Ο Chang Cheh γεννήθηκε στην Κίνα το 1923. Μαζί με τον King Hu, καθόρισε το είδος των ταινιών πολεμικών τεχνών. Ο Quentin Tarantino τον αναφέρει στην ταινία Kill Bill ως μια από τις επιρροές του. Ο John Woo υπήρξε μαθητής του και βοηθός του, ενώ ο Bruce Lee ήταν συνεργάτης του.
Ταινίες του όπως The One Armed Swordsman (1967), The Assassin (1967), The Golden Swallow (1968), The Chinese Boxer (1970), Five Master of Death (1975) αποτελούν ορόσημα για το σινεμά του Χονγκ Κονγκ. Επηρεασμένος από τον Akira Kurosawa και από ταινίες όπως Bonnie and Clyde (Arthur Penn, 1967) και The Wild Bunch (Sam Peckinpah, 1969). Αφιέρωσε όλη του την καριέρα για να κάνει καλλιτεχνικές ταινίες πολεμικών τεχνών. Το έργο του είναι μοιρασμένο ανάμεσα σε ταινίες “γου σια” (με ξιφομάχους) και Κουγκ Φου και επικεντρώνεται πάντα στις στιγμές της δράσης. Σ’ ένα είδος εξαιρετικά βίαιο εισήγαγε ψυχολογικά στοιχεία.
Εξηγεί: “Χρησιμοποιήσαμε ως βάση το Κινέζικο σινεμά και προσπαθήσαμε να εισάγουμε το δυτικό τρόπο σκέψης και την τεχνολογία. Ο King Hu μελέτησε την αισθητική του μοντάζ στο δυτικό σινεμά και δημιούργησε το δικό του στυλ στο μοντάζ. Εγώ μελέτησα τις κινηματογραφικές τεχνικές των τεχνικών της Δύσης και τους “έκλεψα”. (…) Οι ταινίες πολεμικών τεχνών κληρονόμησαν τις στυλιζαρισμένες μονομαχίες της όπερας του Πεκίνου”.
Πέθανε τον Ιούνιο του 2002.
(Data: Hong Kong Cinema-The Extra Dimension, Stephen Teo, BFI, 1998.
The Making of Martial Arts Movies- As Told by Filmmakers and Stars, Hong Kong: Provisional Urban Council, 1999.)
Δ.Μ.