Φλομπέρ: «Να είσαι κανονικός και τακτικός στη ζωή σου σαν αστός, έτσι ώστε να μπορείς να είσαι βίαιος και πρωτότυπος στη δουλειά σου».
(Η ελληνική μετάφραση δημοσιεύθηκε στην εφ. Η Καθημερινή, 05.10.2014)