Ο Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ/ Josef von Sternberg γεννήθηκε στη Βιέννη, στις 29 Μαΐου 1894 και πέθανε στις 22 Δεκεμβρίου 1969. Ως σκηνοθέτης έμεινε στην ιστορία για τα «απαλά» πλάνα και για την ιδιαίτερη χρήση του φωτός στο γύρισμα. Ιδιαίτερα όμως είναι γνωστός ως αυτός που ανακάλυψε και έκανε μεγάλη σταρ την Μάρλεν Ντίτριχ.
Ο κατά κόσμον Γιόνας Στέρνμπεργκ ήταν γόνος μιας εβραϊκής οικογένειας της Βιέννης. Όταν ήταν δύο ετών οι γονείς του μετανάστευσαν στη Νέα Υόρκη, όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Ο πατέρας του Μωυσής, αφού υπηρέτησε στον στρατό της Αυστροουγγαρίας, εργάστηκε στις Η.Π.Α. ως κατασκευαστής δαντελών. Ο Γιόζεφ από μικρός παρακολουθούσε κινηματογράφο και είχε ως ίνδαλμα τον Έριχ Φον Στροχάιμ. Έφηβος εγκατέλειψε το κολέγιο όπου φοιτούσε και, αφού άλλαξε αρκετές δουλειές, άρχισε να εργάζεται σε εργαστήριο κατασκευής και συντήρησης κινηματογραφικού φιλμ. Το 1915 θα βρει δουλειά στο New Jersey, στην εταιρεία World Film Company του Ουίλιαμ Μπράντι.
Εκεί υπήρξε μέντοράς του ο σκηνοθέτης Emile Chautard, ο οποίος τον έκανε βοηθό του. Το 1925 ο Στέρνμπεργκ σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία (The Salvation Hunters). Αργότερα γνωρίστηκε με τον Τσάρλι Τσάπλιν και την Μέρι Πίκφορντ, οι οποίοι τον στήριξαν στις επόμενες ταινίες του. Το 1928 τον προσέλαβε η μεγάλη εταιρεία Paramount Pictures για να σκηνοθετήσει κάποιες γκακστερικές ταινίες, που είχαν εμπορική επιτυχία. Θέλοντας να κάνει κάτι περισσότερο από αυτά, πήγε στη Γερμανία, πατρίδα του εξπρεσιονισμού στον κινηματογράφο. Ο μεγάλος ηθοποιός Εμίλ Γιάνινγκς επιθυμούσε να τον σκηνοθετήσει ο Στέρνμπεργκ σε μια ομιλούσε ταινία κι έτσι άρχισε το 1929 να προετοιμάζεται ο «Γαλάζιος Άγγελος». Επέλεξε την Μάρλεν Ντίτριχ στο ρόλο της Λόλα-Λόλα και η επιτυχία ήταν τεράστια διεθνώς. Πήγαν μαζί στην Αμερική και καθιερώθηκαν ως καλλιτεχνικό ζευγάρι [Morocco (1930), Dishonored (1931), Shanghai Express (1932), Blonde Venus (1932), The Scarlet Empress (1934), and The Devil is a Woman (1935)]. Όταν χώρισε καλλιτεχνικά με τη μούσα του, η καριέρα του άρχισε να φθίνει: οι ταινίες του απέτυχαν εμπορικά. Από το 1959 έως το 1963 έκανε διαλέξεις για τον κινηματογράφο σε πανεπιστήμιο του Λος Άντζελες. Πέθανε από καρδιακή προσβολή το 1969, σε ηλικία 75 ετών.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
·The Salvation Hunters (1925-βωβό)
·Exquisite Sinner (1926-βωβό-έχει χαθεί)
·A Woman of the Sea (1926-βωβό-έχει χαθεί)
·Underworld (1927-βωβό)
·The Last Command (1928-βωβό)
·The Dragnet (1928-βωβό-έχει χαθεί)
·The Docks of New York (1928-βωβό)
·The Case of Lena Smith (1929-βωβό-έχει χαθεί)
·Thunderbolt (1929)
·The Blue Angel (1930)
·Morocco (1930)
·Dishonored (1931)
·An American Tragedy (1931)
·Shanghai Express (1932)
·Blonde Venus (1932)
·The Scarlet Empress (1934)
·The Devil is a Woman (1935)
·The Fashion Side of Hollywood (1935-ντοκιμαντέρ)
·Crime and Punishment (1935)
·The King Steps Out (1936)
·Sergeant Madden (1939)
·The Shanghai Gesture (1941)
·The Town (1943-μικρού μήκους)
·Macao (1952)
·Anatahan (1952–8, γνωστό και ως The Saga of Anatahan)
(λήμμα στην wikipedia. ελληνική μετάφραση δελτίο τύπου)