thegir2.jpg
της Alice Rawsthorn/ International Herald Tribune 

ΛΟΝΔΙΝΟ. Οταν ο κινηματογραφικός παραγωγός Εμερικ Πρεσμπέργκερ είπε στον σκηνοθέτη Μάικλ Πάουελ ότι σκόπευε να γυρίσει μια πολύ μακράς διάρκειας ταινία για τους τίτλους αρχής για το φιλμ του 1945, «I know where I’m going», το οποίο θα περιέγραφε την ιστορία της ζωής της ηρωίδας μέχρι να αρχίσει το στόρι, η απάντηση δεν ήταν ενθαρρυντική. «Είσαι σίγουρος ότι δεν θα αδειάσει η κινηματογραφική αίθουσα;», είπε ο Πάουελ.
Δεν άδειασε. Ουσιαστικά, οι τίτλοι αρχής προετοίμασαν το κοινό για την ταινία και ενίσχυσε την εμπειρία για να θέλεις να τη δεις, όπως θα έπρεπε να συμβαίνει με τους καλοσχεδιασμένους τίτλους.
Δεν είναι όλοι οι κινηματογραφικοί τίτλοι τόσο επιτυχημένοι όπως του Πρεσμπέργκερ, αλλά κάθε χρόνο ορισμένες ταινίες έχουν την τύχη να συνοδεύονται από εξαιρετικούς τίτλους. Αν και δεν δίνεται κάποιο Οσκαρ σε αυτήν την κατηγορία, αυτή είναι η (υποκειμενική και ανεπίσημη) λίστα μου από ταινίες που θα έπρεπε να έχουν αναγνωριστεί για τους καλύτερους τίτλους αρχής και τέλους αυτής της χρονιάς.
Πρώτη έρχεται η ταινία δράσης, «X-Men: First Class», της οποίας οι τίτλοι αρχής ξυπνούν αντίστοιχους vintage τίτλους από τη δεκαετία του ’60. Η ταινία διαδραματίζεται το 1962 και ο σκηνοθέτης της, Μάθιου Βον, είπε στην ομάδα ντιζάιν στη Prologue Films ότι ήθελε οι τίτλοι του φιλμ να μοιάζουν σαν να φτιάχτηκαν εκείνη την εποχή.
Η έμπνευση της Prologue ήταν τα πολύχρωμα γραφιστικά σύμβολα από τους τίτλους αρχής για την πρώτη ταινία Τζέιμς Μποντ, «Δρ Νο», η οποία κυκλοφόρησε το 1962. Από τη στιγμή που οι «X-Men» είναι γενετικά μεταλλαγμένοι σούπερ ήρωες, η Prologue δημιούργησε γραφιστικές αναπαραστάσεις από αλληλουχίες στοιχείων DNA και τις εικονογράφησε.
dange1.jpgΥστερα έρχεται το φιλμ του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, «A Dangerous Method», που διερευνά την εύθραυστη σχέση ανάμεσα στον Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ και τον Σίγκμουντ Φρόιντ στη διάρκεια των πρώτων χρόνων της ψυχανάλυσης. Καθώς οι επιστολές γράφτηκαν από τους δύο άνδρες και τα δύο ανώνυμα γράμματα εστάλησαν από την ασθενή και ερωμένη του Γιουνγκ, Sabine Spielrein, τόσο οι τίτλοι αρχής, όσο και του τέλους, εμφανίζουν σε εξαιρετικά κοντινά πλάνα τις χειρόγραφες επιστολές.
Παρόμοια λογική αποκαλύφθηκε στους τίτλους του «Bad Teacher», που σχεδιάστηκαν επίσης από την Prologue, για να φαίνεται σαν να είχαν γραφτεί με κιμωλία σε πίνακα. Ο σχεδιαστής του φιλμ, Τζέικ Κάσταν, ήθελε να φαίνεται σαν να τοποθετήθηκαν εκεί από τον βασικό χαρακτήρα της ταινίας, ενός ανεύθυνου δασκάλου που επέστρεψε στη δουλειά του, αφού τον εγκατέλειψε η αρραβωνιαστικιά του.
Αλλοι τίτλοι που αντανακλούν το πνεύμα της ταινίας είναι το φιλμ του Πέδρο Αλμοδοβάρ, «The Skin I Live In». Mε την υπογραφή Juan Gatti, οι τίτλοι θυμίζουν τις φωτεινές επιγραφές που συναντά κανείς σε καταστήματα αρ ντεκό, μπαρ και θέατρα.
Αλλά ο απόλυτος νικητής αυτής της κατηγορίας των ανεπίσημων βραβείων είναι η θεαματική έναρξη του «The Girl with the Dragon Tattoo» του Ντέιβιντ Φίντσερ.
Φτιαγμένη από το Blur Studio, μέσα σε δυόμισι λεπτά αφηγείται την ιστορία της τριλογίας των μυθιστορημάτων «Millenium» του Stieg Larrson. Περιλαμβάνει μια σειρά από σουρεαλιστικά μακάβριες εικόνες που «σκάνε» στην οθόνη. Ποιος θα τολμούσε να εγκαταλείψει την αίθουσα;

H KAΘHMEPINH/ 11-03-12