(δηλώσεις και σχόλια για το έργο του)
Hou Hsiao-Hsien
«Νομίζω ότι ο Όζου/ Yasujirō Ozu είναι όπως ένας μαθηματικός. Ήξερε πολύ καλά τη ζωή των γιαπωνέζων και την απεικόνισε στο έργο του. Είναι σαν να την αναλύει από απόσταση. Γι’ αυτό τον αποκαλώ μαθηματικό.
Χρησιμοποίησε πάντα την οικογένεια σαν σκηνικό. Απεικόνισε τις σχέσεις μεταξύ των γενεών. Είδα πολλές ταινίες του Όζου και στις περισσότερες απ’ αυτές η κόρη παντρεύεται. Αυτά τα γεγονότα συμβαίνουν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, από διαφορετική οπτική γωνία και σε διαφορετικό πλαίσιο. Αυτό είναι μια πολύ δύσκολη πρόκληση για ένα σκηνοθέτη, γιατί δεν μπορείς να κινηματογραφείς το ίδιο θέμα συνεχώς χωρίς να έχεις μεγάλη αυτοπεποίθηση.
Οι ταινίες του Όζου ήταν για μένα μια αποκάλυψη. Σκέφτομαι ότι οι παρατηρήσεις που κάνω πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση είναι αντικειμενικές, ωστόσο με τίποτε δεν μπορώ να συγκριθώ με τον Όζου».
Noël Burch
«Το έργο του Όζου/ Yasujirō Ozu δεν μπορεί να συγκινηθεί με το έργο κανενός άλλου ιάπωνα σκηνοθέτη, εκτός ίσως του Kurosawa… Παρόλα αυτά η συνεισφορά του στον ιαπωνικό πολιτισμό συγκρίνεται μόνο μ’ αυτή των μεγάλων ποιητών, ζωγράφων και γλυπτών του παρελθόντος».
Shigehiko Hasumi
«Το ταλέντο του Όζου έγκειται στο ότι επιλέγει μια εικόνα που μπορεί να λειτουργήσει ποιητικά σε μια δεδομένη στιγμή, αφομοιωμένη μέσα στην ροή της ταινίας -και όχι επισυνάπτοντας στην ταινία την εικόνα ενός αντικειμένου που θεωρείται ποιητικό εκτός της επικράτειας της ταινίας».
Jonathan Rosenbaum
Οι ταινίες του Όζου συνιστούν ένα από τα πιο πυκνά και πλούσια έργα στο κινηματογράφο, και τα μορφικά και στιλιστικά χαρακτηριστικά θα είχαν πολύ λιγότερη απήχηση χωρίς την εκφραστικότητα του ταλέντου των ηθοποιών του και τη συνέχεια της παρουσίας τους στις ταινίες του. Ακόμα και ο Chishu Ryu πρωταγωνιστής στο Tokyo Story εμφανίζεται και στις πρώτες ταινίες του Όζου αλλά στις τελευταίες. Αυτό είναι ακόμα μια απόδειξη ότι ο Όζου παρόλο τον πειραματισμό του, είχε δημιουργήσει ένα δικό του κόσμο, πριν ακόμα αρχίσει να κάνει αυτές τις ταινίες που αργότερα ο περισσότερος κόσμος αναγνώρισε ως δικές του (δηλαδή τις ομιλούσες)».
Aki Kaurismaki
«Μεγάλωσα κάτω από την επιρροή του αμερικάνικου σινεμά. Αυτό που εκτιμώ στον Όζου είναι ότι για να πει αυτό που είναι σημαντικό για την ανθρώπινη φύση ποτέ δεν χρειάστηκε να καταφύγει στο έγκλημα και τη βία».
Paul Schrader
«Αυτό που έδειξε ο Όζου σε μένα, αλλά και σε άλλους σκηνοθέτες της γενιάς μου, ήταν έναν τρόπο μέσα από τον όποιο η ταινία λειτουργεί και επιδρά. Αυτός δεν ήταν ο φυσιολογικός, ο βασισμένος στην κίνηση και την ενεργεία, τρόπος του κινηματογράφου. Ήταν ένας πολύ πιο ήσυχος και γι' αυτό πολύ πιο ενδιαφέρον τρόπος για να κάνεις σινεμά».
Wim Wenders
«Ο Όζου έφερε το σινεμά, την τέχνη του 20ου αιώνα, στην πιο όμορφη του στιγμή –σ’ ένα σημείο που δεν μπορεί να αντιγραφεί ούτε να επαναληφθεί. Για μένα το έργο του είναι ο ιερός ναός του κινηματογράφου.
Ο κόσμος πιστεύει σήμερα ότι είναι οι Αμερικάνοι που κάνουν παγκόσμιες ταινίες. Σε όποιο σημείο της υφηλίου και να πας θα δεις τις ίδιες αμερικάνικες ταινίες. Έτσι σχηματίζει κανείς την εντύπωση ότι είναι οι αμερικάνικες ταινίες που αφηγούνται την παγκόσμια ιστορία της οικογένειας. Όμως από την στιγμή που είδα ταινίες του Όζου αυτό δεν ισχύει για μένα. Οι ταινίες του μιλούν την πιο παγκόσμια κατανοητή γλώσσα που υπάρχει. Ο Ryu Chishu είναι ο παγκόσμιος πατέρας. Η παγκόσμια οικογένεια είναι αυτή που εμφανίζεται, με κάθε δυνατή παραλλαγή, στις ταινίες του Όζου. Βλέπω σ’ αυτήν την οικογένεια, την δική μου οικογένεια αλλά και οικογένειες από την Αμερική, την Γαλλία, την Αυστραλία. Για μένα η λέξη «οικογένεια» μπορεί να γίνει κατανοητή μόνο μέσα από τις ταινίες του Όζου».
(δ.τ.)