leocar1.jpg

Οι εικόνες των ταινιών του Leos Carax ξεχειλίζουν από πάθος, ένταση και νευρικότητα, φλέγονται από το ανυπόκριτο πάθος του για σινεμά, από μια ιδιαίτερη αίσθηση του επείγοντος. Η σκηνοθεσία του χαρακτηρίζεται από ένα μπαρόκ ύφος, ποιητικές εκδοχές της πραγματικότητας, από ένα οραματικό στοιχείο. Οι ταινίες του μοιάζουν να ενοικούν στις φλεγόμενες βάτους του συναισθήματος και οι ηρωές τους δεν είναι παρά οι "σαλοί" του πάθους (ερωτικού και όχι μόνο). Οι εικόνες των ταινιών του σαν αφετηρία έχουν συμμείξεις κινηματογραφικών ειδών και αρκετές φορές συνιστούν παραισθητικές εμπειρίες. Είναι διάστικτες από στοιχεία του ανορθολογικού και από την έντονη παρουσία του συναισθήματος. Ο τόπος της μυθοπλασίας στις ταινίες του Leos Carax είναι τα δύσβατα εδάφη του έρωτα. Η αφηγηματική γραμμή περιστρέφεται γύρω από τις περιπλοκές του ερωτικού πόθου στο σύγχρονο κόσμο.
Ο κριτικός Jonathan Rosenbaum σημειώνει αναφερόμενος στις πρώτες ταινίες του Leos Carax: «Σπάνια και τόσο απροκάλυπτα και ξεδιάντροπα, σε ταινίες συνυπάρχουν ποίηση και λίμπιντο -όπως συμβαίνει στις ταινίες του Carax. Τα παρεπόμενα αυτού του «l’amour fou» (τρελού έρωτα) -αναρχικού και συχνά ανήθικου ως προς την ουσία του- αφορούν τους πάντες: όλοι οι εραστές στις ταινίες του Carax είναι απολύτως ικανοί να διαπράξουν φόνο -και μάλιστα τον διαπράττουν εάν τα συναισθήματα τους το απαιτούν». Παρόλο που ο κατακερματισμός είναι ένα χαρακτηριστικό των ταινιών του Leos Carax, ωστόσο όπως σημειώνει ένας κριτικός, «όλα συγκρατούνται μεταξύ τους από ένα ρεύμα συναισθημάτων το οποίο διατηρει μαζί εικόνες και ήχους».
Η μέχρι τώρα σκηνοθετική του διαδρομή του Leos Carax είναι γεμάτη μεγάλα χρονικά χάσματα. 
leocar2.jpg
Ο Leos Carax γεννημένος το 1960 από Αμερικάνο πατέρα και Γαλλίδα μητέρα. Το πραγματικό του όνομα είναι  Alexandre Oscar Dupont  και το ψευδώνυμο Leos Carax δεν είναι παρά ένας αναγραμματισμός του Alex Oscar.
Ξεκίνησε την διαδρομή του στο χώρο του κινηματογράφου, στην ηλικία των 20. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 εντάχθηκε στο συντακτική ομάδα των Cahiers du Cinema, έχοντας τον Serge Daney ως αρχισυντάκτη. Η πρώτη του κριτική ήταν μια θετική αποτίμηση του Paradise Alley (1978), της πρώτης σκηνοθετική απόπειρας του Sylvester Stallone. 
Το 1979 ο Leos Carax σκηνοθέτησε την πρώτη μικρού μήκους ταινία του, με τον τίτλο Strangulation Blues η οποία κέρδισε το Grand Prix du courts métrages στο Φεστιβάλ της Hyères.
Στην  πρώτη του μεγάλου μήκους ταινίας με τον τίτλο Boy Meets Girl (1984), η αφήγηση οργανώνεται γύρω από τη σχέση του ενός επίδοξου σκηνοθέτη (στον ρόλο ο Denis Lavant,  ηθοποιός alter-ego του Leos Carax) και μια νεαρή με τάσεις αυτοκτονίας (Mireille Perrier).
Η δεύτερη ταινία του με τον τίτλο Mauvais Sang (1986) διαδραματίζεται στο Παρίσι με φόντο την εξάπλωση μιας μυστηριώδους ασθένειας που σκοτώνει όλους όσους κάνουν έρωτα χωρίς κάποιο συναισθηματικό δέσιμο. Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο τύπου: "Με έναν συναισθηματικό κόσμο παρόμοιο με εκείνους που συνήθιζε να πλάθει ο Γκοντάρ στις πρώτες του ταινίες, με εικαστικό λεξιλόγιο που αποτίει φόρο τιμής σ' όλη την ιστορία του σινεμά και μια μαγική ευαισθησία που οφείλει αποκλειστικά στον Ζαν Κοκτό, ο Leos Carax κατασκευάζει μια αλληγορία για την αστάθμητη νεανική οξυδέρκεια, απέναντι σε μια κυρίαρχη και ανυποχώρητη πατριαρχική αντίληψη". Σ’ αυτήν πρωταγωνιστούν οι Michel Piccoli, Juliette Binoche (τότε σύντροφός του σκηνοθέτη) και ο Denis Lavant.
leocar3.jpgΗ τρίτη ταινία του που έχει τον τίτλο Les Amants du Pont-Neuf (1991), διαδραματίζεται γύρω από τη γνωστή γέφυρα του Παρισιού. Αφηγείται την γεμάτη διακυμάνσεις ερωτική σχέση ανάμεσα στον  Alex (Denis Lavant) και την  Michèle (Juliette Binoche), δύο πρόσωπα που ζουν στο περιθώριο.  Η μουσική υπόκρουση της ταινίας αποτελείται από έργα των Les Rita Mitsouko, David Bowie και Arvo Pärt. Η παραγωγή της ταινίας υπήρξε περιπετειώδης και γεμάτη προβλήματα τόσο οικονομικά όσο και άλλα.
Στην τέταρτη  μεγάλου μήκους ταινία του Leos Carax, με τον τίτλο Pola X (1999) πρωταγωνιστούν οι Guillaume Depardieu, Yekaterina Golubeva και Catherine Deneuve. Η ταινία βασίζεται στο μυθιστόρημα του Herman Melville Pierre: or, The Ambiguities. Επικεντρώνεται γύρω από ένα επιτυχημένο νεαρό συγγραφέα που συναντά με μια γυναίκα που ισχυρίζεται ότι είναι η χαμένη αδελφή του. Η κατάληξη της συνάντησης του είναι μια ερωτική σχέση. Ο τίτλος ταινία είναι ένα ακρωνύμιο του γαλλικού τίτλου του μυθιστορήματος, συν το λατινικό αριθμό «Χ» που δηλώνει τη δέκατη εκδοχή του σεναρίου.
Ο Leos Carax συμμετείχε με την μικρού μήκους ταινία "Merde",  στην σπονδυλωτή Tokyo! (2008) -μαζί με τους Michel Gondry, Bong Joon-ho- μια ταινία αφιερωμένη στην ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που χαρακτηρίζει την πρωτεύουσα της Ιαπωνίας.

(επιμέλεια Δ.Μ., )