(δηλώσεις και σχόλια για το είδος)
ΠΕΡΙ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Αρχίζω να πιστεύω ότι δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την ταινία μυθοπλασία. Πιστεύουμε ότι βλέπουμε, είτε αυτό ελέγχεται από τον σκηνοθέτη, είτε όχι. Ο συμβατικός ορισμός του ντοκιμαντέρ βασίζεται στην ιδέα ότι αυτά που συμβαίνουν μπροστά στην κάμερα είναι μη-ελεγχόμενα από τους ανθρώπους που κάνουν το φιλμ, είναι χωρίς προετοιμασία, αυθόρμητα. Αν μια ταινία δεν λειτουργεί με κάποιο συναισθηματικό τρόπο, με τους θεατές, κατά την άποψη μου αποτυγχάνει. Γιατί μια ταινία έχει σχέση με το συναίσθημα. Εχει σχέση με τη απώλεια, βασικά με την απώλεια του κόσμου.
ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ
Με τις νέες τεχνικές που χρησιμοποιώ στην επεξεργασία της εικόνας είναι δυνατό να δημιουργήσω ένα είδος σύνθεσης εικόνων, που αποτελούν πλέον μέρος της συνείδηση μας. Ολος ο κόσμος μας έχει γίνει μια τέτοια σύνθεση εικόνων: κατά ένα μέρος εικόνες πραγματικές κατά ένα μέρος εικόνες δυνητικές-τεχνητές, οι οποίες όλο και περισσότερο απομακρύνονται από τον πραγματικό κόσμο. Η ταινία Fast, Cheap Out of Control είναι ταινία χιλιετηρίδας. Υπάρχει σ' αυτή αίσθηση ότι βρισκόμαστε σ' ένα σημείο -ανάμεσα στον παλιό κόσμο όπου ήμασταν πολύ συνδεδεμένοι με τον φυσικό κόσμο και σε κάτι που αναδύεται και το οποίο ακόμα δεν είναι καθαρό το τι ακριβώς είναι.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Η τεχνολογία αλλάζει την ζωή μας δραματικά, αν και δεν είναι καθαρό τι ακριβώς σημαίνουν αυτές οι αλλαγές. Η τεχνολογία δεν καταστρέφει τις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, απλώς τις επανακαθορίζει.
VIDEO, SUPER 8,16,35, ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΟ, ΕΓΧΡΩΜΟ, ΕΙΚΟΝΑ ΜΕ ΚΟΚΚΟ
Νομίζω ότι όλα τα προηγούμενα συλλαμβάνουν τον αποσπασματικό, γεμάτο σύγχυση τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο. Είναι ένας τρόπος μεταφορικά τουλάχιστον, να αδειάζεις το περιεχόμενο του μυαλού κάποιου και να το κοσκινίζεις, να το εξετάζεις. Είναι λίγο απ' όλα, μια σαλάτα με οπτικό υλικό. Επίσης μου αρέσει αυτή η ιδέα, ότι η σκηνοθεσία ως αποτέλεσμα έχει ένα είδος ειρωνικού νοήματος.
ΠΕΡΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Δεν είναι απλώς το ότι κοιτάς σε μία ταινία -η ταινία γίνεται μια ταινία που εμείς την κοιτάζουμε. Και αυτή η αυτοαναφορικότητα την βρίσκω γοητευτική. Επιπλέον αναρωτιέσαι, ότι βρισκόμαστε μέσα σε κάποιο όνειρο. Ο αγαπημένος μου χαρακτήρας στη ταινία Vernon, Florida, στη αρχή της ταινίας λεει: " Πραγματικότητα- εννοείς ότι αυτός είναι ο πραγματικός κόσμος. Ποτέ δεν σκέφτηκα".
(αποσπάσματα από συνεντεύξεις του Errol Morris -απόδοση Δημήτρης Μπάμπας )