b_505X0_505X0_16777215_00_images_1920_pierre-creton.jpg

Αν το όνομα αυτού του Pierre Creton δεν σας λέει κάτι, τότε θα εκπλαγείτε ευχάριστα μόλις μπείτε στον κινηματογραφικό του σύμπαν. Υπάρχει ένας λόγος για αυτό: ο Pierre Creton είναι ένας καλλιτέχνης του οποίου το έργο είναι πραγματικά ανεξάρτητο. Eίναι ο παραγωγός των ταινιών του εξ αρχής, παρόλο που σύντομα προσέλκυσε την προσοχή κριτικών και συναδέλφων (κάτι που αποδεικνύεται από τις εμφανίσεις των Mathieu Amalric και Nicolas Klotz στην τελευταία του ταινία).
Δημιουργός, ποιητής, αλλά κυρίως αγρότης και κτηνοτρόφος, ο Pierre Creton απεικονίζει την πραγματικότητα που τον περιβάλλει, μεταφέροντας την έμφυτη ομορφιά της. Στην περίπτωσή του, έχουμε να κάνουμε με έναν αληθινό καλλιτέχνη δημιουργό, ο οποίος είναι απολύτως απαλλαγμένος από την μέγγενη και τη μανιέρα του συστήματος και γι’ αυτό μπορεί έτσι να είναι ιδιαίτερα θαρραλέος και πολύ συγκεκριμένος στο έργο του.
Οι ταινίες του θυμίζουν την ευαισθησία άλλων γάλλων δημιουργών-δασκάλων, όπως του Éric Rohmer ή του Alain Guiraudie, σκηνοθετών δηλαδή που αγαπούν τα πρόσωπα και το περιβάλλον των ταινίων τους τόσο πολύ ώστε να αδιαχώριστα, σκηνοθετών που είναι τόσο ευαίσθητοι δέκτες των αόρατων κινήσεων της ψυχής και της τρυφερότητας των ανθρώπινων σχέσεων. Στην περίπτωση του Creton, η τέχνη και η ζωή είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους και “το να ζεις" σημαίνει να είσαι ανοιχτός σε νέες καταστάσεις και συναντήσεις - όχι μόνο για να αποκτήσεις εμπειρίες που μπορεί να διοχετεύσεις σε μια επόμενη σου ταινία. Επειδή το να εργάζεσαι ως σκηνοθέτης σημαίνει επίσης τη δημιουργία ενός κόσμου που αξίζει να ζει κανείς: ένας κόσμος στον οποίο κάποιος μοιράζει τις σκέψεις, τις επιθυμίες, τις προθέσεις και τις φιλίες, έναν κόσμο που περιλαμβάνει τους αγρότες, αλλά και τους ποιητές, ανθρώπους από κατάγονται μακριά ή από κοντά, κατοίκους και μετανάστες. Έτσι, ο κινηματογράφος του Creton είναι -με την κοινωνική έννοια του όρου- βαθιά πολιτικός.

(δελτίο τύπου της Viennale 2019. Απόδοση Δ.Μ.)

Ταινίες (επιλογή): LE VICINAL (1994), UNE SAISON (2002), LA VIE APRÈS LA MORT (2002), SECTEUR 545 (2005), LE VOYAGE À VÉZELAY (2005),  L' ARC D'IRIS - SOUVENIR D'UN JARDIN (2006, MIT VINCENT BARRÉ ), LES VRILLES DE LA VIGNE (2007),  L'HEURE DU BERGER (2008), LE PAYSAGE POUR TÉMOIN. RENCONTRE AVEC GEORGES-ARTHUR GOLDSCHMIDT (2009), MANIQUERVILLE (2009), SUR LA VOIE (2013), PETIT TRAITÉ DE LA MARCHE EN PLAINE (2014, MIT VINCENT BARRÉ), VA, TOTO! (2017), LE BEL ÉTÉ (2019).