των Matthew Garrahan & Charles Clover
cinema5.jpg

Η κινεζική κινηματογραφική αγορά βρισκόταν σε τροχιά ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, επενδύοντας ως επί το πλείστον σε επιτυχημένες ταινίες του Χόλιγουντ, που είχε αντλήσει σημαντικά κέρδη από τη δεύτερη σε μέγεθος αγορά κινηματογραφικών ταινιών στον κόσμο.
Οπως, όμως, επισημαίνουν σε σχετικό ρεπορτάζ τους οι Financial Times, τελευταία, η σταδιακή μείωση των εσόδων από τις πωλήσεις των εισιτηρίων στη δεύτερη οικονομία του κόσμου προκαλεί ανησυχία στην αμερικανική βιομηχανία θεάματος, που βλέπει να χάνει μια σημαντική πηγή εσόδων.
Οι εισπράξεις που σημειώθηκαν μετά την προβολή δημοφιλών ταινιών του Χόλιγουντ στην Κίνα είχαν μέχρι πρότινος ξεπεράσει εκείνες των αντίστοιχων ταινιών στις αμερικανικές αίθουσες. Σύμφωνα με στοιχεία της China’s State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television, τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων στην Κίνα εξακολούθησαν μεν να αυξάνονται και το 2016 αλλά πολύ λιγότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη. Το 2014 αυξήθηκαν κατά 36%, φθάνοντας τα 4,8 δισ. δολάρια, το 2015 κατά 45%, ενώ το 2016 η αύξηση ήταν μόλις 2,4%. Επιπλέον, το 2016 οι πωλήσεις των εισιτηρίων ήταν πολύ κατώτερες του στόχου της κινεζικής ηγεσίας.
Οπως επισημαίνει και η ComScore, εταιρεία μετρήσεων στον χώρο των ΜΜΕ, η κινεζική αγορά θεάματος βρίσκεται αντιμέτωπη με εμφανή πτώση στις εισπράξεις συγκριτικά με το 2016. Η εξέλιξη αυτή, όμως, έχει αρνητικό αντίκτυπο τόσο στις κινεζικές όσο και στις αμερικανικές βιομηχανίες θεάματος. Κι αυτό γιατί τα τελευταία χρόνια πολλές κινεζικές εταιρείες είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να επενδύσουν σε αμερικανικά στούντιο. Τα μεγάλα κινηματογραφικό στούντιο των ΗΠΑ προσείλκυσαν το ενδιαφέρον βαθύπλουτων Κινέζων, οι οποίοι τοποθέτησαν αξιόλογα κεφάλαια σε αυτά.
Πολλές εταιρείες ψυχαγωγίας κινεζικών συμφερόντων είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για τη βιομηχανία του Χόλιγουντ. Στα τέλη του 2015, για παράδειγμα, συνήφθησαν σημαντικές συμφωνίες – η κινεζική εταιρεία παραγωγής Bona Film Group δεσμεύθηκε να διαθέσει 235 εκατ. δολάρια στην αμερικανική συμβουλευτική και επενδυτική εταιρεία μέσων ενημέρωσης Seelig Group, η οποία έχει αναλάβει να χρηματοδοτήσει από κοινού με τη Fox μία από τις ταινίες που έχει προγραμματίσει να γυρίσει. Εν τω μεταξύ, το Χόλιγουντ εκφράζει ανησυχίες για την πορεία συνεργασίας της κινεζικής αγοράς θεάματος με την αντίστοιχη αμερικανική, στον απόηχο των προεκλογικών εξαγγελιών του Ντόναλντ Τραμπ. Αν, δηλαδή, ο κ. Τραμπ υλοποιήσει την υπόσχεσή του και επιβάλει δασμούς 45% στις εισαγωγές από την Κίνα, αυτομάτως θα επιβληθούν περιορισμοί στον αριθμό των ταινιών αμερικανικής παραγωγής που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά της Κίνας. Αναλυτής της ComScore εκτιμά πως η Κίνα αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά κινηματογραφικών ταινιών παγκοσμίως και ότι κάποια στιγμή θα μπορούσε να υπερβεί ακόμα και τα έσοδα των box office της Βόρειας Αμερικής.

(η ελληνική απόδοση δημοσιεύτηκε στην εφ. Η Καθημερινή, 09.01.2017)