b_505X0_505X0_16777215_00_images_2223_elaine-may.jpg

Η Elaine May (γενν. 1932), συγγραφέας, περφόρμερ, ηθοποιός και σκηνοθέτης, είναι μια από τις λίγες γυναίκες που έχουν αφήσει το στίγμα της στο Χόλιγουντ. Μετά την Ida Lupino, ήταν η πρώτη που στάθηκε πίσω από την κάμερα και σε μια ανδροκρατούμενη βιομηχανία άνοιξε την πόρτα για τις γυναίκες. Στη μακρόχρονη καριέρα της -για την οποία βραβεύτηκε φέτος με το Τιμητικό Όσκαρ- έχει κατακτήσει διάφορους τομείς και διάφορα μέσα, από το θέατρο μέχρι την τηλεόραση, από τη μικρή σκηνή μέχρι το μεγάλο σινεμά.
Η May υπήρξε πρωτοπόρος ως γυναίκα σκηνοθέτης και για αρκετά χρόνια παρέμεινε μια από τις λίγες γυναίκες που τα στούντιο του Χόλιγουντ  προσλάμβαναν για να σκηνοθετήσουν. Η May, ωστόσο, αρνείται την άποψη ότι το γυναικείο της βλέμμα διαμόρφωσε την προσέγγισή της στη σκηνοθεσία. «Η σκηνοθεσία είναι ένας τρόπος να βλέπεις κάτι και μετά να το επικοινωνείς», είπε το 1972. «Θα ήταν φρικτό να σκεφτεί κανείς ότι το κάποιος άνδρας ή γυναίκα πήρε ένα σενάριο και με οποιονδήποτε τρόπο το ώθησε προς οποιαδήποτε άλλη άποψη εκτός από αυτή του συγγραφέα. Δεν νομίζω ότι είναι σημαντικό αν είσαι άντρας, γυναίκα ή καρέκλα». Αντικατοπτρίζοντας την προέλευσή της ως stand-up λωμικός, η May ανέπτυξε ένα αυτοσχεδιαστικό κινηματογραφικό στυλ. Αποφεύγοντας την άκαμπτη σκηνοθεσία, προτίμησε να δώσει στους ηθοποιούς το μέγιστο χώρο για να εφεύρουν, συχνά τραβώντας πολλές λήψεις για να τους επιτρέψει να δοκιμάσουν διαφορετικές προσεγγίσεις στη σκηνή.
Αναμφίβολα, οι ευφυείς κωμωδίες είναι από τις πιο δύσκολες ασκήσεις στον κινηματογράφο και στον κινηματογράφο του δημιουργού τα άξια επισήμανσης παραδείγματα μπορούν να μετρηθούν στο ένα χέρι. Η Elaine May είναι μια καινοτόμος και πειραματίστρια της οποίας τα έργα που μας κάνουν να γελάμε (και να σκεφτόμαστε) ακόμα και σήμερα.

Προτεινόμενη φιλμογραφία
A NEW LEAF (1971)
THE HEARTBREAK KID (1972)
ISHTAR (1987)
MIKEY AND NICKY (1976)

(δ.τ.)